Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Gå ned Sider: 1 [2]
Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af andersj, Aalborg. 21/06-23, 15:32.
Aktstykket omkring indkøb af styrevogne og ekstra Talgo-stammer er nu tilgængeligt, der er også flere informationer omkring leveringstidspunkt og indsatsområde: https://www.ft.dk/samling/20222/aktstykke/aktstk.115/aktstykke/1965845/2723653.pdf

En styrevogn er godt nok pebret sammenlignet med et Vectron lokomotiv, men der er sikkert også gået inflation i prisen. Fordelene er selvfølgelig at man kan sælge billetter til en styrevogn og at den er noget billigere i drift og vedligehold end et Vectron lokomotiv.

På de normale stammer ser det ud til at man har fået lidt rabat, da prisen er gået fra 1.000 mio. kr. i 2020 til 959 mio. kr. i 2023 for samme antal vogne - dog er 2020 stammerne med to endevogne og 11 mellemvogne, mens 2023 stammerne er 13 mellemvogne.

Anders

Jeg formoder at man bytter en mellemvogn ud med en endevogn, fra den første serie.

Det ville i så fald give 12 mellemvogne, en endevogn og en styrevogn til hvert sæt.

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af andersj, Aalborg. 21/06-23, 15:59.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 21/06-23, 15:48Jeg formoder at man bytter en mellemvogn ud med en endevogn, fra den første serie.

Det ville i så fald give 12 mellemvogne, en endevogn og en styrevogn til hvert sæt.

Hver stamme kommer til at bestå af en endevogn, en styrevogn og 13 mellemvogne.

Man bytter en endevogn ud med en styrevogn, så hver stamme får en endevogn og en styrevogn. Første bestilling i 2020 gik på 16 endevogne + mellemvogne og tredje bestilling her i 2023 gik på 16 styrevogne + mellemvogne.   

Anders

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/06-23, 16:46.
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 15:32Aktstykket omkring indkøb af styrevogne og ekstra Talgo-stammer er nu tilgængeligt, der er også flere informationer omkring leveringstidspunkt og indsatsområde: https://www.ft.dk/samling/20222/aktstykke/aktstk.115/aktstykke/1965845/2723653.pdf

En styrevogn er godt nok pebret sammenlignet med et Vectron lokomotiv, men der er sikkert også gået inflation i prisen. Fordelene er selvfølgelig at man kan sælge billetter til en styrevogn og at den er noget billigere i drift og vedligehold end et Vectron lokomotiv.

På de normale stammer ser det ud til at man har fået lidt rabat, da prisen er gået fra 1.000 mio. kr. i 2020 til 959 mio. kr. i 2023 for samme antal vogne - dog er 2020 stammerne med to endevogne og 11 mellemvogne, mens 2023 stammerne er 13 mellemvogne.
Man er gået væk fra at leverandøren står for vedligeholdelse i en årrække?

Citat fra: hummel_62 Dato 21/06-23, 16:46Man er gået væk fra at leverandøren står for vedligeholdelse i en årrække?
Hvis du læser PDF-filen der linkes til, så er der et helt afsnit der beskriver vedligehold.

 - Martin

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/06-23, 19:16.
Citat fra: marrix Dato 21/06-23, 17:34
Citat fra: hummel_62 Dato 21/06-23, 16:46Man er gået væk fra at leverandøren står for vedligeholdelse i en årrække?
Hvis du læser PDF-filen der linkes til, så er der et helt afsnit der beskriver vedligehold.

 - Martin
Ja og det få jeg til DSB står for vedligeholdelse

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af andersj, Aalborg. 21/06-23, 19:33.
Citat fra: hummel_62 Dato 21/06-23, 16:46
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 15:32Aktstykket omkring indkøb af styrevogne og ekstra Talgo-stammer er nu tilgængeligt, der er også flere informationer omkring leveringstidspunkt og indsatsområde: https://www.ft.dk/samling/20222/aktstykke/aktstk.115/aktstykke/1965845/2723653.pdf

En styrevogn er godt nok pebret sammenlignet med et Vectron lokomotiv, men der er sikkert også gået inflation i prisen. Fordelene er selvfølgelig at man kan sælge billetter til en styrevogn og at den er noget billigere i drift og vedligehold end et Vectron lokomotiv.

På de normale stammer ser det ud til at man har fået lidt rabat, da prisen er gået fra 1.000 mio. kr. i 2020 til 959 mio. kr. i 2023 for samme antal vogne - dog er 2020 stammerne med to endevogne og 11 mellemvogne, mens 2023 stammerne er 13 mellemvogne.
Man er gået væk fra at leverandøren står for vedligeholdelse i en årrække?

DSB ville også gerne selv have stået for vedligehold på IC5, men det var en politisk beslutning at IC5 skulle udbydes med fuld vedligehold af leverandøren for at minimere risikoen for "en ny IC4 sag". Det gjorde også at udbuddet blev et halvt års tid forsinket, fordi det oprindelige udbudsmateriale var uden vedligehold og den politiske beslutning kom i 11. time lige før man ville starte udbuddet.

Vectron, dobbeltdækkere og Talgo-vogne skal alle vedligeholdes af DSB på det nye værksted i Mogenstrup.

Anders

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/06-23, 21:12.
Vectron øhh er det ikke  Siemens ansvar?

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af andersj, Aalborg. 21/06-23, 21:33.
Citat fra: hummel_62 Dato 21/06-23, 21:12Vectron øhh er det ikke  Siemens ansvar?

Jo, det er Siemens ansvar men DSB's folk der skal gøre det - sådan som jeg har forstået det.

Her er citatet fra pressmeddelelsen da man bestilte lokomotiverne:
Udover at levere el-lokomotiver skal DSB og Siemens samarbejde om at vedligeholde de nye ellokomotiver. Siemens får dog det overordnede ansvar for vedligeholdet i første omgang i 10 år - med option på yderligere 5 år.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/siemens-skal-levere-nye-el-lokomotiver-til-dsb/

Anders

Pris på EB lokomotiver (og Talgo-vogne)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/06-23, 22:22.
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 21:33
Citat fra: hummel_62 Dato 21/06-23, 21:12Vectron øhh er det ikke  Siemens ansvar?

Jo, det er Siemens ansvar men DSB's folk der skal gøre det - sådan som jeg har forstået det.

Her er citatet fra pressmeddelelsen da man bestilte lokomotiverne:
Udover at levere el-lokomotiver skal DSB og Siemens samarbejde om at vedligeholde de nye ellokomotiver. Siemens får dog det overordnede ansvar for vedligeholdet i første omgang i 10 år - med option på yderligere 5 år.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/siemens-skal-levere-nye-el-lokomotiver-til-dsb/
Sådan har jeg også opfatte det. Tror jeg har set, formulering som at Siemens lejere sig ind i DSB bygninger.

Vedligeholdelsesaftaler har mange forskellige betegnelser.

Aftalen med Siemens omkring vedligeholdelse er en TSSSA aftale - Technical Support & Spares Supply Agreement. Hvor Siemens populært sagt skal fortælle DSBs håndværkere, hvornår og hvordan lokomotiverne skal vedligeholdes, og Siemens skal levere alle reservedele. Derudover har SIemens et garanti team, som de skal have plads til på værkstedet, og jeg har forstået, at Siemens har valgt at placere større eftersyn på DSBs værksteder, og det skal de så leje sig ind til.

IC5 er med en FSA (Full Service Agreement / Fleet Service Agreement), hvor Alstom er ansvarlig for al vedligeholdelse, og DSB skal blot sikre, at togene leveres foran værkstedet til aftalt tid.

DSB sparer en hel del penge ved at Alstom også udfører vedligeholdelsen på IC5. Besparelsen er dog i virkeligheden typisk bundet i, at der skal færre tog på værksted, og togene derfor kører mere (du har færre reserver). Jeg kender ikke detaljern i Alstoms bud, men i forhold til DSBs forventninger om omkostningsniveau for vedligeholdelse af "Fremtidens Tog" fra det tidspunkt politikerne besluttede at lade leverandøren stå for vedligeholdelsen, mener jeg, at der var et potentiale for at nedbringe disse med op til 80% for selve vedligeholdelsen og 70% for investeringen i værksteder. Hvor man så er endt ved jegi kke, men der var nok at tage af...

DSB har engang for omkring 6-8 år siden (kan ikke huske det præcist) i et TRU svar angivet at besparelsen ved at DSB selv udfører vedligeholdelsen på alle daværende litra er mellem 15 og 20%, hvilket primært skyldes, de danske momsregler, hvor togoperatører (passagertog) ikke skal svare moms af den vedligeholdelsesservice de udfører, da passagertrafik i Danmark er undtaget fra moms. Bliver vedligeholdelsen foretaget af andre firmaer, skal der betales moms på ydelserne.

/Lasse

Gå op Sider: 1 [2]
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak