Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København S dåbsdato?
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/04-23, 12:09.
Seneste redigering: 1/04-23, 12:14 af Per Holm
Citat fra: Trainee Dato  1/04-23, 12:03
Citat fra: Trainee Dato 26/02-23, 22:45Metroselskabet skriver:
Stationen skifter navn til København Syd i 2023.

Nu skriver Metroselskabet:
I 2024 skifter Ny Ellebjerg navn til København Syd og bliver en af Danmarks mest travle stationer, kun overgået af Nørreport, København H og Kongens Nytorv.

Her i 2023 er navnet allerede skiftet på DOTs trafikkort.

Søger man Ny Ellebjerg, og ikke lige ved det, må man spørge en lokal person.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af KKLD. 2/04-23, 12:18.
Hvordan kommer det til at ske med S-togene så de korrekt viser København Syd i stedet for Ny Ellebjerg? De har jo fysiske skilte og tænker at de skulle specialfremstilles? Men måske man laver noget nyt for jeg har set dem køre rundt med rødt enkelte steder hvor destinationen plejer at stå. Hvis man kommer til at bruge en skærm, kan man nå det inden stationen skifter navn?

København S?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-23, 13:54.
Seneste redigering: 2/04-23, 13:59 af Per Holm
Citat fra: KKLD Dato  2/04-23, 12:18... i stedet for Ny Ellebjerg? De har jo fysiske skilte ...

"Problemet" har vist allerede løst sig selv. Det er længe siden jeg sidst så et fysisk skilt, der virkede.  ;)

Og når jeg står på Grøndal eller Flintholm nedre og der kommer et s-tog har jeg sjældent et problem ved at gætte hvor det er på vej hen.  :)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af Andrew_J. 6/04-23, 10:09.
DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.

København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/04-23, 10:24.
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:09DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.


Har dog aldrig set "syd" fremhævet med versaler men ellers er de tidligste trafikkort med "København Syd", som jeg kan se, fra december.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af Andrew_J. 6/04-23, 10:29.
Citat fra: Per Holm Dato  6/04-23, 10:24
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:09DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.


Har dog aldrig set "syd" fremhævet med versaler men ellers er de tidligste trafikkort med "København Syd", som jeg kan se, fra december.

Jamen, så må man jo åbne øjnene Per :-)
https://dinoffentligetransport.dk/media/2355/busser-i-koebenhavn-221222.pdf
https://dinoffentligetransport.dk/media/2356/busser-i-hele-hovedstadsomraadet-291122.pdf

København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/04-23, 13:24.
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:29
Citat fra: Per Holm Dato  6/04-23, 10:24
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:09DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.


Har dog aldrig set "syd" fremhævet med versaler men ellers er de tidligste trafikkort med "København Syd", som jeg kan se, fra december.

Jamen, så må man jo åbne øjnene Per :-)

https://dinoffentligetransport.dk/media/2355/busser-i-koebenhavn-221222.pdf

https://dinoffentligetransport.dk/media/2356/busser-i-hele-hovedstadsomraadet-291122.pdf


Det gør ikke rigtig nogen forskel. Ingen steder kan jeg se "syd" med versaler.

Eneste forskel fra tidligere udgaver er at forkortelsen for køreplansmæssigt standsningssted "St." er forsvundet fra det ene af kortene.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af mikkelwf. 6/04-23, 16:03.
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:29
Citat fra: Per Holm Dato  6/04-23, 10:24
Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:09DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.


Har dog aldrig set "syd" fremhævet med versaler men ellers er de tidligste trafikkort med "København Syd", som jeg kan se, fra december.

Jamen, så må man jo åbne øjnene Per :-)
https://dinoffentligetransport.dk/media/2355/busser-i-koebenhavn-221222.pdf
https://dinoffentligetransport.dk/media/2356/busser-i-hele-hovedstadsomraadet-291122.pdf

"syd" står ikke med versaler (læs. STORE BOGSTAVER) på de to kort du linker til.

Jeg tror nærmere det er din førerhund der skal åbne øjnene..  ;)

Citat fra: Andrew_J Dato  6/04-23, 10:09DOT har opdateret sine trafikkort, så der nu står København SYD på Ny Ellebjerg. Rejseplanen med mere siger fortsat "NEL/Ny Ellebjerg". Danshøj har fået skilte med København Syd allerede.
Ej, mon ikke der er nogle sløve chefer, der burde se at få koordineret navneændringsdagen? Og så se at få opdraget deres ADHD-ramte medarbejdere til ikke at lægge noget ud for de har fået ordre på det, og der i øvrigt har været en levebrødspolitiker ude og klippe en snor over?

Dejligt at være gammel nok til at have lov til at komme med morgensure opstød  8)

København S dåbsdato?
Af Anders Larsen. 7/04-23, 09:28.
Seneste redigering: 7/04-23, 09:31 af Anders Larsen
Det var da et mærkeligt udbrud, gammel eller ej.

Men enig om at de har været lidt hurtigt ude for København Ringstedbanen er heller ikke med på kortet.

København S dåbsdato?
Af Krabsen. 7/04-23, 09:49.
Citat fra: TWB Dato 27/02-23, 09:30
Citat fra: Niels Munch Dato 27/02-23, 08:18Til orientering, så blev navneskiftet - herunder bl.a. forumdeltagernes alternative forslag - debatteret i en lang tråd her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=178056 .
Men det ændrer ikke ved at der blot var 45 personer som på Politiken's afstemning om navnet stemte for at stationen skulle hedde: København Syd.

Og?..

Læsere af Politikens bagside er mig bekendt ikke et besluttende organ - og udgør nok heller ikke et på nogen måde repræsentativt udsnit af befolkningen.
Heldigvis..

København S dåbsdato?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/04-23, 11:01.
Citat fra: krabsen Dato  7/04-23, 09:49
Citat fra: TWB Dato 27/02-23, 09:30[Men det ændrer ikke ved at der blot var 45 personer som på Politiken's afstemning om navnet stemte for at stationen skulle hedde: København Syd.
Og?..
Læsere af Politikens bagside er mig bekendt ikke et besluttende organ - og udgør nok heller ikke et på nogen måde repræsentativt udsnit af befolkningen.
Heldigvis..
Ikke desto mindre har salvsamme dagblads læsere igennem tiden valgt navn til flere idag dagligdags begreber - blandt andet ordet "Knallert" for en cykel med hjælpemotor på ca. 1 hk og topfart på 30 km/t. Godt nok valgte dommerne dengang Motorcyklette med Knallert på andenpladsen, men lidt ligesom i TV2 talentshow var det toeren der vandt folkets yndest.

København S dåbsdato?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 7/04-23, 12:09.
Vist ved at komme lidt langt fra emnet?
Mere lidt personligt mundhuggeri?

Citat fra: Anders Larsen Dato  7/04-23, 09:28Det var da et mærkeligt udbrud, gammel eller ej.

Men enig om at de har været lidt hurtigt ude for København Ringstedbanen er heller ikke med på kortet.

Kystbanen er ej heller med.

København S dåbsdato?
Af danchr, Århus. 7/04-23, 23:16.
Citat fra: Brian Væver Dato  7/04-23, 17:30
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/04-23, 09:28Det var da et mærkeligt udbrud, gammel eller ej.

Men enig om at de har været lidt hurtigt ude for København Ringstedbanen er heller ikke med på kortet.

Kystbanen er ej heller med.

Som udenforstående så virker kortet påfaldende ufærdigt eller inkonsistent: Der er for eksempel overraskende få busstoppesteder på Amager. Det virker heller ikke til at fx fjern- eller regionalbaner er konsistent udeladte hvis de er redundante ift. S-tog, for hvorfor så fremhæve linierne mod Valby?

(Jeg tror dog at afgrænsningerne er tættere på hvad en århusianer ville opfatte som København end hvad en ægte storbybo ville. Men de er også lidt pudsige på det punkt 😁)

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak