Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Hej,

Fredag 23. december, 2011 kl. 8.00, sendte DRHD en "strækningsvideo": København H-Frederikshavn, men den er desværre ikke med på den DVD, DR udsendte med titlen: På Skinner, Kør med på 9 togstrækninger i Danmark.

Jeg mener - at kunne huske at der var en, der lagde hele videoen København H-Frederikshavn op på Youtube, efterfølgende, dog var den pludselig væk igen.

Er der nogen her, der har dette smukke monster af en video liggende?

Mvh. Torben
 
Citat fra: mgameing123 Dato 29/04-24, 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.

En udretning skanderborg-Horsens blev engang overvejet men siden droppet så grundigt, at det ikke er noget, man går tilbage til. Ligesom det nu er sket med vejle fjord.

Jeg kan sagtens forstå indvendingen mod at køre udenom aarhus, og jeg vil af samme grunde heller ikke gøre det nu. Passagermængden skal flerdobles, før det bliver relevant, men det er og skal også være målsætningen, og  herefter kan det meget vel blive den billigste måde at bygge en timeplan på,  samtidig med at der vil være meget få protester, fordi der bare bygges langs en motorvej.  Det vil desuden kunne få både Vejle, Horsens og antageligt flere byer med på et timetog, fordi tidsbesparelsen bliver så markant.

Det hele må dog afvente, at man finder ud, hvad man vil med lillebælt, hvor der er mange muligheder i spil og potentielt med store tidsbesparelser, især hvis man måtte fortsætte en ny bane vest for fredericia og i  øvrigt komme gennem området uden hasighedsnedsættelser.
 
Aaaah. Bare en +/- 1 fejl.
/hjj
 
Citat fra: Jakobsen Dato 29/04-24, 16:19Det er gratis at køre med Letbanen 30 april 2025: https://www.letbanen.dk/nyheder/2024/7607/
/hjj
Det er dog allerede i år - 2024
 
CO2 neutral, jovist. Men hvad med alle de andre affaldsstoffer fra forbrændingen? Tænker ikke at der er det store filter på det kinesiske oliefyr i Byd'erne...
 
Der var åbenbart ikke plads til det sidste billede, så det kommer her.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der lægges rilleskinner på Asmussens Allé mellem de kommende stoppesteder Akademivej og Anker Engelunds Vej.
Jeg fotograferer mod nord. 27.4.2024.

v.h.
Ottoemil
 
Godaften i forummet!

I de seneste par dage har jeg været forbi Hovedstadens Letbanes byggeri, og her er nogle billeder. Rækkefølgen er fra Ishøj mod Lundtofte. Siden jeg sidst har været på de kanter, er der især sket meget omkring DTU.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved den kommende endestation Ishøj er der lagt rilleskinner ved perronen og i kurven ved Vejlebrovej, som ses i baggrunden. Jeg fotograferer mod syd fra S-togsperronen. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I kurven over Vejlebrovej ved Ishøj station blev der arbejdet med mastefundamenter. Den orange maskine har lige boret hul til et mastefundament. Jeg fotograferer mod vest; i baggrunden ses Ishøj S-banestation og, til højre ved bussen, den kommende sporvejsendestation. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Strandhaven set mod nordøst. 29.4.2024

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Vallensbæk har nu også fået læskærme. Jeg fotograferer mod sydvest. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Brøndbyvester er også opsat læskærme. I transversalen i baggrunden holder et arbejdskøretøj. Jeg fotograferer mod nord. 28.4.2029.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Søndre Ringvej umiddelbart syd for broerne over jernbanen og Banemarksvej/Stationsparken blev der arbejdet med rilleskinner. Lige bag teltet står sporvejens for tiden sydligste køreledningsmast. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Nordre Ringvej mellem Ejby Industrivej og Slotsherrensvej ender køreledningerne for tiden. Jeg fotograferer mod nordøst. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her er sporvejens for tiden nordligste køreledningsmast. Det er krydset Nordre Ringvej / Lyskær, umiddelbart syd for det kommende stoppested Herlev Syd, og jeg fotograferer mod sydvest. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Dynamovej set mod sydvest langs Gladsaxe Ringvej. Det er Herlev Hospital i baggrunden. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Buddinge, set mod syd langs Buddingevej. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Klampenborg i Lyngby mellem Firskovvej og Sorgenfrigårdsvej. Jeg fotograferer mod øst. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Akademivej set mod øst. 27.4.2024.

v.h.
Ottoemil
 
Det er gratis at køre med Letbanen 30 april 2025: https://www.letbanen.dk/nyheder/2024/7607/
/hjj
 
9
Udland - Snälltåget
Af Svend. 29/04-24, 13:56
Citat fra: 1993matias Dato 29/04-24, 13:08
Citat fra: esni Dato 28/04-24, 16:13
Citat fra: 1993matias Dato 28/04-24, 15:48Er det realistisk at vende på en lille time i Hamborg? Laver de omløb ved perron, kører de rundt ad godsbanen (for at undgå omløb), eller fortsætter de tomme sydpå for at lave omløb et andet sted?

CitatKl 09:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 14:40
Kl 09:45 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 15:06
Kl 16:10 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 21:32
Kl 16:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 21:40


ank Hamburg Hbf 15:06, Kl 16:27 fra Hamburg Hbf

giver det ikke ca 1 time og 20 min?

Jo, det er rigtigt. Det er vist for lang tid til at holde på et perronspor på Hbf midt i myldretiden. Hvor vender de så? De kan jo ikke bakke hele vejen til Langenfelde, og tre omløb er vist alt for meget på så kort tid. Mon de kører ad godsringen rundt og ankommer Hbf sydfra for derefter at køre til Langenfelde - og omvendt på tilbagevejen? Eller har de mon fået lov at benytte et par spor på en godsstation syd for Hbf for at lave omløb?

For de tyskkyndige er der læsestof her
.
I 2020 - hvor rapporten stammer fra - er der bl a beskrevet begrænsninger i omløb og lokomotivskifte på bestemte tider af dagen, bl a på Hamburg Hbf (side 35 og frem)
 
10
Udland - Snälltåget
Af 1993matias. 29/04-24, 13:08
Citat fra: esni Dato 28/04-24, 16:13
Citat fra: 1993matias Dato 28/04-24, 15:48Er det realistisk at vende på en lille time i Hamborg? Laver de omløb ved perron, kører de rundt ad godsbanen (for at undgå omløb), eller fortsætter de tomme sydpå for at lave omløb et andet sted?

CitatKl 09:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 14:40
Kl 09:45 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 15:06
Kl 16:10 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 21:32
Kl 16:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 21:40


ank Hamburg Hbf 15:06, Kl 16:27 fra Hamburg Hbf

giver det ikke ca 1 time og 20 min?

Jo, det er rigtigt. Det er vist for lang tid til at holde på et perronspor på Hbf midt i myldretiden. Hvor vender de så? De kan jo ikke bakke hele vejen til Langenfelde, og tre omløb er vist alt for meget på så kort tid. Mon de kører ad godsringen rundt og ankommer Hbf sydfra for derefter at køre til Langenfelde - og omvendt på tilbagevejen? Eller har de mon fået lov at benytte et par spor på en godsstation syd for Hbf for at lave omløb?
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak