Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: peter christensen Dato I dag 09:32Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Der er sket en gang før, at en kontrakt blev opsagt. Bombardier skulle levere trafikstyring til S-tog og den kontrakt blev ophævet. Og efter et genudbud fik Siemens opgaven. Og det er også i den del af det samlet systemet, hvor der er de værste problemer.
 
Citat fra: peter christensen Dato I dag 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.
 
Citat fra: peter christensen Dato I dag 09:32Tja, i 2010 mente BDK at det nye signalprogram var færdigt i 2020.......i slutningen af 2010'erne blev det rykket til 2030.....og nu 2033.
Hvem tror at 2033 holder? Jeg gør ikke.

Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.

Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Rigtig sjovt bliver det når Alstom får en topledelse, som ikke blot ønsker omsætning men også overskud.


Det lyder ikke som om Banedanmark selv tror på 2033.

At skifte leverandør nu ville nok ikke være nogen god idé, i hvert fald ikke til hele projektet. Hvis der allerede er problemer med tidsrammen med én leverandør så bliver det ikke bedre hvis man skal igennem processen med at opsige en kontrakt og så skulle igennem hele udbudsprocessen én gang til. Det tager i sig selv lang tid og koster også en masse penge. Man kunne måske overveje at finde en anden leverandør til de strækninger hvor arbejdet på det nye system endnu ikke er gået i gang.

Jeg ved ikke hvad der står i kontrakten mellem BDK og Alstom, men hvis den er skrevet bare nogenlunde ordentligt så vil der være indbygget en måde at sikre kompensation på. Eller som minimum krav til hvad Alstom skal kunne levere og hvornår.
 
Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering? Eller har det fra starten været bestemt, at motorvejen er fremtiden?
 
Tja, i 2010 mente BDK at det nye signalprogram var færdigt i 2020.......i slutningen af 2010'erne blev det rykket til 2030.....og nu 2033.
Hvem tror at 2033 holder? Jeg gør ikke.

Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.

Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Rigtig sjovt bliver det når Alstom får en topledelse, som ikke blot ønsker omsætning men også overskud.
 
Citat fra: Gustav Hansen Dato I dag 08:13Bemærk at Jonasson nævner at "vi er i gang med fortrolige, kommercielle forhandlinger om Alstom om økonomien" [sic]. Man må håbe at Banedanmark kan blive kompenseret for mange af udgifterne i forbindelse med de mange forsinkelser, så det ikke bliver os alle sammen der skal betale for Alstoms problemer.
Problemet at istedet for få kompensation, så kan det presse Alstrom så meget, at de forlader projektet og så skal man igang forfra med en kritisk del af projektet.
 
Sjællandske Nyheder har også talt med Banedanmarks anlægsdirektør Peter Jonasson om det i denne artikel:

https://www.sn.dk/sjaelland/jernbanens-skandaleramte-nye-signaler-forsinkes-igen/


Det tyder ikke på at der er meget tillid tilbage til Alstom.

Bemærk at Jonasson nævner at "vi er i gang med fortrolige, kommercielle forhandlinger om Alstom om økonomien" [sic]. Man må håbe at Banedanmark kan blive kompenseret for mange af udgifterne i forbindelse med de mange forsinkelser, så det ikke bliver os alle sammen der skal betale for Alstoms problemer.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 06:35
Citat fra: Petteri Dato 14/05-24, 18:42Hej i forum,

Jeg synes Vikingbus er begyndt at have svært ved at stille de nødvendige erstatningsbusser til rådighed når DSB er nødt til akut at aflyse togene. Især efter Vikingbus er begyndt at køre fjernbusser i "Fleet". Jeg er derfor nysgerrig på om kontrakten ligger tilgængelig et sted, så man kan se hvilke krav der er.

Jeg har indtil videre kun kunne finde et tidligere udbud, men ikke den endelige kontrakt.

Er der nogen her der kan hjælpe?
Eneste problem med Vikingbus er at deres busser er ikke lavgulvs så kørestol kan ikke komme med.

Der stod i udbudsmaterialet at der skulle stilles med turistbusser. Desuden har DSB en handicapservice, som kan løse problemet.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak