Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af Trainee. I dag 01:24Citat fra: Henrik Hansen Dato 4/10-24, 23:12Det hjalp da jeg 'nulstillede' Rejseplanen, så virker alt som det skal igen. Der havde vist gemt sig en 'via' som den havde beholdt aktiv.
Det er en klassiker i den nye udgave af rejseplanen.dk (findes for nuværende på beta.rejseplanen.dk) gemmes tilpasninger ikke længere mellem sessioner.
I øvrigt benytter DSB (og stort set alle andre) Rejseplanens data og systemer som grundlag for billetsalg og trafikinformation - så hvis der opleves en forskel, skyldes det sjældent Rejseplanen.
Og husk, at Rejseplanen ikke kan vise mere korrekt end de data der modtages fra trafikvirksomhederne.
2
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af Henrik Hansen. 4/10-24, 23:12Det hjalp da jeg 'nulstillede' Rejseplanen, så virker alt som det skal igen. Der havde vist gemt sig en 'via' som den havde beholdt aktiv.
3
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af Brian Væver. 4/10-24, 23:03Jeg slog turen op med viastation Middelfart, og så kommer nøjagtig den rejse frem.
4
Faste anlæg - Fjernvarme gennem overskudsvar...
Af Viktoria Skov. 4/10-24, 22:59En spøjs tanke, der kom efter at have set en Østrigsk youtube video om en jernbanetunnel i Wien med energipæle som en del af tunnelens sekantpælevæg.
I byggeriet findes energipæle: Almindelige funderingspæle med indstøbte jordvarmeslanger. Disse er geniale, da temperaturen stiger i de første 100 m af jorden, hvorfor det er oplagt at pumpe vand igennem slangerne for at drive en varmepumpe, hvilken har større effektivitet jo højere temperatur sekundærsiden har.
Slangerne er da næsten nær gratis at installere, da slangens omkostning er minimal i forhold til prisen for pælen og ramning af pælen.
Men, fx Metroen i København består af milevis af borede tunneler i vel 50-100 m dybde, hvilket for jordvarme burde være optimalt.
Foruden at togenes drift udvikler overskudsvarme, der i sig selv øger tunnelens temperatur.
I princippet burde man kunne indstøbe slanger i hvert nyt tunnelelement, hvorved hele tunnelens omkreds kan fungere som energikilde for fjernvarme.
Dog giver det ved et tunnelelement på 1 x 1,5 m en effektiv slangelængde på 6 m i hvert element, hvilket kræver ufatteligt mange samlinger mellem slangerne. Dette er et svaghedspunkt.
Alternativt kan elementerne udføres med langsgående riller, hvor slangerne kan indpresses i.
Dette reducerer kompleksiteten, og givet vist gør projektet mere rentabelt og fjerner fejlpunkter.
---
Mon der er nogen der har overvejet denne ide før, i borede tunneler?
---
Findes der nogen kilder på jernbane-/metrotunnelers gennemsnitstemperatur i vintermånederne?
Dette er nok den mest kritiske parameter, for at kunne udregne et sådant tunnelvarmeanlægs effektivitet.
I byggeriet findes energipæle: Almindelige funderingspæle med indstøbte jordvarmeslanger. Disse er geniale, da temperaturen stiger i de første 100 m af jorden, hvorfor det er oplagt at pumpe vand igennem slangerne for at drive en varmepumpe, hvilken har større effektivitet jo højere temperatur sekundærsiden har.
Slangerne er da næsten nær gratis at installere, da slangens omkostning er minimal i forhold til prisen for pælen og ramning af pælen.
Men, fx Metroen i København består af milevis af borede tunneler i vel 50-100 m dybde, hvilket for jordvarme burde være optimalt.
Foruden at togenes drift udvikler overskudsvarme, der i sig selv øger tunnelens temperatur.
I princippet burde man kunne indstøbe slanger i hvert nyt tunnelelement, hvorved hele tunnelens omkreds kan fungere som energikilde for fjernvarme.
Dog giver det ved et tunnelelement på 1 x 1,5 m en effektiv slangelængde på 6 m i hvert element, hvilket kræver ufatteligt mange samlinger mellem slangerne. Dette er et svaghedspunkt.
Alternativt kan elementerne udføres med langsgående riller, hvor slangerne kan indpresses i.
Dette reducerer kompleksiteten, og givet vist gør projektet mere rentabelt og fjerner fejlpunkter.
---
Mon der er nogen der har overvejet denne ide før, i borede tunneler?
---
Findes der nogen kilder på jernbane-/metrotunnelers gennemsnitstemperatur i vintermånederne?
Dette er nok den mest kritiske parameter, for at kunne udregne et sådant tunnelvarmeanlægs effektivitet.
5
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af Mikkelhk. 4/10-24, 21:36Turen vises fint for mig - tog 73322 med afgang fra Lunderskov klokken 9.37.
Lørdag og søndag kører DSB ingen tog imellem Vejen og Esbjerg (der vendes i Vejen fra/til Fredericia) pga. akut sporarbejde, så måske har du søgt på rejsen lige imens aflysningerne begyndte at slå igennem til Rejseplanen, og så er systemet gået i koks?
https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-0410-es-vn/
Lørdag og søndag kører DSB ingen tog imellem Vejen og Esbjerg (der vendes i Vejen fra/til Fredericia) pga. akut sporarbejde, så måske har du søgt på rejsen lige imens aflysningerne begyndte at slå igennem til Rejseplanen, og så er systemet gået i koks?
https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-0410-es-vn/
6
Rullende materiel - SJ EN 345/346 Euronight
Af Bengt Larsson. 4/10-24, 21:34Ifølge svenske kilder har SJ Euronight kørt siden i går den 3. oktober med tyske personvogne af typen Bimz.
Før har der ikke været rene personvogne.
Det tog tid at få godkendelse til at køre dem gennem Danmark, men nu er det ok at bruge dem.
Før har der ikke været rene personvogne.
Det tog tid at få godkendelse til at køre dem gennem Danmark, men nu er det ok at bruge dem.
7
S-tog, metro, letbaner - Køreledning eller batteri
Af frederikhk. 4/10-24, 20:21Citat fra: Svend Dato 4/10-24, 16:26Citat fra: andersj Dato 4/10-24, 13:52Man skal også huske på at i hvert fald to tog i timen skal fortsætte fra den nye bane og videre til Herning, så det vil være batteritog uanset om man elektrificere Aarhus-Silkeborg eller ej - også kan man lige så godt spare elektrificeringen.
Lad os nu lige se, om den nye bane til Silkeborg i det hele taget bliver til noget. Der er også kræfter der i stedet ønsker at opgradere banen fra Skanderborg til Silkeborg.
Der er ikke meget der kan lade sig gøre som kan få rejsetiden ned på den strækning, en ny bane vil reducere rejsetiden markant.
8
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af Henrik Hansen. 4/10-24, 20:14Det kunne måske være tilfældet, men sletter den ikke selv via-punkter når man afslutter brug af Rejseplanen.
Men vil ihvertfald tjekke det - tak.
Men vil ihvertfald tjekke det - tak.
9
S-tog, metro, letbaner - Køreledning eller batteri
Af mgameing123. 4/10-24, 20:11Citat fra: Svend Dato 4/10-24, 16:26Den skal nok blive til noget. Galten og de byer har gode kundegrundlag.Citat fra: andersj Dato 4/10-24, 13:52Man skal også huske på at i hvert fald to tog i timen skal fortsætte fra den nye bane og videre til Herning, så det vil være batteritog uanset om man elektrificere Aarhus-Silkeborg eller ej - også kan man lige så godt spare elektrificeringen.
Lad os nu lige se, om den nye bane til Silkeborg i det hele taget bliver til noget. Der er også kræfter der i stedet ønsker at opgradere banen fra Skanderborg til Silkeborg.
10
Trafikpolitik - Rejseplanen - på steorider
Af klausj. 4/10-24, 20:00Er der et via-punkt du ikke har fået slettet?