Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.

Da "Fingerplanen" hyppigt omtales i debatten om trafikken i og omkring København, er det værd at nævne, at den er "født" i 1947, jf. nærmere beskrivelse her: https://planinfo.dk/landsplanlaegning/fingerplanen og her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen .

M.v.h.
Niels
 
Hvor Lokaltog vist forbigår jubilæet i larmende tavshed, så vil Tisvildeleje Lokalråd markere milepælen med et arrangement dagen lang på Tisvildeleje Station. Nordsjællands veterantog er indforskrevet til lidt ferrovial nostalgi ser det ud til.

Læs mere her på lokalrådets hjemmeside.
 
Ja der savnes effektive tværgående forbindelser som går fra kyst til kyst. På skinner og asfalt.

Der er letbanen et forsøg på det, om end den ikke komme til kysten i nord.
 
Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.
 
Citat fra: bjergged Dato 13/05-24, 23:06
Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

Ja, der er godt tusind kilometer smalsporsbane i Schweiz, langt det meste af det meterspor (Rhätische Bahn + Matterhorn-Gotthard-Bahn er de to største). Hvis man får sat køreledninger op, så kan man givetvis bare bestille nogen Capricorn. Eneste manko er vel strømsystemet, da RhB bruger 11 kV, 16,7 Hz vekselstrøm.
RhB's strømsystem er ganske vist det mest udbredte i CH, men ikke det eneste. Berninabahn (som er en del af RhB, kører på DC, ligesom MOB
også gør
 
Citat fra: Gustav Hansen Dato 13/05-24, 14:35Glæder mig også til at opleve forskellene fra Varioerne i Aarhus og Odense på nært hold.

Har kun kørt ganske kort med Odense, hvor jeg synes det føltes som om der ikke var nogen støddæmpning, så var denne tur en helt anden oplevelse. Mere som et tog.
 
Citat fra: KKLD Dato 13/05-24, 17:28Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?
En af grunde til at linje Bx blev afkortet til Buddinge var at skaffe togsæt til Frederikssundfingeren. Men også linje Bx er lidt i klemme, når det er linje B som kører til Farum, hvor det ikke er muligt af hoppe stationer over. Det mere plads til Bx, når det er linje A, som kører til Farum.. Og linje Bx er også designet til at betjene Høje Taastrup-fingeren, hvor der mangler kapacitet i myldretiden.
 
Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

Ja, der er godt tusind kilometer smalsporsbane i Schweiz, langt det meste af det meterspor (Rhätische Bahn + Matterhorn-Gotthard-Bahn er de to største). Hvis man får sat køreledninger op, så kan man givetvis bare bestille nogen Capricorn. Eneste manko er vel strømsystemet, da RhB bruger 11 kV, 16,7 Hz vekselstrøm.
 
Egentlig var planen at de to første togsæt skulle leveres i april 2024, men man er vist et par måneder bagefter med Mireo Plus B togsættene hos Siemens.
 
Citat fra: KKLD Dato 13/05-24, 17:28Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?
Linje A holdt bl.a. op med at køre til Solrød Strand, for at der kunne indvindes et togsæt ad gangen, som kan være ude til renovering.

Men mere generelt lider de fleste S-togslinjer af, at der kører et mix af korte, halvlange og lange tog, mens der egentlig er brug for lange tog på flere afgange. Der er med andre ord mangel på togsæt allerede på denne måde.
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

DSB MY 1107

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak