Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.
Præcizzzt.
Fra Kiel er der 2 ugentlige intermodaltog til Verona. Ud over Kiel er der også en lang række skibsrouter fra Lübecks havne. Bailtic Rail Gate ved Skandinavienkai har flere ugentlige planmæssige multimodalforbindelser videre til Duisburg, Ludwigshafen, Verona, younameit.... 
Rostock havn er en skarpt konkurrent til Lübeck. For tiden sejler man dog lidt mere mod øst - men det kan hurtig ændre sig.
I Mukrans havn kan de hvad som helst med godsvogne.

For at gøre en lang snak kort: Der er ikke ret meget behov for at rangere i Maschen, slæbe gods med tog over en 110 gammel bro over Kielerkanalen, rangere det i Touvlov og køre de få vogne videre til Hirtshals, hvor der er hverken trajekt- eller multimodalterminal. Man sejler bare udenom Jylland - især mod Norge, som har en ret hullet Jernbaneinfrastruktur - til gengæld mange små erhvervshavne. 
Kan jernbanen være hurtigere? Næppe, hvis der skal rangeres 1..2 gange og skal kæmpes om strækningsblokke. 
Drømmene skal være ret våde før blocktrafik fra fx. Duisburg, Ludwigshafen, Verona til Hirshals materialiserer sig.

Lidt mere syn på international "Shipping and Logistics" kan blegne meget af den nationale jernbaneromantik.


 
 
Under besøget i Szczecin uge 18/2024 blev det tekniske museum også besøgt. Det er indrettet i/ved den tidligere Niemierzyn sporvognsremise:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Muzeum Techniki i Komunikacji, ul. Niemierzyńska 18A, 71-441 Szczecin (foto: OTS).

Som Keld skriver i sin reportage fra 2023, var der bl.a. udstillet mange automobiler. Heraf var en del fra den lokale fabrik STOEWER, der også fremstillede skrive- og symaskiner m.v. (og som 'forsvandt som reparation' til USSR efter 2VK):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et par STOEWER klassikere; noget for Michael D.? (Foto: OTS).

Sporveje var også repræsenteret, men vanskeligt fotograferbare, da de stod tæt. Nogle eksempler:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arbejdsvogn "VII", ex 2-akslet motorvogn 133 (Dessau 1927), ombygget 1968 (foto: OTS).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GT6 ledvogn nr. 919 (Duewag 1958, fra Düsseldorf 1996) og Konstal ledvogn 102Na nr. 606 (bygget 1971) (foto: OTS).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2-akslet motorvogn nr. 144 (Nordwaggon 1925) (foto: OTS).

Til sidst en rettelse: Bi-motorvognen til ex-Berlin T6A2-M nr. 235 er ikke nr. 236 (der er skrottet), men nr. 238.

M.v.h.
Niels   
 
der flyttes og udskydes hele tiden.

Lige før man tror det er med henblik på at forvirre politiker og andre der prøver at følge med.
har Alstrøm på noget tidspunkt leveret til tiden ??

forudser vi står med en forbindelse til Tyskland og så er Alstrøm forsinket 2 år med det de (desværre) fik opgaven på.
At Tyskland så måske er forsinket på deres del er en anden snak. men så super forbindelse til Bordershop
 
Citat fra: Designtechdk Dato 15/05-24, 23:08
Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Åbningen af den nye bane over Vestfyn er også udsat til 2029. Det blev annonceret i januar: https://www.vejdirektoratet.dk/node/14318

Simon

Ha! Den blev jo originalt fremrykket med et år, men det har så ikke kunne lade sig gøre.
 
Det går fremad med letbanearbejderne i Brøndby og Glostrup. Asfaltarbejderne står lige for døren, så vejbanerne igen kan blive frie til biltrafikken.

Krydset Park Allé/Søndre Ringvej 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydset Park Allé/Søndre Ringvej 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Kirkebjerg Station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Kirkebjerg Station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Arbejdskøretøj mellem Park Allé og Stationsparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Skinnearbejde  mellem Park Allé og Stationsparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Lidt trafikinformation
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbanen krydser ud for Bromarksvej og Stationsparken og kommer over på den østlige side af vejen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Bro over Stationsparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Bro over jernbanen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Sporudfletningen mod Glostrup Station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbanen krydser igen Søndre Ringvej, så den kommer til at ligge i midten af vejen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydsning af Hovedvejen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbanen krydser igen, så den kommer til at ligge vest for Nordre Ringvej.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Stationen Glostrup Hospital - Rigshospitalet
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydset Nordre Ringvej/Gammel Landevej og Mellemtoftevej
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Ved stationen Glostrup Nord - Hersted bliver der bygget nye boliger. Det er blevet muligt fordi området nu ligger inden stationsnærhedsgrænsen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Stationen Glostrup Nord - Hersted
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Ved stationen er etableret krydsning for passagerer fra den østlige side.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydsning ved Nordre Ringvej og Fabriksparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Her ved krydsningen over Nordre Ringvej bliver letbanen ført over på den østlige side.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Nord for Fabriksparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Nord for Fabriksparken
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbanen krydser Frederikssundsmotorvejen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydsning ved Jyllingevej, bemærk at der er grønt signal for letbanen og rødt for cyklister.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydsning ved Jyllingevej nu er der grønt lys for cyklister, men rødt for letbanen. Jeg forstår ikke at de ikke er koordineret. Der burde vel også kun være grønt lys for letbanen, hvis der kom et tog.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbaneforløb ved Ejby
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Glostrup Ejby Station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Glostrup Ejby Station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Krydsning ved Ejby Industrivej
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Fodgængerkrydsning ved Ejby Mosevej
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Arbejder ved Slotherrensvej
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Rødovre Nord station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



Rødovre Nord station
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Letbanetog ved remiseanlægget
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Hovedbygningen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
 
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 12/05-24, 22:11S-togene har stadig M på rullefilmene fra dengang, den fandtes som en permanent linje. Det gør det nemt at skilte med den på de tog, hvor teknikken til rullefilmene stadig virker.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Citat fra: anho Dato 14/05-24, 19:14
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.

Bedre kollektive ringforbindelser er absolut en nødvendighed, men jeg tror nu stadig at det her er lidt overdrevet. Motorringvejen bliver også benyttet af kolossalt mange der egentlig bare skal ind til byen, men tager bilen i stedet for toget fordi det er lettere eller mageligere, eller bare af ren vane.

Hvis du kigger på passagertallene (passagertal.dk) for Nordbanen, så kan man se at blandt dem der står på ved Hillerød Station, så står 18 % af på Nørreport. 36 % står af på strækningen Nordhavn-København H til sammen. Så er der 8 % der står af i hver af Allerød og Birkerød. Og 13 % står af i Lyngby, men det er en ret unik situation - Lyngby er en af de stationer uden for København der har allerflest passagerer og størst opland. Selv Hellerup, med adgang til Ringbanen, er det kun 3 % af passagererne fra Hillerød der står af i. Det samme gør sig desuden gældende for passagerer der står på i Holte og Lyngby: 18-19 % af passagererne står af på Nørreport. Og dette er altså på den finger der har flest arbejdspladser ude langs banen, med store tætte centre i Hillerød og Lyngby.
Det du nævner med at kun 3% står af i Hellerup er da misvisende da det jo kun er dem hvis rejse slutter der 100%. Altså, de tager ikke ringbanen eller andre tog. Hvis du vil have tal på hvor mange der skifter til Linje F på Hellerup skal du kigge på Ryparken, Bispebjerg, Nørrebro, Fuglebakken osv. lagt sammen!

Det er hvert fald sådan jeg forstå tallene. Hvad tænker I?

Udover at lægge alle stationerne på Ringbanen sammen, så kunne det også tænkes at hvis skiftemulighederne (eller direkte tog) bliver bedre, så ville endnu flere rejse denne vej.
 
Lige nøjagtig... Transportpolitik generelt, om det er veje eller jernbaner eller kollektiv eller havne... Det fylder ALDRIG i valgkampene. Det bliver nærmest aldrig nævnt. Og det undrer mig når det faktisk er noget der vedrører samtlige pendlere på den ene eller anden måde, og det er ganske ganske mange. Men ældre og børn det fylder, selvom der er mange der hverken har det ene eller andet inde på livet.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 09:32
Citat fra: Niels Munch Dato 16/05-24, 09:21
Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
Det har jeg men problemet er at de stor partier er alt for ligeglad med den kollektiv trafik.
Måske lidt mere præcist: de store partiers vælgere er for ligeglade med kollektiv trafik..
 
Citat fra: Niels Munch Dato 16/05-24, 09:21
Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
Det har jeg men problemet er at de stor partier er alt for ligeglad med den kollektiv trafik.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak