Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Hej,

som man kunne læse i Jernbanen 4/22 skal nogen ME til Polen. 5 af dem står ved Malmö KT:

2022-10-04 | ME 1503 (rød), ME 1505, og 3 andre
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Før transporten starter er snerydderne afmonteret, efter sigene pga af at man ikke vil 'kradse' ved udenlandske perroner.
Disse påmonteres så igen i Polen. ME 1503 venter på afmontering.

Ullrich
 
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 23:56
Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 23:33
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)

Det ændrer jo ikke ved, at dit udtryk er nedladendede. Ej heller, hvad bemeldte piges bopæl skulle have med sene afgange på Svendborgbanen at gøre. Og, hvem er hun egentlig?

1. Hvis du IKKE forstår joken, så skal du nok ikke kommentere på den.  ;)
2. Bemeldte Trine-pige er Trine Bramsen, vores Transportminister (for de indviede virker joken derfor).
3. Du fortsætter med at kalde hende pige (dog uden at du åbenbart ved hvem hun er), men det er da i den grad også nedladende at kalde en voksen kvinde omkring de 40 for pige...
4. Hav en god dag.. :)
 
Men hovedspørgsmålet i forhold til den her konkrete hændelse er om det er muligt at omstille et sporskifte mens et tog kører igennem det. Jeg går stærkt ud fra at de nye sikringsanlæg har SMUTO i alle sporskifter.

På den anden side er der også en lang række forhold i den nuværende situation i Horsens der øger risikoen for disse uheld.
1. Man har et centralapparat med en meget forsimplet sportavle, så sporskifternes stilling kan kun læses ud fra hvilken vej håndtaget er drejet.
2. Horsens station er ikke normalt lokalbetjent, så der er ingen der har en daglig rutine i at betjene anlægget.
3. Stationen lokalbetjenes ofte kun i forbindelse med disse alternative driftssituationer.
4. Anlægget er ikke designet til disse alternative driftssituationer, så der er meget ind- og udrangering.

Driften i weekenden var lagt sådan at et tog skulle afgå fra spor 1 eller 2 for signal mod nord umiddelbart (1-2 minutter) før et tog skulle ankomme fra nord til spor 1 (for signal) eller spor 2 (indrangering). Så der var formentlig også et tidspres da toget fra nord nok altid ville nå at holde for stop ved I-signalet inden det nordgående tog havde forladt stationen.
Hvorfor man ikke benyttede spor 1 til alle tog ved jeg ikke.

Da jeg var yngre var jeg ofte på besøg i Kmp Hjørring, som også var et relativt simpelt anlæg. Her foregik kørsel mellem Nordjyske Jernbaners remise og stationen også på mundtlige køretilladelser. Det skete da også tilbage i 2012 at en Desiro røg på gulvet i mørke fordi et sporskifte ikke var korrekt indstillet. Med ERTMS køres der nu på signal overalt på Hjørring station samt til og fra remisen.

Jeg tror nu heller ikke på at man vil tillade at planlægge en normal drift efter brug af skriftlige ordrer i ERTMS, som man gør og har gjort det med ind- ud- og forbirangering i SR på stationer med simple sikringsanlæg. Alene af den grund at skriftlige ordrer er til uplanlagt situationer gør at det vil forekomme sjældent og dermed vil risikoen for at der sker noget også være mindre. 
 
Vi rammer ud i den problemstilling der hedder at det er for dyrt at køre en togafgang men at en natbus vil være billigere og kunne betjene et større område. Problemet er så at togene finansieres af staten mens busserne finansieres af regionerne. Så hvis man kan finde en løsning på at staten vil betale eller bidrage til en nattogbusrute langs de pågældende strækninger så kunne det være en løsning.
Her i Nordjylland er der en regional busrute 53N der kører fra Aalborg klokken 3 lørdag og søndag morgen og betjener Svenstrup, Støvring, Skørping og Arden stationer. Denne rute kører ikke i dagtimerne og dermed kun to gange om ugen. Så i princippet erstatter den jo toget.

Men jeg vil sige at det mest fornuftige nok er at køre en ekstra afgang eller to fra de større byer og ud fredag og lørdag aften, så man i det mindste kan deltage i arrangementer frem til midnat. Det er noget sløvt at man ikke kan komme fra Odense mod syd efter 23:09 fredag og lørdag aften.

Der kan også være potentiale i at køre første tog lidt tidligere lørdag og søndag morgen, både i forhold til at mindske tidsrummet uden tog men også i forhold til folk der skal møde tidligt på arbejde i weekenden.
 
Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 23:33
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)

Det ændrer jo ikke ved, at dit udtryk er nedladendede. Ej heller, hvad bemeldte piges bopæl skulle have med sene afgange på Svendborgbanen at gøre. Og, hvem er hun egentlig?
 
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)
 
Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 22:03Arriva mener ikke det kan svare sig på strkn. 21 (O'ense - Svendborg) men tanken er ikke død:

https://fyens.dk/artikel/charlottes-b%C3%B8rn-har-flere-gange-sovet-p%C3%A5-baneg%C3%A5rden-transportminister-vil-nu-have-unders%C3%B8gt-behovet-for-nattog-p%C3%A5-svendborgbanen

Vi ved jo hvor Trine-pigen bor. ;-)

Du har haft så travlt med, at ting skal omtales korrekt. Skulle du ikke lige selv tage din standard op til genovervejelse? Trine-pigen er vel  næppe korrekt eller respektfuldt.
 
Arriva mener ikke det kan svare sig på strkn. 21 (O'ense - Svendborg) men tanken er ikke død:

https://fyens.dk/artikel/charlottes-b%C3%B8rn-har-flere-gange-sovet-p%C3%A5-baneg%C3%A5rden-transportminister-vil-nu-have-unders%C3%B8gt-behovet-for-nattog-p%C3%A5-svendborgbanen

Vi ved jo hvor Trine-pigen bor. ;-)
 
Det er jo helt op til trafikkøberen at bestemme. Arriva tager næppe initiativ til noget, for det lægger kontrakten så absolut ikke op til
 
Ville det være helt på månen at etablere én eller to faste natafgange i weekenderne på arrivas strækninger?

Bare én tanke herfra, hvad siger i?
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
DSB ME 1509

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak