Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Drømme ønsker for 2023
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 6
Drømme ønsker for 2023
Af Pawn. 3/01-23, 22:50.
Citat fra: william skov Dato  3/01-23, 15:44
Citat fra: Svend Dato  1/01-23, 16:52Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......


Men harmonisering af strømsystemet kunne være klogt. Det muliggør brug af samme elektriske vedligeholdskøretøjer på både fjern og S-bane.

Det nuværende jævnstrømsystem giver større energitab end 25 kV veksel.
Dels må man forvente at de ældste omformere fra 30'er og 50'erne, må have udtjent levetiden snart og alligevel skal udskiftes. Så hvorfor ikke montere 25 kV transformere der er billigere i indkøb og drift.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at det absolut ikke kun er transformerne/omformerne der er anderledes på S-banen, i forhold til Fjern banen.
Hele kørestrømsanlægget er et andet. Så det er alt fra kabler i jorden til alt hvad der hænger i masterne der skal skiftes. Ikke kun nogle enkelte omformere der skal byttes ud med transformere til 25kv.
Det er simpelthen helt forfra, som hvis S-banen ikke var elektrificeret. Plus nedtagning af det nuværende anlæg.
Hvor længe en strækning så skal være ude af drift for den ombygning. Kan man kun gisne om. 3 måneder, 6 måneder eller måske mere.

Mon det kan hentes ind i fordele ved at have samme kørestrømssystem på S og Fjernbane. Næppe...

Drømme ønsker for 2023
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/01-23, 00:00.
Det er jo primært de to lange ture til Helsingør og Roskilde der tales om at ændre til S-tog.
Jeg har nævnt det før - der mangler en togtype imellem S-tog og regionaltog til den linie. En mere komfortabel indretning end S-tog men med flere døre til hurtig passagerudveksling i forhold til IR4, IC4, IC3 og de nye  togsæt. En løsning kunne være en Suburban udgave af de nye togsæt, lavere gearet så topfart er lavere men acceleration bedre og så som sagt flere brede døre til passagerudveksling. Store dele af den tekniske platform er den samme som de kommende regional og intercitytog og de vil derfor kunne vedligeholdes på samme værksteder.
Det vender jo så diskutionen om for så vidt angår Hillerød og Køge :-) men lad dem nu bare fortsætte med S-tog som vi har kendt det siden 1969.

Drømme ønsker for 2023
Af metrohenrik, Ringsted. 4/01-23, 06:34.
At køreplaner holdes.
At der er siddeplads i toget
At informationen bliver relevant og retvisende.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Drømme ønsker for 2023
Af mlarsen. 4/01-23, 07:52.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 00:00Jeg har nævnt det før - der mangler en togtype imellem S-tog og regionaltog til den linie.
En københavnsk RER?

https://www.youtube.com/watch?v=6afb6uv1V1Y - eller med flere historiske detaljer, på fransk: https://www.youtube.com/watch?v=irwgiTt3V48&list=PLabSIBDr33urMm2yo7fqusK5LqrjV1vjO

Drømme ønsker for 2023
Af TWB. 4/01-23, 07:59.
Citat fra: ThomasTT Dato  3/01-23, 15:31en ny lillebæltsbro eller tunnel. Det vil få timeplanen i land og yderligere øge kapaciteten for lokale og regionale tog over et større område med mange nye og genåbnede stationer. Herefter er banen i det vestlige danmark for så vidt "færdigbygget" fsva større projekter i længere tid, og den kan komme i gang med at vise, hvad den kan.
Er meget enig - men andre herinde mener at da der er masser af kapacitet og mange år endnu i den gamle bro - så skal man ikke bruge penge på at reducere tiden på denne strækning udover den nye Vestfynske bane.

Men en bro eller tunnel - gerne kombineret med en tunnel under Vejle Fjord ville bedre såvel lokaltrafik som fjerntrafikken

Drømme ønsker for 2023
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/01-23, 09:14.
Citat fra: mlarsen Dato  4/01-23, 07:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 00:00Jeg har nævnt det før - der mangler en togtype imellem S-tog og regionaltog til den linie.
En københavnsk RER?
Ja noget i den dur, men nu valgte jeg bevidst ikke at bruge udenlandske betegnelser fordi de måske ikke helt passer til københavnske forhold.

Drømme ønsker for 2023
Af TWB. 4/01-23, 09:56.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 09:14
Citat fra: mlarsen Dato  4/01-23, 07:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 00:00Jeg har nævnt det før - der mangler en togtype imellem S-tog og regionaltog til den linie.
En københavnsk RER?
Ja noget i den dur, men nu valgte jeg bevidst ikke at bruge udenlandske betegnelser fordi de måske ikke helt passer til københavnske forhold.
Hvis man begynder at tale om noget der minder om RER på en enkelt linie - så burde det nok snarere udbredes til f.eks. HELE det sjællandske regionaltog. Afstandene på det parisiske RER net er på 90 km fra endestation til endestation.

Drømme ønsker for 2023
Af tgsen. 4/01-23, 12:55.
Citat fra: TWB Dato  4/01-23, 09:56
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 09:14
Citat fra: mlarsen Dato  4/01-23, 07:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-23, 00:00Jeg har nævnt det før - der mangler en togtype imellem S-tog og regionaltog til den linie.
En københavnsk RER?
Ja noget i den dur, men nu valgte jeg bevidst ikke at bruge udenlandske betegnelser fordi de måske ikke helt passer til københavnske forhold.
Hvis man begynder at tale om noget der minder om RER på en enkelt linie - så burde det nok snarere udbredes til f.eks. HELE det sjællandske regionaltog. Afstandene på det parisiske RER net er på 90 km fra endestation til endestation.
De burde føres igennem til Skåne, så får København H også bedre gennemtræk, specielt hvis man bygger en citytunnel i København.


Simpelthen de værste S-Togs drømme jeg har læst til dags dato.
Ja, lad os bare nedgradere S-toget til lavere acceleration, færre døre, dårligere indstigning som alle de fjerntog, der forresten aldrig kører til tiden.  Batteriet på S-toget også???

Drømme ønsker for 2023
Af tgsen. 5/01-23, 12:36.
Citat fra: Thomas123 Dato  5/01-23, 09:32Simpelthen de værste S-Togs drømme jeg har læst til dags dato.
Ja, lad os bare nedgradere S-toget til lavere acceleration, færre døre, dårligere indstigning som alle de fjerntog, der forresten aldrig kører til tiden.  Batteriet på S-toget også???
Det var der nu ingen i denne tråd der foreslog.
Men hvorfor ikke?
Opgradér S-tog til fjernbane-strømsystem og -sikkerhedssystem, men behold ellers typen.
På et eller andet tidspunkt i fremtiden bliver ERTMS udvidet til også at håndtere nærtrafik.   

Drømme ønsker for 2023
Af esni. 5/01-23, 13:22.
Seneste redigering: 5/01-23, 13:24 af esni
Citat fra: Pawn Dato  3/01-23, 22:50Jeg vil lige gøre opmærksom på at det absolut ikke kun er transformerne/omformerne der er anderledes på S-banen, i forhold til Fjern banen.
Hele kørestrømsanlægget er et andet. Så det er alt fra kabler i jorden til alt hvad der hænger i masterne der skal skiftes. Ikke kun nogle enkelte omformere der skal byttes ud med transformere til 25kv.
Det er simpelthen helt forfra, som hvis S-banen ikke var elektrificeret. Plus nedtagning af det nuværende anlæg.
Hvor længe en strækning så skal være ude af drift for den ombygning. Kan man kun gisne om. 3 måneder, 6 måneder eller måske mere.

Mon det kan hentes ind i fordele ved at have samme kørestrømssystem på S og Fjernbane. Næppe...


Strækningen Bellegarde - Geneve blev ombygget fra +1500 V DC til 25 kV 50 Hz i løbet af 2013-14, heraf ca 1 måned med totalspærring

God fornøjelse med den øvelse på den centrale del af S-banen....

Eskild

Drømme ønsker for 2023
Af tgsen. 5/01-23, 13:32.
Citat fra: esni Dato  5/01-23, 13:22
Citat fra: Pawn Dato  3/01-23, 22:50Jeg vil lige gøre opmærksom på at det absolut ikke kun er transformerne/omformerne der er anderledes på S-banen, i forhold til Fjern banen.
Hele kørestrømsanlægget er et andet. Så det er alt fra kabler i jorden til alt hvad der hænger i masterne der skal skiftes. Ikke kun nogle enkelte omformere der skal byttes ud med transformere til 25kv.
Det er simpelthen helt forfra, som hvis S-banen ikke var elektrificeret. Plus nedtagning af det nuværende anlæg.
Hvor længe en strækning så skal være ude af drift for den ombygning. Kan man kun gisne om. 3 måneder, 6 måneder eller måske mere.

Mon det kan hentes ind i fordele ved at have samme kørestrømssystem på S og Fjernbane. Næppe...


Strækningen Bellegarde - Geneve blev ombygget fra +1500 V DC til 25 kV 50 Hz i løbet af 2013-14, heraf ca 1 måned med totalspærring

God fornøjelse med den øvelse på den centrale del af S-banen....
Det morsomme er at den strækning er dubleret med en fjernbanestrækning. Ideelt til erstatningskørsel.

Drømme ønsker for 2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-23, 15:42.
Citat fra: tgsen Dato  5/01-23, 12:36Men hvorfor ikke?
Opgradér S-tog til fjernbane-strømsystem og -sikkerhedssystem, men behold ellers typen.

Med højere spænding følger større nødvendige isolationsafstande og uden disse er det ikke "bare lige" at sætte flere vitaminer på køreledningsanlæget.

Det forlyder at Tysklands Neubaustrecken rent profilmæssigt er forberedt for 25 kV - også på de strækninger hvor DB ikke allerede kører på 25 kV - fordi det i byggefasen var forholdsvis billigt at tænke fremad medens det senere ville blive ret dyrt at gøre det. (Lige som de københavnske stationsbokse til deres Metro er bygget til 4-vognstog)

Uden tilstrækkeligt frirum til højere spænding er det ikke så ligetil men skal vi være realistiske vil en hævning, evt. trinvis, af S-banens køreledningsspænding til 3 kV DC være mere indenfor rækkevidde. 3 kV DC er en spænding som allerede er vidt udbredt i Europa og der produceres materiel dertil i forvejen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Mit ønske er at man laver et mere simpelt tog system i Danmark. Et lyntogs system, der næsten ikke stopper undervejs. et InterCity system, der stopper i alle købstæder som i dag. og et  Interregional system der er markant billigere end IC og lyntogene.

Lyntogene er et rigtigt lyntog mellem København og Fredericia, men så Vejle, Horsens, Skanderborg, før man når Aarhus. og så Randers Hobro før man når Aalborg det burde være intercity toget der stopper der. men mellem Fredericia og Struer er den helt gal der stopper den jo som et regionaltog. Der burde det bare være Fredericia, Herning, Struer, bum lynhurtigt lyntog.

Intercitytogene skulle være rygraden i Danmarks tog system og de skulle køre næsten som i dag men også med fingre helt ud i de yderste dele af landet. Frederikshavn. Thisted Over Herning. Struer over Ringkøbing. Struer over Langå. Sønderborg. og Nykøbing F. alle med udgang fra København så man kan komme fra næsten hele landet, direkte til København. og omvendt Uden at skifte tog.

Et Interregional system I hele landet som stopper på alle små stationer. så hvis man f. eks. skal fra København til Esbjerg, skal man skifte en del gange. og turen tager noget længere tid, Men så er billetten til gengæld MARKANT billigere en IC og lyntogene som man kan vælge om man vil køre direkte til en højere pris eller man vil skifte Mange gange og spare en god sum penge så studerende eller andre hvor pengene ikke er så Store også kan komme rundt i Danmark med tog og kunne besøge familien lidt oftere.


Drømme ønsker for 2023
Af steenth. 5/01-23, 17:52.
Citat fra: TWB Dato  4/01-23, 09:56Hvis man begynder at tale om noget der minder om RER på en enkelt linie - så burde det nok snarere udbredes til f.eks. HELE det sjællandske regionaltog. Afstandene på det parisiske RER net er på 90 km fra endestation til endestation.
Paris RER et tunet regionaltogssystem, på mange punkter er ligner et S-togsystem. I Schweiz kalder man den slags systemet REF i den fransktalende del og S-bahn i den tysktalende del. Og Paris er noget større by end København... Teknisk er Paris RER regionaltog, hvor nogle typer af togsæt er indrettet til den store passagertal og signalmæssigt er det normalt signalsystem med tilføjelse af CBTC på den centrale den af RER linje A. Så det ligner meget S-bahn som de tyske byer som München, Stuttgart og Frankfurt am Main.

Men når man rejser længere end S-tognettet går ud, så betyder komfort og rejsetid mere end hyppighed. Og min observation, da jeg arbejde i Ballerup, at de fleste, som boede langs Frederikssundbanen, som regel brugte toget, mens de fleste som rejste på tværs af fingerne, tog bilen. Og her er rejsetid en væsentligt faktor og ikke frekvens. For de rejsetider jeg kan kigger på, så det tit rejsetiden med bil er det halve af toget, når man skal bare en lille smule på tværs. Og tid betyder meget for valg af transportform.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak