Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
1
Citat fra: Ullrich Lück Dato 23/02-24, 22:50Hej,

jeg er ikke sikkert paa at dette er et at det gamle skilte:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg fandt det paa Esbjerg station.

Ullrich

Det er et relativt nyt (2019 eller nyere) skilt som følger DOT-designet (tidligere TUS-design) med de gamle transportmiddel ikoner: https://www.dotdesign.nu/

TUS (Trafikinfo Udviklings Samarbejdet) var et samarbejde mellem DSB, Movia, Metroselskabet (nuværende DOT), Banedanmark og Rejseplanen.

Designet kan bruges af alle, så længe reglerne overholdes. Jeg har bl.a. set det brugt af Midttrafik.
 
Der er nogle steder i Tyskland, bl.a. et stykke mellem Hamburg og Bremen. Det er vist også planlagt mellem Emmerich og Oberhausen som tilslutning til Betuwelinjen i Holland. Altså mest steder hvor der kører mange godstog og det giver en stor fordel at kunne overhale dem flyvende.
Men man skal også huske på at der på disse strækninger er en relativ lav frekvens på de øvrige tog, Hamburg-Bremen har typisk et fjerntog og et regionaltog i timen der kører hele strækningen.
Emmerich-Oberhausen har et regionaltog i timen og fjerntog hver anden time.

Så her giver det mening at når der kører et ICE-tog i den ene retning så kan godstogene i den aktuelle retning bruge det tredje spor og når der så kører et ICE-tog i den anden retning så gør godstogene det ligeledes. Så strækningerne er egentlig køreplanlagt til godstogskørsel og når et hurtigere tog så af og til kommer og "forstyrer" har det mulighed for at få sit eget spor og køre udenom kortegen af godstog.
 
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/02-24, 07:53
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 22/02-24, 22:28Især Snälltåget mellem Stockholm og Malmö har succes med deres Krogen. Det var nærmest et rullende værtshus, og der manglede ikke kunder, da jeg sidst afprøvede konceptet.

Det er nu ikke min opfattelse, at Krogen er et rullende værtshus. Ja der er mange kunder, der er tidsreservation og bordet er kun til rådighed i et vidst stykke tid - til spisende gæster. Men sandt, at man kan købe øl og vin i Krogen og at medbragt alkohol ikke er tilladt i toget.

Men det er tilladt at indtage den på toget købte alkohol på siddepladsen i i hvert fald SJs snabbtåg.

Visse dage er mere værtshus end andre, men ja - forbeholdt spisende gæster.

Alkohol andre steder end i serveringsområdet kommer an på hvilken tilladelse der findes for servering af alkohol og om toget er indenrigs- eller udenrigstog.
 
Citat fra: Bastians Trainspotting Dato 23/02-24, 21:45Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Forhåbentlig blev det bedre ...
 
5
Hej,

jeg er ikke sikkert paa at dette er et at det gamle skilte:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg fandt det paa Esbjerg station.

Ullrich
 
ER 2034 er også malet rød nu.
Set i Roskilde i dag[attach

id=8951]IMG_8096.jpg[/attach]

[attach id=8953]IMG_8157.jpg[/attach 
 
Det vigtigste på Esbjerg Station ville da helt klart at få ordnet det møg-grimme perroner og hævet dem så man kan stige ordentligt ind i toget
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 22/01-24, 16:40Inspireret af drøftelserne i en anden tråd (om en ny jernbane Roskilde-Hillerød), kunne man jo anlægge en mere overordnet betragtning:

Hvordan ser jernbaneforbindelserne ud mellem Danmarks 10 største byer? Mangler nogle af disse 90 potentielle forbindelser? Har nogle af forbindelserne i dag stor omvejskørsel, som man kunne fjerne?

Penge er jo en knap ressource, så der skal argumenteres godt for sagen/sagerne.

Jeg agter ikke at gennemgå samtlige 90 potentielle forbindelser. Men til inspiration for nogle (og irritation for andre) kan følgende uvidenskabelige meninger meninger jo bringes til torvs:

a) de 10 største byer i Danmark er (i faldende orden) København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Randers, Horsens, Kolding, Vejle og Roskilde

b) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelse uden for megen omvejskørsel: København-Roskilde, Odense-Esbjerg, Randers-Aalborg

c) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelser med rigtig megen omvejskørsel: København-Aalborg, Roskilde-Aarhus, Odense-Horsens

d) der er ikke nogle af de 10 byer, der ikke er jernbanemæssigt forbundet med hinanden

e) i årenes løb har forskellige planer været fremme om at fjerne nogle af de værste omvejskørsler: e1) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en jernbanebro over Vejle Fjord. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e2) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Kolding, Esbjerg, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få store fordele af den kommende Vestfynsbane, der er færdig om få år. e3) Stationerne København, Roskilde, Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle og Horsens på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en udrettet jernbane mellem Horsens og Aarhus. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e4) Stationerne København og Roskilde på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få meget store fordele af en Kattegatforbindelse.

f) der har tidligere eksisteret kortere forbindelser mellem de nævnte 10 byer. Frem til 1971 var der en mere direkte forbindelse fra Aalborg, Randers og Aarhus over Silkeborg til Esbjerg.

Keder man sig, kan man jo begynde at tænke over, hvilke forbindelser man burde bygge, når og hvis man kan finde pengene. Kolding-Vejle f.eks.? Eller Aarhus-Randers (en gammel traver)? Eller .....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen






Jeg vil personligt mene at hele banen fra Lunderskov mod Padborg (og Tyskland) har undgået alle store danske byer i Sønderjylland; Haderslev, Sønderborg og Aabenraa
 
Jeg var med det i dag og må sige, det nye design er gennemført. Jeg kan rigtig godt lide, at man samstemmer alle togtyperne med hinanden og knytter dem sammen via det nye farveskema. Så ved man altid, hvornår man er med et DSB tog. Det ender med at være lige så ikonisk, som da man i 00'erne valgte det grå-blå design og det nye vingehjul.

S-togenes originale design var blevet overhalet af tiden mange gange og jeg hilser de nye sæder velkomne. Det gamle design mindede mig lidt om skolebusserne fra da jeg var barn.
 
Kystbanen er jo gode eksempler på, hvor det tredje spor på en station kan bruges fornuftigt ved Rungsted Kyst, Nivå og Snekkersten. De er gode til både alternativ kørsel og til gennemkørende tog der overholder de tog der standser ved alle stationer.
Jeg kan heller ikke komme på et andet sted end Metro og Subways i USA, hvor man har brugt det tredje spor. Det er altid dobbelt, så man får meget mere kapacitet.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak