Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.

Bedre kollektive ringforbindelser er absolut en nødvendighed, men jeg tror nu stadig at det her er lidt overdrevet. Motorringvejen bliver også benyttet af kolossalt mange der egentlig bare skal ind til byen, men tager bilen i stedet for toget fordi det er lettere eller mageligere, eller bare af ren vane.

Hvis du kigger på passagertallene (passagertal.dk) for Nordbanen, så kan man se at blandt dem der står på ved Hillerød Station, så står 18 % af på Nørreport. 36 % står af på strækningen Nordhavn-København H til sammen. Så er der 8 % der står af i hver af Allerød og Birkerød. Og 13 % står af i Lyngby, men det er en ret unik situation - Lyngby er en af de stationer uden for København der har allerflest passagerer og størst opland. Selv Hellerup, med adgang til Ringbanen, er det kun 3 % af passagererne fra Hillerød der står af i. Det samme gør sig desuden gældende for passagerer der står på i Holte og Lyngby: 18-19 % af passagererne står af på Nørreport. Og dette er altså på den finger der har flest arbejdspladser ude langs banen, med store tætte centre i Hillerød og Lyngby.

Til sammenligning ser man at fra Dyssegård Station på Hareskovbanen, står hele 30 % af på Nørreport. Yderligere 30 % står til sammen af på Nordhavn, Østerport, Vesterport og København H. Kun 2 % tager ruten udad til Bagsværd (hvor Novo Nordisk ellers holder til) og 2 % står af på Buddinge (med ringforbindelsen).

Så kan man selvfølgelig argumentere for at pendling indad er dominerende fordi det er lettest... men pendling med tog udad selv indenfor egen finger er også ret sjældent, bortset fra på Nordbanen.
 
Hej i forum,

Jeg synes Vikingbus er begyndt at have svært ved at stille de nødvendige erstatningsbusser til rådighed når DSB er nødt til akut at aflyse togene. Især efter Vikingbus er begyndt at køre fjernbusser i "Fleet". Jeg er derfor nysgerrig på om kontrakten ligger tilgængelig et sted, så man kan se hvilke krav der er.

Jeg har indtil videre kun kunne finde et tidligere udbud, men ikke den endelige kontrakt.

Er der nogen her der kan hjælpe?
 
Så kan det være de kommer til efteråret .. de første sæt
 
Citat fra: Niels Buch Dato 30/09-23, 17:20Jeg startede med et besøg på "Bergbahn Lauterbrünnen Mürren". Banen har været nævnt her på siden fordi der er bestilt nye elektriske motorvogne til den ene del af banen. For der er jo faktisk tale om to baner, nemlig først en svævebane og så en "rigtig" jernbane. Svævebanen har (som det også har været nævnt her på siden) erstattet en standseilbahn. Svævebaner bliver nok i øvrigt ikke min stærke side, de svejer altså for meget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 22 i Mürren, med den lille godsvogn til transport af varer til hotellerne i Mürren forrest

Nye Stadler-tog til Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren på vej, se denne dramatiske video: https://media.jungfrau.ch/video/upload/v1715668997/13-5-24-BLM-Transport-1080p.mp4 .

Kilde: https://www.jungfrau.ch/fr-ch/corporate/news/bergbahn-lauterbrunnen-muerren-neues-rollmaterial-wird-auf-der-strasse-und-der-schiene-transportiert/ .

M.v.h.
Niels
 
Et opfølgende webinar om Digital Automatic Couplers (DAC) afholdes af Rail Sweden den 22. maj 2024 kl. 12:00 - 13:00, se: https://railsweden.lindholmen.se/en/event/lunch-webinar-technological-progress-and-migration-plan-dac .

Deltagelse er gratis, og tilmelding sker via linket.

M.v.h.
Niels
 
Så nærmer vi os:

Metroselskabets pressemeddelelse af 14. maj 2024:

"M3 og M4 lukker kortvarigt for at gøre klar til metroåbning
Som tidligere annonceret sættes driften af metrolinjerne M3 og M4 kortvarigt på pause i pinsen for at forberede de sidste test af den kommende metroforlængelse til Sydhavn og Valby. Dermed er linjen næsten klar til åbning den 22. juni.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/m3-og-m4-lukker-kortvarigt-for-at-goere-klar-til-metroaabning/ .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.

Da "Fingerplanen" hyppigt omtales i debatten om trafikken i og omkring København, er det værd at nævne, at den er "født" i 1947, jf. nærmere beskrivelse her: https://planinfo.dk/landsplanlaegning/fingerplanen og her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen .

M.v.h.
Niels
 
Hvor Lokaltog vist forbigår jubilæet i larmende tavshed, så vil Tisvildeleje Lokalråd markere milepælen med et arrangement dagen lang på Tisvildeleje Station. Nordsjællands veterantog er indforskrevet til lidt ferrovial nostalgi ser det ud til.

Læs mere her på lokalrådets hjemmeside.
 
Ja der savnes effektive tværgående forbindelser som går fra kyst til kyst. På skinner og asfalt.

Der er letbanen et forsøg på det, om end den ikke komme til kysten i nord.
 
Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak