Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Peter Bo Larsen Dato I dag 16:13Der er kommet et nyt afsnit om broen i Nykøbing F:
https://www.tv2east.dk/vi-bygger-forbindelsen/vi-bygger-forbindelsen-jernbanen-jernbanebro-stoebes

Værten siger i starten af videoen "et spor er ikke nok, der skal være 2 spor til højhastighedstogene", 200km/t er ikke højhastighedstog, jo teknisk set kan gammel jernbane opgraderet til 200km/t godt kaldes for højhastighed, men ellers starter det for nye jernbaner ved 250km/t.

Og et andet spørgsmål, hvis nogen ved dette, men kan se på maps at der er et spor hele vejen fra Nykøbing F til Gedser havn. Bliver brugt brugt til godstog, eller er det en gammel jernbane, som ikke længere bruges?
 
Citat fra: anho Dato I dag 15:01I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.

Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?

Ville der først være nogle muligheder i 2030 når Linje F bliver førerløs med nye tog?

Hvis der blev tryllet 30x SA og 15x SE frem, hvordan tror I så driften ville ændre sig? Jeg tænker at det er oplagt med Linje F til Lyngby og Bx hele vejen til Farum og Linje A til Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) hver afgang.

------
Og noget helt andet er at man ville kunne opnå forbedringer uden at få mere materiel ved at køre flere tog om aftenen efter kl. 20:00. Der synes jeg der er godt fyldt op når der kun køres hvert 20. minut. Perioden med 10. min drift kunne forlænges en time eller to.
 
I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.
 
Jeg glæder mig til at prøve dem, men jeg må jo nok vente indtil banen åbner næste år. Det er nogle flotte køretøjer. Det bliver lidt mere interessant med mere variation i letbane materiellet i Danmark. Glæder mig også til at opleve forskellene fra Varioerne i Aarhus og Odense på nært hold.
 
Jeg ser det lige omvendt.
Man ønsker at lede folk udenom byen da den centrale strækning er overbelastet. Men det er der folk har behov for at komme ind, så det nytter ikke noget.
At forcere flere eller mere besværlige skift er destruktivt i forhold til den kollektive transports popularitet.
 
Om et års tid, når København Syd er færdig, vil Ringbanen (strkn. 880) bort set fra den manglende Danshøj fj. st. have forbindelse til alt hvad man kan ønske sig og vil spare tid i mange rejserelationer, også i de forbindelser der ikke rammer København H.

At skulle ind over hovedbanen er bare en gamnel vane som resultaterne på Rejseplanen.dk utvivlsomt vil udfordre.

Særligt det forhold at samtlige metrolinjer rammer ringbanen vil gøre den attraktiv for rejser til Midtbyen.
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 10:53
Citat fra: thomastog Dato I dag 09:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/05-24, 21:29
Citat fra: Mads Dato 12/05-24, 19:44Midlertidig linje. Rejseplanen siger Hillerød til København Syd.

Edit: Via Ringbanen.
Genialt! Den burde blive permanent ;-) Der er for lidt tværgående S-togstrafik.

Slutteligt tror jeg der vil komme til at mangle kapacitet fra strækningen til/fra Hillerød via København H, det er nok der behovet er størst.
Det er det dogme om at "alle" har behov for at komme til Kh. De der tager til Kh for at skifte til en anden linie tæller ikke. Det er kun de der faktisk skal i Tivoli eller arbejder lige i nabolaget.

Tænk det erindrer jeg ikke at have skrevet.

Uden at undersøge det, så tror jeg der LANGT større behov for forbindelse fra stationerne på Hillerød-banen til Østerport/Nørreport/Vesterport/Kbh-h, end hele ringbanen lagt sammen.

Så at indføre et skift på Hellerup (det er den kontekst jeg kommenterer) for passagerer der kommer fra Banen mod Hillerød, og skal videre mod Kk/Kn/.. vil skabe unødigt mylder på Hellerup (hvis der overhovedet er perron-areal nok til den manøvre). Der til lagt, at man kan køre "4-vogns" tog på ringbanen..
 
Citat fra: mss Dato I dag 10:27Det vil jeg give dig ret i.
Dog er perronerne såvidt jeg ved i 3/4 længde (som 6 gamle vogne eller SA + SE).

Nej, de fleste er kun til 4 vogne. Nogle få er til 6 vogne. København Syd er eksempelvis til 4 (sidst jeg tjekkede).
 
Citat fra: Skylight Dato I dag 09:39Kan man nogen steder se fremtidgige planer for sporarbejde (ikke de næste 3-6 måneder)?
Fx kan man på Rudersdal.dk læse at der skal oprettes midlertidig arbejdsplads ved Holte station til brug for sporarbejde. Men uanset hvor jeg søger, kan jeg ikke finde nogen fremtidsplaner.
Det er først i 2025, at sporarbejdet kommer igang, hvor arbejdet er igang fra april til august. Det er større omgang i denne omgang med sporspærringer er flere uger ad gangen. En god kilde til fremtidige sporarbejde er i Netredegørelsens bilag 3.5A og 3.5B.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak