Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Egentlig var planen at de to første togsæt skulle leveres i april 2024, men man er vist et par måneder bagefter med Mireo Plus B togsættene hos Siemens.
 
Citat fra: KKLD Dato I dag 17:28Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?
Linje A holdt bl.a. op med at køre til Solrød Strand, for at der kunne indvindes et togsæt ad gangen, som kan være ude til renovering.

Men mere generelt lider de fleste S-togslinjer af, at der kører et mix af korte, halvlange og lange tog, mens der egentlig er brug for lange tog på flere afgange. Der er med andre ord mangel på togsæt allerede på denne måde.
 
Citat fra: Ncard00 Dato I dag 18:46Og et andet spørgsmål, hvis nogen ved dette, men kan se på maps at der er et spor hele vejen fra Nykøbing F til Gedser havn. Bliver brugt brugt til godstog, eller er det en gammel jernbane, som ikke længere bruges?

Jf. f.eks. Banedanmarks Netredegørelse 2024, 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR, har Gedserbanen status af "Veteranbane".

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Ncard00 Dato I dag 18:46Og et andet spørgsmål, hvis nogen ved dette, men kan se på maps at der er et spor hele vejen fra Nykøbing F til Gedser havn. Bliver brugt brugt til godstog, eller er det en gammel jernbane, som ikke længere bruges?


Gedserbanen havde passagertrafik indtil 2010, hvor den lukkede ned. De sidste par år dog kun et enkelt tog pr retning pr dag, og oplandet bestod af i alt 850 mennesker. Bussen på samme rute var hurtigere end toget og kørte 24 gange om dagen.

Banen er dog siden blevet benyttet af veterantog, så den har ikke været helt ubrugt siden da.
 
Citat fra: Peter Bo Larsen Dato I dag 16:13Der er kommet et nyt afsnit om broen i Nykøbing F:
https://www.tv2east.dk/vi-bygger-forbindelsen/vi-bygger-forbindelsen-jernbanen-jernbanebro-stoebes

Værten siger i starten af videoen "et spor er ikke nok, der skal være 2 spor til højhastighedstogene", 200km/t er ikke højhastighedstog, jo teknisk set kan gammel jernbane opgraderet til 200km/t godt kaldes for højhastighed, men ellers starter det for nye jernbaner ved 250km/t.

Og et andet spørgsmål, hvis nogen ved dette, men kan se på maps at der er et spor hele vejen fra Nykøbing F til Gedser havn. Bliver brugt brugt til godstog, eller er det en gammel jernbane, som ikke længere bruges?
 
Citat fra: anho Dato I dag 15:01I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.

Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?

Ville der først være nogle muligheder i 2030 når Linje F bliver førerløs med nye tog?

Hvis der blev tryllet 30x SA og 15x SE frem, hvordan tror I så driften ville ændre sig? Jeg tænker at det er oplagt med Linje F til Lyngby og Bx hele vejen til Farum og Linje A til Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) hver afgang.

------
Og noget helt andet er at man ville kunne opnå forbedringer uden at få mere materiel ved at køre flere tog om aftenen efter kl. 20:00. Der synes jeg der er godt fyldt op når der kun køres hvert 20. minut. Perioden med 10. min drift kunne forlænges en time eller to.
 
I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.
 
Jeg glæder mig til at prøve dem, men jeg må jo nok vente indtil banen åbner næste år. Det er nogle flotte køretøjer. Det bliver lidt mere interessant med mere variation i letbane materiellet i Danmark. Glæder mig også til at opleve forskellene fra Varioerne i Aarhus og Odense på nært hold.
 
Jeg ser det lige omvendt.
Man ønsker at lede folk udenom byen da den centrale strækning er overbelastet. Men det er der folk har behov for at komme ind, så det nytter ikke noget.
At forcere flere eller mere besværlige skift er destruktivt i forhold til den kollektive transports popularitet.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak