Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
I går den 1 maj stod den stadig i Odense og på siden stod der r med gul baggrund. Hvad betyder det?
 
Hvilket sæt 2?
Den her tråd handler om de tyske IC-vogne.
 
Sæt 2 ankommet idag til DSB ;-)
 
I dag har jeg set ny levering af de nye TALGO- vognsæt, hvor de passerde i Tinglev ved ca. 15:00 mod nord.
 
Og her endnu et par billeder fra Hirtshals i høj solskin (kræver ikke login - højreklik på billederne og åbn i ny fane for bedre opløsning): https://www.linkedin.com/posts/db-cargo-scandinavia_dbcargoscandinavia-testtrain-freightbelongsonrail-activity-7191766124349308928-kNrs .
 
Citat fra: ThomasTT Dato  2/05-24, 11:43
Citat fra: Keminørden Dato  1/05-24, 22:52
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan. 

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.

Men hvis det betyder, at man skal ignorere, at folketinget dropper projekter, hvorfor så ikke gå tilbage til 1990erne og starte med skanderborg-Horsens, der dengang blev vedtaget? Det blev senere droppet, men det betyder åbenbart ikke noget.
I folks hoveder vokser Kattegatforbindelsen i gennemførlighed. Den tager vinden fra Vejle Fjord bro, shunt forbi Skanderborg, og tredje forbindelse over Lillebælt.
CitatDet er i øvrigt værd at bemærke, at selvom timeplanen lancerede hele tre udretninger mellem Aarhus og Odense, så gik man ikke tilbage til skanderborg-Horsens. Af samme grunde går man ikke tilbage til vejle fjord.
Du glemte at anføre hvilke de grunde var.
CitatDet er underligt, at lillebælt tilsyneladende ikke diskuteres herinde. Det vil jo blive gennemført i en eller anden udgave, og det er nærmest umuligt ikke at opnå en tidsbesparelse. Når først det konkretiseres, vil der komme nye planer og formentlig en opdateret timeplan
Ny Lillebælt er ligesom i varierende grad de to andre projekter udtænkt for at udhule de finansielle muligheder for at andre større projekter som Kattegatforbindelse og Als-Fyn forbindelse gennemføres. Og i dem ligger de virkelige tidsbesparelser.
 
Citat fra: Keminørden Dato  1/05-24, 22:52
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.

Men hvis det betyder, at man skal ignorere, at folketinget dropper projekter, hvorfor så ikke gå tilbage til 1990erne og starte med skanderborg-Horsens, der dengang blev vedtaget? Det blev senere droppet, men det betyder åbenbart ikke noget.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at selvom timeplanen lancerede hele tre udretninger mellem Aarhus og Odense, så gik man ikke tilbage til skanderborg-Horsens. Af samme grunde går man ikke tilbage til vejle fjord.

Det er underligt, at lillebælt tilsyneladende ikke diskuteres herinde. Det vil jo blive gennemført i en eller anden udgave, og det er nærmest umuligt ikke at opnå en tidsbesparelse. Når først det konkretiseres, vil der komme nye planer og formentlig en opdateret timeplan
 
Citat fra: Mikkelhk Dato  2/05-24, 08:26Nordjyske har selv lagt denne video filmet på Kvægtorvet op på LinkedIn (burde kunne ses uden login): https://www.linkedin.com/posts/nordjyske-jernbaner_de-filmiske-kvaliteter-er-ikke-i-top-det-activity-7191668947321049088-yle3 .

Okay så: Den lille blå trækker hele læsset Hjørring-Hirtshals og MZ'eren går med død bagerst i toget? Den lille blå var vel i øvrigt forrest Lindholm-Hjørring?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
 
Nordjyske har selv lagt denne video filmet på Kvægtorvet op på LinkedIn (burde kunne ses uden login): https://www.linkedin.com/posts/nordjyske-jernbaner_de-filmiske-kvaliteter-er-ikke-i-top-det-activity-7191668947321049088-yle3 .
 
Citat fra: ThomasTT Dato  1/05-24, 10:08
Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.

Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.

Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.

Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.

Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.

Så vidt jeg ved er status for nuværende:

- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.

Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift  en timeplan.   

Fordelen med at få de andre projekter igennem først er at den relative gevinst for de resterende bliver større. Når højhastighedsbanerne på Vestfyn og i Østjylland er færdige, så vil den samlede rejsetid være forkortet. Derfor vil der være flere der rejser på disse strækninger, og så vil Vejle sidde tilbage som en større del af rejsetiden. Det skal nok få lagt noget pres på, før eller senere.
 
Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak