Citat fra: TWB Dato 27/01-23, 16:22Det er et vanvittigt dyrt projekt som efterlader Danmark med alle generne.
Sikkert smart set fra et svensk synspunkt.
En boret tunnel fra Øresund under hovedbanegården og videre til Ny Ellebjerg med min. 2 spor til godstog og perroner til persontog er ikke billigt.
Dertil skal de laves så dybt nede at de ikke kommer i konflikt med senere Metro- udvidelser.
Og Danmark har meget lidt gavn af det projekt.
"Meget lidt" virker lidt overdrevent. Det vil betyde en væsentligt bedre sammenbinding af Øresundsregionen. Helsingborg-København bliver en meget hurtig rejse. København H bliver aflastet. Internationale tog kan komme til Sverige uden at skulle køre udenom via Ny Ellebjerg eller vende på København H. Men vigtigere, så bliver turen til Stockholm reduceret med 30 minutter, og turen til Göteborg bliver
meget kompetitiv med bilen fordi den bliver reduceret med 55 minutter; samme tidsbesparelse får også turen til Oslo, der rent faktisk vil give mening at tage med toget i modsætning til i dag (og ombyggelsen af Göteborg til gennemkørselsstation giver også noget på den konto).
Borede tunneller
er dyre, men hvis du kigger på priserne for moderne tunnelbaneprojekter, så er prisen for en boret tunnel ofte kun 10-15 % af prisen for en hel metrolinje. Langt den dyreste del af Europasporet, for Danmarks vedkommende, må forventes at blive København H Nedre. Tunnellerne behøver ikke at lægges specielt dybt. Der er ingen planlagte metroruter som de skærer med, bortset fra havneringen, og der ligger skæringen under København H hvor metroen vil være den dybeste del og de nye togtunneller vil ligge længere oppe. Stationen på enten Nordhavn eller Lynetteholm kan bygges langt billigere, via cut-and-cover lige under overfladen.
Det vil selvfølgelig stadig koste knaster, men det vil være enormt givtigt for fjerntogene både i Danmark og internationalt, på en måde som ingen af de andre projekter er det - og samtidig også give København et større pendleropland, primært på grund af Helsingborg som kun vil være 25 minutters togtur væk, mod 80 minutter i dag.