Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Ottoemil Dato 27/03-24, 20:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Herlev station set mod nord med Herlev Hospital i baggrunden.

Selv om vi er i "nutidsforum", er det fristende med 50 års tilbageblik:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig mod nord ad Herlev Ringvej med Herlev Hospital under opførelse 1974. Herlev Kommunes Lokalarkiv - Nummer: B2082.

M.v.h.
Niels
 
Hej,

et besøg på Fanø bragte mig i Februar forbi Esbjerg kombi terminal. Der stod fladvogne på den 'gamle' del af terminalen med nogen miltærbiler stående ved siden af, MEN der stod også vogne (fra Transwaggon) og militærbiler på den anden side af Ternevej, som var lukket for biltrafik. Så man har forlænget sporene af kombiterminalen til at krydse Ternevej og så videre mod Medianvej. Ternevej kan lukkes når sporene bruges.

Ullrich
 
Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.
 
Er tog generelt lavet sådan ?
Virker mega underligt for mig, man har olie fyr kørende og køler en motor.

I busser bruger man kun oliefyret til opvarmning under stilstand.
Under kørsel, kan motoren fin holde kabinen varm.
 
Citat fra: Ottoemil Dato  8/04-24, 20:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I krydset mellem Herlev Ringvej og Mileparken/Kantatevej er det vestre spor lagt, og i teltet arbejdes med det østre. Jeg fotograferer mod nord. I baggrunden ses broen over S-banen i Herlev.



Ja så nærmer de sig endelig det centrale Herlev. Her har ligget skærver i månedsvis.
Forleden ankom et læs skinner, så nu sker der snart noget!
Det betyder dog også at trafikken omlægges, bl.a. skal der støbes ved Herlev Bygade og Hjortespringvej.
 
Citat fra: Niels Munch Dato 25/04-24, 14:07
Citat fra: Ncard00 Dato 25/04-24, 13:42I 2027 skal DSB's IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/indsatser/dsb-ombygger-ic4-tog-og-sparer-knap-2000-ton-co2-om-aaret/

Det må glæde rumænerne.

M.v.h.
Niels

Ja det tænkte jeg også. Hvem investerer i forbedring af noget man har solgt...? Måske er det noget de har lovet Rumænerne  ::)
 
Det er et meget fint kort, tak for det!

Jeg finder stadig 5C / "Letbane Herlev/Nørrebro" første prioritet efter Ring 3 letbanen.
Om den så skal til Herlev, eller til Tingbjerg og Gladsaxe (som "Letbane Ring2.5, "MetroRing2.5"). Personligt vile jeg da nyde at den kørte til Herlev, men Tingbjerg og Gladsaxe vil nok  skaffe flere kunder i butikken.
København har givet sig en smule al den stund, at de vil acceptere at letbanen kører ind til Nørrebro station, men så heller ikke længere. Det er en om'er! Uden at den fortsætter ind til Nørreport/Rådhuspladsen/København H og evt. videre til Amager er det en dødssejler.
 
Med al respekt for nye, gode, bedre, dyrere ideer, så er konklussionen:

Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at undersøge muligheden for at forbedre driften på Svendborgbanen ved at etablere vigespor. Trafikstyrelsen har gennemført første del af undersøgelsen, en strategisk analyse, som siden efteråret har været drøftet med lokale parter på Fyn. Resultaterne af analysen viser, at der er få gevinster ved at etablere et vigespor på strækningen.

På baggrund af drøftelserne og resultaterne fra analysen har forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 besluttet ikke at sætte gang i yderligere undersøgelser af vigespor på Svendborgbanen. Der er siden analysen blev igangsat gennemført ændringer i køreplanen, som har haft en positiv effekt på kundepunktligheden, derudover vil det nye signalsystem og de kommende batteritog yderligere kunne afhjælpe nogle af de udfordringer, passagerer på strækningen oplever med forsinkelser.


JH
 
Godt å se ay sporveien i *Chemnitz har fått sin renessanse. Jeg var som snarest innom byen en søndag formiddag i 2010. Da gikk ikke sporveien i helgene eller på kveldstid, og ryktene sa at den sto foran en snarligg nedleggelse. Slik gikk det tydeligvis ikke.
 
Railway Gazelle har også historien og henviser til dette link.

 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak