Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: tgsen Dato I dag 10:57Én måde at forbedre servicen på er at bygge den HH-tunnel. Derved får Kystbanen en ekstra station med 113.828 indbyggere (143.304 i kommunen). Derved genereres extra trafik som DSB kan bruge til f.eks. at gå tilbage til den køreplan som de afløste med den nuværende upopulære.
DSBs mål er at jage de væmmelige svenskere ud af DSBs egen jernbane. Det er lykkedes for Kystbanen, det skal lykkes for Boulevardbanen, og snart starter og ender Øresundstoget i Kastrup.
Du har ret i det første og det næste er afgjort en fornemmelse du ikke er ene om
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 11:28
Citat fra: RasmusD Dato I dag 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

Lokation Gentofte er da stadig fint forsynet med sporskifter i form af en dobbelttransversal syd for perronerne og en enkelttransversal nord for perronerne:

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORS/Straekningsoversigt-CBTC
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 11:28
Citat fra: RasmusD Dato I dag 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

Jeg synes nu at der er væsentlige forskelle. Gentofte ved jeg ikke noget om, men Hjulby er fjernstyret, ligger på en strækning med både linjeblok og bloksignaler, og indgår også i sikkerhedsanlæggene for Storebæltsforbindelsen, idet her tjekkes for varme hjul og aksler. Hjulby styres af den samme stationsbestyrer, der styrer hele delstrækningen fra Korsør til Odense. Og så er Hjulby betjent hele døgnet, hvor Ellidshøj i dele af døgnet groft sagt ophørte med at være station.

Det var ikke de manglende sporskifter, der gjorde Ellidshøj særlig.
 
Citat fra: RasmusD Dato I dag 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.
 
Citat fra: Thomas123 Dato I dag 08:08
Citat fra: mgameing123 Dato 26/07-24, 22:00
Citat fra: 1993matias Dato 26/07-24, 16:02Kystbanens drift er bedst egnet til S-tog: (relativt) korte rejser, mange stop, høj frekvens. Det nytter ikke noget at bruge 60 sekunder på hver station for passagerudveksling og dørlukning. Ej heller kun fire tog i timen, når S-tog har seks (og i fremtiden otte).

Med rapporten om S-tog på Kystbanen og de korte sporspærringer kan jeg faktisk ikke se ideen i at opretholde regionaltog på Kystbanen.

Man kunne også vende den om og spørge "Vil Hillerød have regionaltogene tilbage?"
Det vil nok være en dumt idé at køre den som S tog bane hvis man vil bygge en Helsingør til Helsingborg bro. Måske kunne man bare købe tog der er egnet til mere metro type drift istedet for at køre langdistances regionaltog.
Din besked er fuldstændig irrelevant. Det kommer overhovedet ikke de eksisterende passagere (og dem der er mistet) til gavn. Folk der kommer med det her argument glemmer helt at det ikke kun er international trafik vi skal servicere. Den nationale er lige så vigtigt, og vi ender med at glemme at forbedre servicen for det eksisterende passagergrundlag.
Én måde at forbedre servicen på er at bygge den HH-tunnel. Derved får Kystbanen en ekstra station med 113.828 indbyggere (143.304 i kommunen). Derved genereres extra trafik som DSB kan bruge til f.eks. at gå tilbage til den køreplan som de afløste med den nuværende upopulære.
DSBs mål er at jage de væmmelige svenskere ud af DSBs egen jernbane. Det er lykkedes for Kystbanen, det skal lykkes for Boulevardbanen, og snart starter og ender Øresundstoget i Kastrup.
 
Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping? Hvad end  den næste "rigtige" station (og ikke trinbræt) syd for Aalborg hedder (undskyld min dårlige viden om den nordjyske geografi). Jeg kan ikke lige slå det op, da strækningen nu er fjernet fra TIB.

Der var, som andre siger, ingen sporskifter og ingen perroner. Engang var der en overkørsel, men den blev nedlagt for flere år siden.

I stedet var der blot signaler i begge ender og en kommandopost, hvor der dele af døgnet sad en stationsbestyrer og ringede frem og tilbage til Aalborg og Skørping(?) for at af- og tilbagemelde tog. På den nordligste del af Randers-Aalborg var der jo hverken linjeblok eller fjernstyring.

At Ellidshøj var lidt særlig, understreges ved, at reglerne for stationer, der er ubetjente i dele af døgnet, nu er fjernet fra SR. Ellidshøj var nemlig den sidste af den slags.

Der er nærmest et lille mindeskrift over Ellidshøj i forbladet til seneste SR.
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato I dag 01:22
Citat fra: RasmusD Dato I dag 00:53Og Ellidshøj er permanent nedlagt som station.


Alle "stationer" bliver vel nedlagt som "stationer" og bliver i stedet til "sporskifteområder".

Af indlysende årsager vil Ellidshøj (Eh) hverken blive "Område med sporskifter" eller "Planmæssigt standsningssted".
 
Citat fra: mgameing123 Dato 26/07-24, 22:00
Citat fra: 1993matias Dato 26/07-24, 16:02Kystbanens drift er bedst egnet til S-tog: (relativt) korte rejser, mange stop, høj frekvens. Det nytter ikke noget at bruge 60 sekunder på hver station for passagerudveksling og dørlukning. Ej heller kun fire tog i timen, når S-tog har seks (og i fremtiden otte).

Med rapporten om S-tog på Kystbanen og de korte sporspærringer kan jeg faktisk ikke se ideen i at opretholde regionaltog på Kystbanen.

Man kunne også vende den om og spørge "Vil Hillerød have regionaltogene tilbage?"
Det vil nok være en dumt idé at køre den som S tog bane hvis man vil bygge en Helsingør til Helsingborg bro. Måske kunne man bare købe tog der er egnet til mere metro type drift istedet for at køre langdistances regionaltog.
Din besked er fuldstændig irrelevant. Det kommer overhovedet ikke de eksisterende passagere (og dem der er mistet) til gavn. Folk der kommer med det her argument glemmer helt at det ikke kun er international trafik vi skal servicere. Den nationale er lige så vigtigt, og vi ender med at glemme at forbedre servicen for det eksisterende passagergrundlag.
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato I dag 00:03Hvis ellers jeg har læst lektien rigtig, er strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn nu uden sikringsanlæg (og uden togtrafik), efter at 5 tomme MF afgik fra Aalborg kl. 21.48 mod syd. Sikringsanlæggene i Lindholm, Aalborg og Skørping er jf. billeder og oplysninger på Facebook slukkede, og mon ikke tilsvarende er gældende for resten af strækningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

For de af jer, der er på Facebook, og som måske sværger til det lokale, har Lasse Duusgaard lagt en lille video op af det historiske øjeblik, hvor VI-signalet og sekundet efter I-signalet i Aalborg fra Randers-siden bliver slukket. To signaler, som jeg har kigget på i ca. 52 år:

https://www.facebook.com/lasse.duusgaard/videos/1308447223464261?idorvanity=1442046276033491

M.v.h.
Thomas
 
Citat fra: RasmusD Dato I dag 00:53Og Ellidshøj er permanent nedlagt som station.

Alle "stationer" bliver vel nedlagt som "stationer" og bliver i stedet til "sporskifteområder".
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak