Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Gods på Grenaabanen
Gå ned Sider:[1] 2
Gods på Grenaabanen
Af Stennicke. 22/12-22, 20:02.
Halløj i førerummet

Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.
I artiklen blev jeg mindet om at Grenaabanen er ombygget således at der stadig skulle kunne køres gods til Grenaa (Havn). Nu runder Grenaa(let)bane snart 4 år, så er det nogenside sket at der er kørt gods?

Hilsen
Stennicke

Gods på Grenaabanen
Af jaer. 22/12-22, 21:15.
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Halløj i førerummet

Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.
I artiklen blev jeg mindet om at Grenaabanen er ombygget således at der stadig skulle kunne køres gods til Grenaa (Havn). Nu runder Grenaa(let)bane snart 4 år, så er det nogenside sket at der er kørt gods?

Hilsen
Stennicke

Nej.

/ Jan

Nej.

Hvilket var/er ganske forventeligt og forudsigeligt.

Citat fra: jaer Dato 22/12-22, 21:15
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Halløj i førerummet

Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.
I artiklen blev jeg mindet om at Grenaabanen er ombygget således at der stadig skulle kunne køres gods til Grenaa (Havn). Nu runder Grenaa(let)bane snart 4 år, så er det nogenside sket at der er kørt gods?

Hilsen
Stennicke

Nej.

Hvem skal man egentligt henvende sig til og hvad koster det, hvis man ønsker at køre et konventionelt tog til Grenå?

Findes der en tilgængelig procedure til oplysning for jernbaneoperatørerne?

Mvh. Jens

Gods på Grenaabanen
Af jaer. 23/12-22, 11:50.
Seneste redigering: 23/12-22, 11:53 af jaer
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/12-22, 11:26Hvem skal man egentligt henvende sig til og hvad koster det, hvis man ønsker at køre et konventionelt tog til Grenå?

Findes der en tilgængelig procedure til oplysning for jernbaneoperatørerne?

Mvh. Jens

Det mest oplagte er vel at henvende sig til infrastrukturforvalteren?

 Og nej, der er ikke en netredegørelse el. lign. De trafikale og tekniske sikkerhedsregler er tilgængelige på Letbanens hjemmeside.

Og så skal man have god tid, og kunne lide natarbejde......

/ Jan

Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.

Den første letbane åbnede i København i 2002.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/73

Findes der et link til artiklen, du nævner?
Sporvognene i Århus og Odense hører i øvrigt under færdselsloven.

Gods på Grenaabanen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 23/12-22, 13:08.
Letbane i København 2002?
Metroen du tænker på.

Citat fra: jaer Dato 23/12-22, 11:50
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/12-22, 11:26Hvem skal man egentligt henvende sig til og hvad koster det, hvis man ønsker at køre et konventionelt tog til Grenå?

Findes der en tilgængelig procedure til oplysning for jernbaneoperatørerne?

Mvh. Jens

Det mest oplagte er vel at henvende sig til infrastrukturforvalteren?

 Og nej, der er ikke en netredegørelse el. lign. De trafikale og tekniske sikkerhedsregler er tilgængelige på Letbanens hjemmeside.

Og så skal man have god tid, og kunne lide natarbejde......

Min pointe var at det ikke bliver lettere af at der ikke findes en klar procedure for hvordan man forholder sig hvis man som operatør ønsker at benytte sig af muligheden for at køre et konventionelt tog til Grenå, på trods af at muligheden er politisk bestemt til at skulle være der. ;-)

Mvh. Jens

Citat fra: hummel_62 Dato 23/12-22, 13:08Letbane i København 2002?
Metroen du tænker på.
Det var politikerne, ikke mig, der valgte betegnelsen.

Gods på Grenaabanen
Af Stennicke. 23/12-22, 16:46.
Citat fra: Rørvig Station Dato 23/12-22, 13:01
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.

Den første letbane åbnede i København i 2002.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/73

Findes der et link til artiklen, du nævner?
Sporvognene i Århus og Odense hører i øvrigt under færdselsloven.

Citat fra: Rørvig Station Dato 23/12-22, 13:01
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.

Den første letbane åbnede i København i 2002.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/73

Findes der et link til artiklen, du nævner?
Sporvognene i Århus og Odense hører i øvrigt under færdselsloven.


Metroen i København og letbanerne i Aarhus og Odense er da slet ikke det sammen?
Metroen kører på isoleret banen i rører under jorden eller på højbaner, hvor der mig bekendt ikke er blandet trafik som der er hvor letbanerne typisk kører

Linket til ingeniøren.dk:
https://ing.dk/artikel/arhusiansk-letbane-venter-pa-faerdselsregler-105834

Gods på Grenaabanen
Af viktoria skov. 23/12-22, 17:21.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/12-22, 11:26
Citat fra: jaer Dato 22/12-22, 21:15
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Halløj i førerummet

Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.
I artiklen blev jeg mindet om at Grenaabanen er ombygget således at der stadig skulle kunne køres gods til Grenaa (Havn). Nu runder Grenaa(let)bane snart 4 år, så er det nogenside sket at der er kørt gods?

Hilsen
Stennicke

Nej.

Hvem skal man egentligt henvende sig til og hvad koster det, hvis man ønsker at køre et konventionelt tog til Grenå?



Sandsynligvis en 20-30 mio. Kr. for ombygning af gennemgående spor på hver station.
Dette skyldes at alle perronforkanterne skal klappes op, før et godstog kan passere, og dette arbejde tager mindst en nat at udføre med mange ansatte = kostbart og tidskrævende.

Dette kan bedst beskrives som en designfejl, da man kunne have projekteret det gennemgående spor, med et ekstra spor forsat 20 cm (Så godstogets fritrumsprofil er 20 cm bredere). Der ville herved kunne stilles en togvej til godstoget fra fjernstyringen.

Så mulighederne findes, altså hvis politikkerne vil.

Gods på Grenaabanen
Af 1993matias, Kh. 23/12-22, 17:33.
Det, der overrasker mig mest er, at man ikke har designet "perronkantklapperne" på sådan en måde, at det kunne gøres halv- eller helautomatisk fra et skinnegående køretøj i bevægelse. Den nuværende løsning er jo tydeligvis blot for at sige, man kan køre godstog, men ikke om det er praktisk. Måske en mangelfuld kravsspecifikation der?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Så mulighederne findes, altså hvis politikkerne vil.

Nej. Der er lavet, det som kaldes en "fluebensløsning". Dette skal forstås på den led at letbanefolket "any given time" kan sige til politikerne "vi har taget hensyn" - velvidende at den såkaldte løsning aldrig vil blive brugt.
Men det kunne jo være sjov om Letbanen selv skulle stå for omstillingen til godskørsel inkl. betalingen for den hær af folk, som skal skrue, pukle og morakke i løbet af natten....meeeeen det sker nok ikke; der er andet, som kræver skattekroner.

Gods på Grenaabanen
Af jaer. 23/12-22, 19:46.
Citat fra: 1993matias Dato 23/12-22, 17:33Det, der overrasker mig mest er, at man ikke har designet "perronkantklapperne" på sådan en måde, at det kunne gøres halv- eller helautomatisk fra et skinnegående køretøj i bevægelse. Den nuværende løsning er jo tydeligvis blot for at sige, man kan køre godstog, men ikke om det er praktisk. Måske en mangelfuld kravsspecifikation der?

Og hvem skulle så betale for denne investering og ikke mindst den løbende vedligeholdelse? Husk, godstrafik sker på kommercielle vilkår.

/ Jan

Gods på Grenaabanen
Af jaer. 23/12-22, 19:49.
Citat fra: william skov Dato 23/12-22, 17:21
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 23/12-22, 11:26
Citat fra: jaer Dato 22/12-22, 21:15
Citat fra: Stennicke Dato 22/12-22, 20:02Halløj i førerummet

Læste lige en gammel artikel fra 'Ingeniøren' der omhandler problematikkerne omkring færdselsreglerne for letbaner, da der som bekendt ikke var letbaner i Danmark før vi fik vores i Aarhus.
I artiklen blev jeg mindet om at Grenaabanen er ombygget således at der stadig skulle kunne køres gods til Grenaa (Havn). Nu runder Grenaa(let)bane snart 4 år, så er det nogenside sket at der er kørt gods?

Hilsen
Stennicke

Nej.

Hvem skal man egentligt henvende sig til og hvad koster det, hvis man ønsker at køre et konventionelt tog til Grenå?



Sandsynligvis en 20-30 mio. Kr. for ombygning af gennemgående spor på hver station.
Dette skyldes at alle perronforkanterne skal klappes op, før et godstog kan passere, og dette arbejde tager mindst en nat at udføre med mange ansatte = kostbart og tidskrævende.

Dette kan bedst beskrives som en designfejl, da man kunne have projekteret det gennemgående spor, med et ekstra spor forsat 20 cm (Så godstogets fritrumsprofil er 20 cm bredere). Der ville herved kunne stilles en togvej til godstoget fra fjernstyringen.

Så mulighederne findes, altså hvis politikkerne vil.

Egentlig nok den bedste løsning, der dog vil kræve (mindst) to sporskifter på hver station samt bøvl ved sporjusteringer. Hvem vil du have skal betale den vedligeholdelse?

/ Jan

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak