Citat fra: Danskjävlar Dato 12/01-23, 22:37Nu tænker jeg jo ikke kun på tidsgevinst men også på kapacitet. Togene i Østjylland, på trods af at være et meget tætbefolket område men en jernbane lige igennem det, har en meget begrænset togdrift der ikke et til nær så stor nytte for lokale som de er på en given tilsvarende linje på Sjælland. Med Hovedgaard Hasselager tillader både hurtigere hurtigtog og kapacitet til markant flere frekvente regionaltog. Jeg har sagt det så mange gange før, og jeg vil nødigt have at projektet bliver aflyst fordi folk kun ser det som et hastighedsprojekt, ligesom ved Vejle Fjord.
Og nu ved jeg ikke hvor meget en ny Lillebæltsforbindelse egentlig vil hjælpe. Hvis man skulle opretholde hastigheden ville man med garanti være nødt til at køre uden om Fredericia og så mister man helt muligheden for at indkorporere dette vigtige knudepunkt i en halvtimestakt sådan cirka. Jeg beklager, det virker bare ikke som en nær så gennemtænkt et forslag, især når man tænker både hastighed, frekvens, rejsemønstre, og netværk ind som helhed.
kapacitet afhænger jo af stationer,og der er bare ikke ret mange stationer tæt på aarhus, hverken eksisterende eller potentielle. Hvis man kører hele 20 km i hver retning ud af Aarhus er der i dag to stationer, i fremtiden nok fire men næppe flere . Fire stationer på 40 km bane med aarhus H i midten. Mon ikke der er lidt flere udfra kbh H? Det betyder ikke, at der ikke er et stort potentiale for mere lokal/regional togdrift, for når man kommer en smule længere ud begynder der at komme mange stationer og mange byer, og større end noget man finder i nærheden af Kbh, men det er netop længere ude, og derfor er kapacitetsgevinsten begrænset ved Hovedgaard-banen, især når der samtidig bygges en ny vestgående bane, og de eksisterende deler sig i både Langå og skanderborg. Jeg tør også gætte på, at der også engang kommer en ny bane mod viborg over Hammel.
Hovedgaard er en klodset bane. Jeg forstår fint, at Solbjerg er sure. Det er den eneste nye bane, der er til gennemgående tog uden at ligge op ad en motorvej. De får larmen, alle andre får fordelene.
tidsgevinsterne er større end som så ved lillebælt. Udgangspunktet er fem minutter med en bane vest om fredericia til pjedsted. To minutter mere, hvis banen forlænges op forbi brejning, men det vil formentlig give store protester. Tredie mulighed er den bane langs motorvejen, du beskriver, bare ikke med en bro til sidst men en tunnel ind til vejle station. Så er det nok over 10 minutter. Det kan betyde Odense-Vejle på 20-25 minutter og vel nok det mest sandsynlige bud på noget,hvor det kan blive relevant med egentlige højhastighedstog i Danmark.
Det vil være dyrt men ikke nødvendigvis urealistisk dyrt, slet ikke, hvis man også henter pengene fra hovedgaard.