Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
11
Trafikpolitik - Svendborgbanen strategisk ana...
Af Jens Hansen. I dag 10:43Løsning omkring Odense Sygehus må svare til det der i analysen beskrives som "nyt tilslutningsspor på Odense station" ?
Er beregnet til at koste 162 millioner kroner og er ikke samfundsøkonomiske rentabelt.
JH
Er beregnet til at koste 162 millioner kroner og er ikke samfundsøkonomiske rentabelt.
JH
12
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens letbane - mangle...
Af esni. I dag 10:26Citat fra: hummel_62 Dato I dag 08:36Udsat 6 måneder eller yderligere 6 måneder?Citat fra: Thomas Larsen Dato 26/04-24, 23:59Ifølge en bekendt, som arbejder hos letbanen.(Kontrolcenteret)Tja, de har da stivnakket, hold fast i at alt kørte til tiden. At vi så er mange der kan huske start og slut dato på del projekter som ikke holder.
Så er alle deres projekter udsat med 6 måneder.
Så mon ikke at der snart bliver meldt noget ud, angående en eventuelt forsinkelse på byggeriet.
Ser frem til test kørsel her til sommeren. EJBY-GLOSTRUP
Så må vi bare håbe vi få en sommer.
13
Rullende materiel - Flensborg uden Indusi
Af esni. I dag 10:23Citat fra: Svend Dato I dag 09:19Citat fra: esni Dato I dag 08:00Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.Stod der ikke i et tidligere indlæg, at konceptet er at ETCS 'lægges ovenpå' de eksisterende elektroniske sikringsanlæg? og at det derfor er det nemmeste blot at lade signalerne blive stående.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
Nu er det ikke hvordan de udstyrer stækningen syd for grænsen, men hvilke tanker man har gjort sig (i Tyskland) med hensyn til at det få det til at fungere sammen med dansk ETCS/ERTMS.
Er der i standarderne beskrevet noget om hvordan man kobler systemer sammen, hvis de hører under forskellige 'trafiktårne'?
Jeg skriver 'trafiktårne', for der må også skulle ske et handover når tog kører imellem dansk-øst og dansk-vest, som jo har hver sit overordnede center i de to trafiktårne
14
Rullende materiel - Godsvogn i Odense
Af Mogens Barrit. I dag 10:17Da jeg i går fredag tog Svendborgtoget så jeg en enlig godsvogn holde i sporet ved det jeg formoder er klargørings- og tankanlæg. Godsvognen er dobbelt. Hvilken det er ved jeg ikke.
MVH. Mogens.
MVH. Mogens.
15
Generelt - Rejsepas 2024
Af Henrik Hansen. I dag 09:53Rejsepasset bør absolut fortsætte også i 2025 og årene derefter.
Rejsepasset er nok et af de bedste tiltag, der er sket for den kollektive trafik i de senere år, betal en fast pris og rejs som du vil i en uge - nemt og bekvemt.
Desværre ser politikerne nok anderledes herpå, jeg har ihverfald ikke megen tiltro, til at den såkaldte transportminister kan se ideen om at fortsætte - måske et rejsepas til Uber er det næste tiltag fra hans side...
Rejsepasset er nok et af de bedste tiltag, der er sket for den kollektive trafik i de senere år, betal en fast pris og rejs som du vil i en uge - nemt og bekvemt.
Desværre ser politikerne nok anderledes herpå, jeg har ihverfald ikke megen tiltro, til at den såkaldte transportminister kan se ideen om at fortsætte - måske et rejsepas til Uber er det næste tiltag fra hans side...
16
Rullende materiel - Flensborg uden Indusi
Af Svend. I dag 09:19Citat fra: esni Dato I dag 08:00Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.Stod der ikke i et tidligere indlæg, at konceptet er at ETCS 'lægges ovenpå' de eksisterende elektroniske sikringsanlæg? og at det derfor er det nemmeste blot at lade signalerne blive stående.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
Nu er det ikke hvordan de udstyrer stækningen syd for grænsen, men hvilke tanker man har gjort sig (i Tyskland) med hensyn til at det få det til at fungere sammen med dansk ETCS/ERTMS.
17
Rullende materiel - DSB ombygger IC4-tog og sparer...
Af hummel_62. I dag 08:48Nu er Co2 jo blevet et boos word.
Hvis man kikker hele kæden igennem er der sikkert noget Co2 et sted.
Mit brænde er co2 neutral
Men
Lastbilen der levere
Maskinen der flækker
Traktoren der er arbejder i skoven
Motorsaven der fælder. Osv
Hvis man kikker hele kæden igennem er der sikkert noget Co2 et sted.
Mit brænde er co2 neutral
Men
Lastbilen der levere
Maskinen der flækker
Traktoren der er arbejder i skoven
Motorsaven der fælder. Osv
18
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens letbane - mangle...
Af hummel_62. I dag 08:36Citat fra: Thomas Larsen Dato 26/04-24, 23:59Ifølge en bekendt, som arbejder hos letbanen.(Kontrolcenteret)Tja, de har da stivnakket, hold fast i at alt kørte til tiden. At vi så er mange der kan huske start og slut dato på del projekter som ikke holder.
Så er alle deres projekter udsat med 6 måneder.
Så mon ikke at der snart bliver meldt noget ud, angående en eventuelt forsinkelse på byggeriet.
Ser frem til test kørsel her til sommeren. EJBY-GLOSTRUP
Så må vi bare håbe vi få en sommer.
19
Generelt - Rejsepas 2024
Af Ncard00. I dag 08:14Citat fra: andersj Dato 26/04-24, 23:59Det er sidst år i år at der er afsat penge til Rejsepas. I Infrastrukturplan 2035 blev der sikret finansiering for 2022, 2023 og 2024.
Så det kommer i år, men skal det også sælges næste år kræver det nok ny finansiering, medmindre der er nok midler til overs fra ikke solgte pas til at tilbuddet også kan gennemføres næste år.
Ved godt at der er planlagt rejsepas til og med 2024, men kunne jo være det var blevet droppede af en eller anden grund, hvorfor jeg lige ville høre herinde hvordan og hvorledes
20
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens letbane - mangle...
Af Ncard00. I dag 08:13Citat fra: Thomas Larsen Dato 26/04-24, 23:59Ifølge en bekendt, som arbejder hos letbanen.(Kontrolcenteret)
Så er alle deres projekter udsat med 6 måneder.
Så mon ikke at der snart bliver meldt noget ud, angående en eventuelt forsinkelse på byggeriet.
Hvad er årsagen til dette halve års forsinkelse?
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil