Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.
 
Vognen blev sat ud af HG 44984 den 23/4.
 
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Den nuværende regeringen vil lave besparelser på den nye Silkeborg - Aarhus bane fordi de lagt ikke nok penge på bordet. Det er spild at de gider ikke bruge penge på at gør den dobbeltsporet.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.
 
4
Citat fra: Ncard00 Dato  1/05-24, 13:23Afventer stadig svar fra DSB vedr. antallet af rejsepas som bliver sat til salg i år.

Der sættes 75.000 stk. til salg, jf. Transportministeriets nye kontrakt med DSB. Samme antal som de sidste par år, hvor jeg ikke husker at der skulle være blevet udsolgt.
 
Citat fra: Ottoemil Dato 29/04-24, 19:17Godaften i forummet!

I de seneste par dage har jeg været forbi Hovedstadens Letbanes byggeri, og her er nogle billeder. Rækkefølgen er fra Ishøj mod Lundtofte. Siden jeg sidst har været på de kanter, er der især sket meget omkring DTU.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Nordre Ringvej mellem Ejby Industrivej og Slotsherrensvej ender køreledningerne for tiden. Jeg fotograferer mod nordøst. 29.4.2024.

v.h.
Ottoemil


Jeg tror at det er første gang at der er et billede fra Hovedstadens Letbane med en arbejdsjording.


Mon ikke det betyder at der lige pludselig kommer spænding på ledningerne?
 
Hej Keld,

Mange tak for kigget!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Scandlines' "BERLIN" på vej til Rostock, Warnemünde 28.06.2021 (nm).
 
Warnemünde blev ombygget/forenklet i 2018-2020, se f.eks.: https://www.baustellen-doku.info/warnemuende_umbau_bahnknoten/ .

Under sporombygningen vendte togene ved "Warnemünde Werft".

Bedste hilsener
Niels
 
  Lige efter murens fald i Tyskland var det naturligt at komme til Warnemünde/Rostock på en endagstur fra København. Tog til Gedser og færgen over til Warnemünde. Efter at alle færgerne blev flyttet til Rostock Seehafen var Warnemünde ikke et sted man lige kom forbi. Midt i april i år fik jeg lige muligheden igen. Overnatnings hotellet i Rostock udleverede dagskort til sporvogne, busser og S-tog. Så det var bare at tage af sted til Warnemünde.
  Der var sket lidt på de godt 30 år, fra mit første besøg og til i dag. Stationen sporplan er reduceret en del. Dog har færgeklappen fået lov at blive liggende. S-togene er Br 442 togsæt i stedet for lokomotivtrukne dobbeltdækker stammer. Fjerntrafikken er styrevogns IC-tog eller dobbeltdækker Br 4110 togsæt  IC Dresden-Warnemünde, mod tidligere lokomotivtrukne stammer bl.a. "Neptun" fra København.
  S-toget jeg kom med til Warnemünde ankom i det spor, hvor jeg tog et af mine første billeder i Warnemünde. Her nogle billeder fra mine første besøg i Warnemünde og fra mit besøg her i 2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB 442 857 som S-tog i Warnemünde april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DR 243 258-1 som S-tog i samme spor i Warnemünde som foto 1 maj 1991 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB 4110 811 i Warnemünde april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DR 112 040-1 med "Neptun" i Warnemünde april 1992 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her et DR vognsæt i Rostock S-bahns farver. Det var firvognssæt med fælles bogie. Togene bestod af et eller to sæt, trukket/skubbet af Br 243. Warnemünde maj 1991 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der blev også brugt de nye dobbeltdækkervogne til S-togene, her i Rostock maj 1991 (kh).

Overfarten fra Gedser skete med færgerne "Kong Frederik IX" eller "Warnemünde". Det var dengang man gjorde alt for at sejle til tiden. De sidste 3 år har jeg benyttet Scandlines en del til/fra Gedser uden at prøve at ankomme til tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MF Kong Frederik IX ud for Warnemünde september 1991 (kh).

Hilsner Keld
 
8
Generelt - Rejsepas 2024
Af Ncard00. 1/05-24, 13:23
Har netop fået svar fra DSB, og kan nu bekræfte at der kommer Rejsepas, som bliver sat til salg d. 4/6 kl. 10.

Perioden er 29/6 til 11/8, og priserne er 399,00kr for en voksen, og 199,00 for et barn.

Afventer stadig svar fra DSB vedr. antallet af rejsepas som bliver sat til salg i år.
 
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   
 
Citat fra: Gladedk Dato 30/04-24, 21:22Det sidste jeg hørte var ligesom alle andre tog

Ok, giver også mest mening. Tak for svaret.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak