Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Det kommer dog ikke til at ske ved perron i Hamborg

Er der ikke noget som hedder europæisk godkendelse?
Og kunne den danske godkendelse ikke ske parallel med den tyske?

Citat fra: Niels Bak Dato 20/04-23, 16:45
Citat fra: Bent Jensen Dato 20/04-23, 14:58
Citat fra: Theis Andersen Dato  8/04-23, 19:18Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.
Den fik jeg nærmest på snuden over at foreslå men tænkte herefter, hvis de skal køre til Berlin med 200 km/t , skal de nok have LZB som DB kræver til tog der kører over 160 km\
Med venlig hilsen Bent Jensen

I første omgang så har DSB bekræftet, at de nye stammer skal bruges til at øge kapaciteten mellem DK og Hamborg, og altså ikke indsættes i indenlandsk trafik, på det nye tog til Oslo eller andet.

Det interessante her er blandt andet, at der, hvis det også holder, er kapacitet til timedrift mellem Kbh og Hamborg efter Femern åbner. Den oprindelige plan var tog hver anden time. Der er også Jyllandskorridoren. I dag er passagerpresset på togene til Århus ikke nær så stort som dem mod Kbh, men efter Femern åber, kan man jo ikke længere vil skifte til løbene fra København i Fredericia, og det kunne godt kalde på flere afgange her også. 

Så langt ud i fremtiden kan alle planer jo nå at blive lavet om endnu, men hvis ellers man gerne vil fordoble det planlagte antal afgange mod Hamborg, så kan jeg ikke rigtig se, at man har kapacitet til en hel masse andet som forlængelser til Berlin eller andet.


DSBs planer er at de nyindkøbte Talgo vogne i en overgangsperiode skal benyttes på nogle Lyntogs afgange, samt Lyn+. Da man om få år vil stå i en situation da man har for mange IC4 og for få tog ombygget til ETCS. I takt med at de nye togsæt bliver levereret, vil talgo vognene blive overført til Tysklands trafikken så der kan køres times trafik.

Citat fra: TraSwe Dato 22/04-23, 13:45DSBs planer er at de nyindkøbte Talgo vogne i en overgangsperiode skal benyttes på nogle Lyntogs afgange, samt Lyn+. Da man om få år vil stå i en situation da man har for mange IC4 og for få tog ombygget til ETCS. I takt med at de nye togsæt bliver levereret, vil talgo vognene blive overført til Tysklands trafikken så der kan køres times trafik.

Så bliver det spændende om IC5 kan hamle op med Talgo eller passagerene vil foretrække Talgo og DSB bliver nødt til at købe flere. Når de kan køre til Oslo vil de også kunne køre til Stockholm, så det kunne endda være man kunne forlænge nogle Aarhus–København kørsler til Sverige afhængig af efterspørgsel.

Nu er det sjældent at passagerernes præferencer har nogen betydning for DSB's valg.
Men umiddelbart tænker jeg at begge typer vil være tilfredsstillende.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mpp Dato 22/04-23, 15:35Så bliver det spændende om IC5 kan hamle op med Talgo eller passagerene vil foretrække Talgo og DSB bliver nødt til at købe flere.

Tror DSBs hårdt prøvede kunder vil være glade hvis bare toget kører til tiden og de kan få en nogenlunde komfortabel siddeplads.

Dertil kommer så at DSB formodentlig ikke kan købe væsentlig flere Talgo-tog (og de dertil nødvendige Vectron-lokomotiver) uden at skulle igennem en ny udbudsproces.

Citat fra: mss Dato 23/04-23, 10:36Nu er det sjældent at passagerernes præferencer har nogen betydning for DSB's valg.
Men umiddelbart tænker jeg at begge typer vil være tilfredsstillende.

Igen, vi kommer til at gå fra at være et af de sværeste lande at være open access-operatør i (givet vores signalsystem og mangel på strøm) til at være et af de letteste senere i årtiet. Det giver så en ny konkurrencesituation og jeg tror egentligt godt at DSB vil synes det kunne være fedt at køre med rigtigt IC-materiel på hovedruterne igen – og ellers kan SJ eller Flixtrain jo nok godt finde ud af det.

Citat fra: mpp Dato 23/04-23, 13:07
Citat fra: mss Dato 23/04-23, 10:36Nu er det sjældent at passagerernes præferencer har nogen betydning for DSB's valg.
Men umiddelbart tænker jeg at begge typer vil være tilfredsstillende.

Igen, vi kommer til at gå fra at være et af de sværeste lande at være open access-operatør i (givet vores signalsystem og mangel på strøm) til at være et af de letteste senere i årtiet. Det giver så en ny konkurrencesituation og jeg tror egentligt godt at DSB vil synes det kunne være fedt at køre med rigtigt IC-materiel på hovedruterne igen – og ellers kan SJ eller Flixtrain jo nok godt finde ud af det.

Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 13:12Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Jeg tror der bliver refereret til at Litra ES jo egentlig er et hybrid regional/intercitytog hvor meget af indretningen er bestemt af at det skal fungere som regionaltog også. Det værende sagt ser det dog ikke ud til at man har slækket på komforten i dem, med undtagelse af den smallere vognkasse end hvad vi er vant til her til lands. Jeg ved ikke hvor meget benplads der kommer til at være i dem heller.

Rammeaftalen med Talgo er på 500 mio. Euro og indtil videre har man bestilt for 318 mio. Euro + de 16 vogne i 2021 som jeg ikke kan finde nogen pris på.

Men udfordringerne med Talgo-togene er stadig at de er relativt dyre i forhold til ES og de har 493 siddepladser fast. Det er i en del tilfælde for få siddepladser til København-Odense og alt alt for mange til Aarhus-Aalborg eksempelvis. Selv med de 300 siddepladser i ES bliver det sjældent nødvendigt med en pladsbillet nord for Aarhus.

Anders

Citat fra: anho Dato 23/04-23, 13:26
Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 13:12Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Jeg tror der bliver refereret til at Litra ES jo egentlig er et hybrid regional/intercitytog hvor meget af indretningen er bestemt af at det skal fungere som regionaltog også. Det værende sagt ser det dog ikke ud til at man har slækket på komforten i dem, med undtagelse af den smallere vognkasse end hvad vi er vant til her til lands. Jeg ved ikke hvor meget benplads der kommer til at være i dem heller.

Men hvor meget af indretningen er egentligt bestemt af at det skal bruges som regionaltog når det kommer til stykket?
Tænker mere det er et IC tog der skal bruges som regionaltog end omvendt.

Citat fra: Time will tell Dato 23/04-23, 13:12Hvad er rigtigt og forkert IC-materiel?

Rigtigt IC-materiel er vel materiel, der er designet og indkøbt netop til IC-trafik, hvor forventningen er, at folk kører længere ture og derfor vægter f.x. kørekomfort højere end ind- og udstigningsforhold (givet at man godt kan acceptere lidt længere stationsophold hvis der er færre ophold generelt). Omvendt vil man med regionaltog typisk ønske hurtige ind- og udstigningsforhold og samtidig være større tolerance for klapsæder o.l.

Ser man på det nuværende materiel har dobbeltdækkertogene og ER4 netop lidt dårligere siddekomfort og toiletforhold end IC3, netop fordi de er designet til kortere ture (uanset hvordan materialet så bliver brugt). I udlandet er der jo så endnu mere forskel når man har restaurant/cafe og børneområder med i IC-togene.

Jeg må have sovet i timen - litra ES - er det litreringen til IC5?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 23/04-23, 18:50Jeg må have sovet i timen - litra ES - er det litreringen til IC5?

Det var nu ellers dig selv der kom med den oplysning for lige præcis et år siden  :D https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?msg=647

Anders

Er udfordringen ikke lidt at alle byer med en bager og en brugsen vil have intercity tog, helst intercity ++

Vi har haft snakken om det er rejse en station baglæns for at komme hurtigt frem ad.

Hvad skal der til for man har en intercity/intercity  plus by?

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak