Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 26/04-24, 21:13Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.

Det område omkring Odense Sygehus Station (især ringvejen) kunne alligevel godt trænge til at blive opdateret. Primært tænker jeg på at man vil kunne hæve cykelstierne+fortorv væsentligt over vejbanens niveau, og derved gøre gå/cykelturen lettere (ved at man ikke skal op ad bakken) og sikrere (beskyttelse mod påkørsel), samt at det vil forbedre adgangen til stationen (tættere på gaden). Tænker at man i den forbindelse kunne flytte perronen til den anden side, og så genetablere dobbeltsporet. Det ville nok være dyrt, og det ville kræve at lidt planlægning hvis man samtidigt vil have plads til busstoppet, men måske den øgede fremkommelighed det værd?
 
Citat fra: Niels Munch Dato 26/04-24, 22:32
Citat fra: Ncard00 Dato 26/04-24, 22:18Synes det halter lidt for hovedstadens letbane med at få opdateret dette kort på deres hjemmeside, som viser de nuværende byggeprojekter på letbanestrækningen:
.....
De har skrevet tilbage i en mail, at de er ved at lave en helt ny hjemmeside, hvor dette kort også vil blive bedre, men synes dog alligevel godt de kunne holde det gamle kort opdateret indtil da.

OK, tak for - øh - nyttig info .....

Selv tak. Ville blot informere om svaret fra hovedstadens letbane, i tilfælde af at andre måske også have undret sig over hvorfor kortet ikke var opdateret.

Er bare meget perfektionistisk anlagt, og skriver feedback til alt og alle, så snart jeg finder den mindste fejl i en app eller på en hjemmeside. Er virkelig rystet over hvor mange fejl jeg finder på næsten ingen tid, og fejlene er oftest ikke særlig tekniske eller stavefejl, men blot dårligt design, funktioner som ikke virker, eller gamle/ugyldige links.
 
Citat fra: Ncard00 Dato 26/04-24, 22:18Synes det halter lidt for hovedstadens letbane med at få opdateret dette kort på deres hjemmeside, som viser de nuværende byggeprojekter på letbanestrækningen:
.....
De har skrevet tilbage i en mail, at de er ved at lave en helt ny hjemmeside, hvor dette kort også vil blive bedre, men synes dog alligevel godt de kunne holde det gamle kort opdateret indtil da.

OK, tak for - øh - nyttig info .....
 
Synes det halter lidt for hovedstadens letbane med at få opdateret dette kort på deres hjemmeside, som viser de nuværende byggeprojekter på letbanestrækningen:

https://www.dinletbane.dk/da/status-paa-byggeriet/

Flere af projekterne havde fx slutdato i vinters, så enten bør de fjerne disse færdige projekter, eller opdatere dem med en ny slutdato, såfremt de er blevet forsinkede.

De har skrevet tilbage i en mail, at de er ved at lave en helt ny hjemmeside, hvor dette kort også vil blive bedre, men synes dog alligevel godt de kunne holde det gamle kort opdateret indtil da.
 
Citat fra: mpp Dato 17/04-24, 21:24Det er ikke et dårligt bud og så må vi jo bare håbe vi får en regering med lidt større visioner næste gang.

Simpelt, bare stem på det grønneste/mest klimaambitiøse parti, frie grønne, uafhængigt af enighed i deres politik på alle andre områder.
 
Citat fra: Lars Bøgeholm Hansen Dato 26/04-24, 21:13Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.


Kan godt huske da Oss blev anlagt.

Det ser ikke ud til at der er gjort indhug i matriklen som sporet Od - Frs tidligere lå på, så bort set fra at der skal laves en ombygning  af Oss med en ny perron- og sporbærende bro over omfartsvejen burde genetablering/nyanlæg af et supplerende hovedspor Od - Stenløsevej ligge i den nedre ende af prisskalaen.

Jeg ved ikke hvor det vil være mest presserende at afkorte de enkeltsporede banestykker, men her vil det i det mindste være billigt.
 
Rundede Struer station/maskindepot her sidst på eftermiddagen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GoCollecctive AR 4085 som RX 5639 (formoder jeg) triller ind mod Struer station. 26. april 2024 (tdr)
 
Citat fra: Per Holm Dato 26/04-24, 13:25Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.

Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.
 
Citat fra: Theis Andersen Dato 26/04-24, 19:50Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fandt dette faktapunkt i en artikel om elbusser:

"På dage med temperaturer under 5 grader bliver busserne opvarmet med oliefyr, der benytter CO2-neutral biodiesel"

Tænker dette bliver udfaset i takt med at rækkevidden på batterierne bliver længere.
 
Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak