Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Et spennende, lite museum i Budapest
Et spennende, lite museum i Budapest
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 5/04-23, 14:02.
Midt i Budapest sentrum, i tilknytning til informasjonssenteret på den store metrostasjonen på Deák Ferenc tér, ligger Budapest metromuseum, et spennende lite museum innredet på en nedlagt del av t-banelinje M1. Her finnes et par av verdens eldste bevarte metrovogner, bl.a. nr. 19 som er nennsomt restaurert tilbake til originalstand:


Den i sin tid praktfulle kongevognen, nr. 20, er dessverre ikke blitt bevart. Den finnes kun i muséets modellsamling:


I tillegg til de utstilte vogner og modeller inneholder muséet en rekke bilder og fyldig dokumentasjon - også i engelsk oversettelse - av Budapests t-banehistorie, samt en rekke andre interessante gjenstander. Muséet er vel verd et besøk.

Se flere bilder fra muséet her.

Hej Eyolf,

Mange tak for kigget på kontinentets ældste metro. Nyere materiel må naturligvis også respektere det ret begrænsede konstruktionsprofil; her kan man tale om "minimetro":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Budapest, Ganz MFAV 3-vognstog fra 1972 til M1 (Prospektfoto: BKV, arkiv: nm).

Bedste hilsener
Niels

Et spennende, lite museum i Budapest
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 5/04-23, 20:23.
Ja, det har du helt rett i, Niels, og som dette bildet viser, er profilet særdeles begrenset en del steder:


- selv om de i senere år har begynt å utvide det noe enkelte steder. Bl.a. ble den siste forlengelsen til Mexikói utca bygget med et noe høyere profil:


Tanken er at hele linjen etter hvert skal få tilsvarende profilheving. Det vil i praksis antakelig si at gulvet må høvles tilsvarende ned, da det ikke er noe særlig å gå på i høyden. Taket er tynt nok som det er. Men dette er en lang prosess, er jeg redd. Det betyr at den nye vogngenerasjonen som bør komme om ikke så altfor mange årene (Anbud ble utlyst i 2018), nok må holde seg innenfor det samme, trange profil som de nåværende.

Flere bilder fra dagens (eller rettere fjorårets) drift på "minimetroen" i Budapest her.

Jeg prøvede at finde museet for et par år siden da jeg var på stationen. Der var ingen skiltning og alle jeg spurgte, inklusiv folk der arbejde i metroen, vidste ingenting om det. Nå men jeg fandt det aldrig

Et spennende, lite museum i Budapest
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 11/04-23, 11:53.
Når du står foran informasjonluken på Deák Ferenc tér, skal du kun kikke til venstre, så ser du rett på det. Vi hadde ingen problemer med å finne det i september i fjor.

Et spennende, lite museum i Budapest
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 13/04-23, 19:50.
Det er ved en glasdør, der ser ret anonym ud.

Et spennende, lite museum i Budapest
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 13/04-23, 19:55.
Citat fra: eyolf Dato  5/04-23, 20:23Ja, det har du helt rett i, Niels, og som dette bildet viser, er profilet særdeles begrenset en del steder:


- selv om de i senere år har begynt å utvide det noe enkelte steder. Bl.a. ble den siste forlengelsen til Mexikói utca bygget med et noe høyere profil:


Tanken er at hele linjen etter hvert skal få tilsvarende profilheving. Det vil i praksis antakelig si at gulvet må høvles tilsvarende ned, da det ikke er noe særlig å gå på i høyden. Taket er tynt nok som det er. Men dette er en lang prosess, er jeg redd. Det betyr at den nye vogngenerasjonen som bør komme om ikke så altfor mange årene (Anbud ble utlyst i 2018), nok må holde seg innenfor det samme, trange profil som de nåværende.
.
grunden til det meget lave profil er at linjen på et sted skal passere over en krydsende hovedkloak og stadig holde sig under gadeniveau. Datidens teknik (og antagelig økonomi) tillod ikke at flytte kloakken. Man kan også se på veteranmateriellet hvordan bogierne er anbragt helt ude for enden af vognen og vangerne er forkrøppet.

Gå op Sider:[1]
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak