Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Der var åbenbart ikke plads til det sidste billede, så det kommer her.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der lægges rilleskinner på Asmussens Allé mellem de kommende stoppesteder Akademivej og Anker Engelunds Vej.
Jeg fotograferer mod nord. 27.4.2024.

v.h.
Ottoemil
 
Godaften i forummet!

I de seneste par dage har jeg været forbi Hovedstadens Letbanes byggeri, og her er nogle billeder. Rækkefølgen er fra Ishøj mod Lundtofte. Siden jeg sidst har været på de kanter, er der især sket meget omkring DTU.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved den kommende endestation Ishøj er der lagt rilleskinner ved perronen og i kurven ved Vejlebrovej, som ses i baggrunden. Jeg fotograferer mod syd fra S-togsperronen. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I kurven over Vejlebrovej ved Ishøj station blev der arbejdet med mastefundamenter. Den orange maskine har lige boret hul til et mastefundament. Jeg fotograferer mod vest; i baggrunden ses Ishøj S-banestation og, til højre ved bussen, den kommende sporvejsendestation. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Strandhaven set mod nordøst. 29.4.2024

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Vallensbæk har nu også fået læskærme. Jeg fotograferer mod sydvest. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Brøndbyvester er også opsat læskærme. I transversalen i baggrunden holder et arbejdskøretøj. Jeg fotograferer mod nord. 28.4.2029.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Søndre Ringvej umiddelbart syd for broerne over jernbanen og Banemarksvej/Stationsparken blev der arbejdet med rilleskinner. Lige bag teltet står sporvejens for tiden sydligste køreledningsmast. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Nordre Ringvej mellem Ejby Industrivej og Slotsherrensvej ender køreledningerne for tiden. Jeg fotograferer mod nordøst. 29.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her er sporvejens for tiden nordligste køreledningsmast. Det er krydset Nordre Ringvej / Lyskær, umiddelbart syd for det kommende stoppested Herlev Syd, og jeg fotograferer mod sydvest. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Dynamovej set mod sydvest langs Gladsaxe Ringvej. Det er Herlev Hospital i baggrunden. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Buddinge, set mod syd langs Buddingevej. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Klampenborg i Lyngby mellem Firskovvej og Sorgenfrigårdsvej. Jeg fotograferer mod øst. 27.4.2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Akademivej set mod øst. 27.4.2024.

v.h.
Ottoemil
 
Det er gratis at køre med Letbanen 30 april 2025: https://www.letbanen.dk/nyheder/2024/7607/
/hjj
 
4
Udland - Snälltåget
Af Svend. I dag 13:56
Citat fra: 1993matias Dato I dag 13:08
Citat fra: esni Dato 28/04-24, 16:13
Citat fra: 1993matias Dato 28/04-24, 15:48Er det realistisk at vende på en lille time i Hamborg? Laver de omløb ved perron, kører de rundt ad godsbanen (for at undgå omløb), eller fortsætter de tomme sydpå for at lave omløb et andet sted?

CitatKl 09:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 14:40
Kl 09:45 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 15:06
Kl 16:10 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 21:32
Kl 16:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 21:40


ank Hamburg Hbf 15:06, Kl 16:27 fra Hamburg Hbf

giver det ikke ca 1 time og 20 min?

Jo, det er rigtigt. Det er vist for lang tid til at holde på et perronspor på Hbf midt i myldretiden. Hvor vender de så? De kan jo ikke bakke hele vejen til Langenfelde, og tre omløb er vist alt for meget på så kort tid. Mon de kører ad godsringen rundt og ankommer Hbf sydfra for derefter at køre til Langenfelde - og omvendt på tilbagevejen? Eller har de mon fået lov at benytte et par spor på en godsstation syd for Hbf for at lave omløb?

For de tyskkyndige er der læsestof her
.
I 2020 - hvor rapporten stammer fra - er der bl a beskrevet begrænsninger i omløb og lokomotivskifte på bestemte tider af dagen, bl a på Hamburg Hbf (side 35 og frem)
 
5
Udland - Snälltåget
Af 1993matias. I dag 13:08
Citat fra: esni Dato 28/04-24, 16:13
Citat fra: 1993matias Dato 28/04-24, 15:48Er det realistisk at vende på en lille time i Hamborg? Laver de omløb ved perron, kører de rundt ad godsbanen (for at undgå omløb), eller fortsætter de tomme sydpå for at lave omløb et andet sted?

CitatKl 09:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 14:40
Kl 09:45 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 15:06
Kl 16:10 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 21:32
Kl 16:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 21:40


ank Hamburg Hbf 15:06, Kl 16:27 fra Hamburg Hbf

giver det ikke ca 1 time og 20 min?

Jo, det er rigtigt. Det er vist for lang tid til at holde på et perronspor på Hbf midt i myldretiden. Hvor vender de så? De kan jo ikke bakke hele vejen til Langenfelde, og tre omløb er vist alt for meget på så kort tid. Mon de kører ad godsringen rundt og ankommer Hbf sydfra for derefter at køre til Langenfelde - og omvendt på tilbagevejen? Eller har de mon fået lov at benytte et par spor på en godsstation syd for Hbf for at lave omløb?
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 10:33
Citat fra: tgsen Dato I dag 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.
Den så jeg også. Den blev opfundet som en Guldlok kompromis løsning mellem en ny Lillebæltforbindelse og en Kattegatforbindelse over Samsø. Og så tænkte jeg: Hvorfor ikke kombinere Bogenseforbindelse med Kattegatforbindelse?
 
JA Bogense til østjylland - jernbanetunnel.
Lad bilerne om det store H og lad togene køre på kryds og tværs XX
Mvh jens
 
Citat fra: tgsen Dato I dag 09:46
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.


Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
Der var engang en idé at bygge en bro fra Bogense til Juelsminde.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:30
Citat fra: ThomasTT Dato 28/04-24, 12:10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
Den idé langs motorvejen er ikke en gode idé. Lyntog burde ikke spræng over Aarhus. Det er en kæmpe trafikal knudepunkt og langt de fleste rejsende fra syd rejser til Aarhus. Nord for Aarhus er det knap så mange rejsende. En overhalingsspor vil ikke spar på rejsetid. En bedre mulighed vil være en ny Horsens til Skanderborg bane via Egebjerg, Gedved & Tebstrup.
Endnu bedre en bane fra Fyn til et inddæmmet område vest for Samsø i forbindelse med en fast forbindelse over Samsø.

Som skitsen også viser er det nødvendigt at samtænke evt. ny bane Horsens - Aarhus med Samsøforbindelsens strækning mellem det jyske landfæste og Aarhus.

Derefter vil den jyske længdebane syd for Aarhus tømt for anden trafik end den lokale og kan indrettes til S-tog trafik så meget man vil.

Selvom det ville være økonomisk bedre i anskaffelse derefter at omstrømme Kbh.s S-bane til samme standard som Jysk Østkyst banen.
 
10
Citat fra: Henrik Hansen Dato 27/04-24, 09:53Rejsepasset bør absolut fortsætte også i 2025 og årene derefter.

Rejsepasset er nok et af de bedste tiltag, der er sket for den kollektive trafik i de senere år, betal en fast pris og rejs som du vil i en uge - nemt og bekvemt.

Desværre ser politikerne nok anderledes herpå, jeg har ihverfald ikke megen tiltro, til at den såkaldte transportminister kan se ideen om at fortsætte - måske et rejsepas til Uber er det næste tiltag fra hans side...
Måske skulle de lave weekends rejsepas til at få endnu flere at tage dagtur i den kollektiv trafik.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak