Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ny bane i Holland, Lelystad-Groningen
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Bengt Larsson Dato 13/06-23, 12:37Tre fel synliga på bilden: enkelspår, vägkorsningar, och ingen elektrifiering.
Möjligen är det elektrifiering mellan Leer och Bremen, men eltåg kommer inte till Groningen för det.
Som det ses af spørgsmålene til og svarene fra ministeren diskuteret ovenfor, så er der overvejelser om at søge optagelse i TEN-T netværket i den kategori der kaldes "extended core". Denne del af TEN-T vil i sig selv kræve yderligere opgraderinger af linien og skal efter planen være klar i 2040. Det giver måske en ide om hvad der kan være en realistisk tidshorisont.

Her er i øvrigt en fungerende direkte link til spørgsmålene og svarene: beantwoording-kamervragen-over-de-inzet-van-het-kabinet-bij-de-trilogen-over-het-trans-europees-transport-netwerk.pdf

I en anden tråd om en mulig direkte forbindelse København-Amsterdam på kort sigt, kom Lelylijn+Wunderline op igen som en mulig fremtidig linieføring. De gode folk i den nordlige ende af Nederlandene (ikke at forveksle med Noord-Holland, der er den administrative provins omkring Amsterdam) har fået udarbejdet en rapport der kaster lidt lys over mulighederne. Den redegør for de gode muligheder, med tog til København og 7 timers rejsetid.

Hvis man tager de lidt more vidvinklede briller på er den måske også lidt deprimerende: En realistisk tidshorisont vil være 2050, og alt hurlumhejet drejer sig om en rute på ca. 800 km der altså med en koordineret indsats af nogle af Europas mest avancerede lande (NL, DE, DK) vil kunne tilbagelægges med en gennemsnitsfart af ca. 115 km/h - og det hele vil kræve 25 år at realisere.   

Samtidig er flyselskaberne med hubs i Amsterdam (KLM) og København (SAS) gået sammen, hvilket vel kun kan betyde at flybetjeningen af ruten bliver endnu bedre end den allerede er.

Interesserede kan læse mere her: https://www.sterknoordnederland.nl/nieuws/met-de-lelylijn-in-7-uur-van-amsterdam-naar-kopenhagen og især i den detaljerede rapport med angivelser af rejsetider for de forskellige ben på ruten: https://www.fryslan.frl/_flysystem/media/eindconcept-stapsgewijs-naar-een-snelle-internationale-spoorverbinding-amsterdam-kopenhagen.pdf

Det hele er på hollandsk, men mange af de interessante informationer er i tabeller og grafer som forhåbentligt kan forstås uden videre.

Jeg har aldrig nogensinde studeret nederlandsk, men alligevel virker det faktisk lidt nemmere for mig at forstå skrevet nederlandsk end at forstå skrevet tysk (som jeg dog trods alt også forstår rimelig godt).

Interessant lille eksempel på at projektet langsomt arbejder sig op i det politiske system: Frans Timmermans, der er spidskandidat for hvad der vel kan kaldes den hollandske parallel til Socialdemokratiet, gentager løftet til den nordlige del af Nederlandene om at financiere Lelylijn. Det interessante her at at han også nævner det som et led i at inddrage forbindelsen fra Holland til København i TEN-T. Bedre forbindelser til København har dermed lidt politisk bevågenhed i Haag.

Link (på hollandsk): https://nedersaksenlijn.nl/20231030-dvhn-timmermans-nedersaksenlijn-gaat-er-komen/

Citat fra: mlarsen Dato  8/10-23, 16:11Samtidig er flyselskaberne med hubs i Amsterdam (KLM) og København (SAS) gået sammen, hvilket vel kun kan betyde at flybetjeningen af ruten bliver endnu bedre end den allerede er.

Det er vel mere korrekt at formulere, at AF/KLM er på vej til at indtræde som minoritetsaktionær (ca. 20%) i SAS. Og da Schiphol står overfor en politisk beslutning om en markant reduktion i trafikken bliver der formentlig ikke en øget trafik til/fra Kastrup.

Citat fra: Krabsen Dato 13/11-23, 10:48Det er vel mere korrekt at formulere, at AF/KLM er på vej til at indtræde som minoritetsaktionær (ca. 20%) i SAS. Og da Schiphol står overfor en politisk beslutning om en markant reduktion i trafikken bliver der formentlig ikke en øget trafik til/fra Kastrup.

Enig, "gå sammen" var nok en overdreven formulering. Til gengæld er der måske lidt mere i samarbejdet end blot en minoritetsaktiepost. F.eks. har der været nævnt planer for at SAS skulle skifte til den samme alliance som KLM deltager i (Skyteam), og man kan vel forvente at SAS kunder vil få tilbudt flere internationale og især interkontinentale forbindelser via Amsterdam end de gør nu. Men det sagt, så er slotreduktionen i Amsterdam ganske rigtigt en stærk kraft i den modsatte retning og det bliver interessant at se udviklingen.

Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak