Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 10:33
Citat fra: tgsen Dato I dag 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.
Den så jeg også. Den blev opfundet som en Guldlok kompromis løsning mellem en ny Lillebæltforbindelse og en Kattegatforbindelse over Samsø. Og så tænkte jeg: Hvorfor ikke kombinere Bogenseforbindelse med Kattegatforbindelse?
 
JA Bogense til østjylland - jernbanetunnel.
Lad bilerne om det store H og lad togene køre på kryds og tværs XX
Mvh jens
 
Citat fra: tgsen Dato I dag 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
 
5
Citat fra: Henrik Hansen Dato 27/04-24, 09:53Rejsepasset bør absolut fortsætte også i 2025 og årene derefter.

Rejsepasset er nok et af de bedste tiltag, der er sket for den kollektive trafik i de senere år, betal en fast pris og rejs som du vil i en uge - nemt og bekvemt.

Desværre ser politikerne nok anderledes herpå, jeg har ihverfald ikke megen tiltro, til at den såkaldte transportminister kan se ideen om at fortsætte - måske et rejsepas til Uber er det næste tiltag fra hans side...
Måske skulle de lave weekends rejsepas til at få endnu flere at tage dagtur i den kollektiv trafik.
 
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
 
Hej i Forum,

Store Bededag 2023 traskede jeg lidt rundt i Lyngby og så på letbanearbejdet. Det gjorde jeg også i går søndag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Svinget fra Buddingevej under viadukten og ind på Jernbanepladsen. Der er opsat plexiglaspaneler i svinget; om de inddæmmer "skrig", ved jeg ikke, men kurven er krap.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jernbanepladsen. Den kommende Lyngby Station, t.h. butiksarkaden m.v. under omfartsvejen. Blikretning sydøst.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jernbanepladsen. Den kommende Lyngby Station, t.v. butiksarkaden under omfartsvejen. Blikretning nordvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Indsvingning fra Jernbanepladsen til Lyngby Torv, blikretning sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig mod nordøst og Lyngby Torv, t.v. rådhuset med nyrenoveret beklædning i grønlandsk marmor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig fra Lyngby Torv mod Jernbanepladsen, blikretning sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lyngby Torv med Lyngby Råshus, blikretning sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig ad Klampenborgvej med Lyngby Storcenter t.v. og Magasin t.h., blikretning nordøst.

Sem det ses, har man flere steder krattet asfalten op af "Brio Slabs'ene" og gjort klar til skinnelægning. Hvor meget der ellers er sket i det forgangne år, må I selv vurdere.

Rådhusets facade synes i hvert fald færdigrenoveret.

Alle fotos 28.04.2024 og ved mig (nm).

Bedste hilsener
Niels     
 
Det synes som om, at de sidste mange indlæg vidner om, at ingen har noteret, at i et meget tidligt indlæg citeres Movia for, at der anvendes "biodiesel, der er CO2-neutral".

Vh
-ivar
 
Citat fra: hummel_62 Dato 27/04-24, 16:24En bus som bruger el til fremdrift og olie til opvarmning. Er da bedre end en ren diesel. Men at kalde den co2 neutral. Så skulle den fjerne lige så meget som den producere. Det sker ikke.
Men vi er da på rette vej
Der blandes vist nogen ting sammen. Et er CO2 og det er jo mere et globalt problem end et lokalt omkring dieselbussen (eller -bilen), men der udlkedes jo også kvælstofilter (NOx'er) og patikler bl.a. og der er det sådan at moderne dieæsekøretøjer har effektive partikkelfiltre og katalysatorer så udstødningen faktisk er renere end indsugningsluften på især partikler, men også nogen af de andre forblrændingsprodukter. CO2 fjernes ikke ved disse - det kan man ikke.
 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her er udsigten fra tårnet i 1978.  Der var ingen burger dengang, men derimod tvangsveksling af 5 gode DMark 1:1 til 5 mark af den lokale valuta.

Det må være en anden vej end dit billede, Thomas.

Brandenburger Tor og Rigsdagsbygningen er midt i billedet, og stationen, der ligger hen over floden, må være Friedrichstrasse.

 
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak