Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Per Holm Dato I dag 13:25Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.

Der var 2 spor mellem Od og Frs. Godssporet lå der hvor Oss ligger idag, dvs godssporet måtte lade livet da Oss blev anlagt.
 
Citat fra: Theis Andersen Dato I dag 19:50Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fandt dette faktapunkt i en artikel om elbusser:

"På dage med temperaturer under 5 grader bliver busserne opvarmet med oliefyr, der benytter CO2-neutral biodiesel"

Tænker dette bliver udfaset i takt med at rækkevidden på batterierne bliver længere.
 
Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato I dag 17:38
Citat fra: Bengt Larsson Dato I dag 16:46Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.



Tror ikke på at det tyske EBA giver tilladelse til kørsel uden Indusi/ETCS Padborg-Flensborg. Siden 1996 har det været et krav fra EBA at danske tog der kører til og fra Flensborg skal være udstyret med Indusi.

Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
 
Tak for billedet Niels, det så noget anderledes ud i mit fødeår må man sige  :D

Herlev Ringvej i dag, der støbes ud for Herlev Bygade, og er lagt skinner klar til støbning ved Hjortespringvej:



 
Ekspropriationen til dobbeltspor bliver da en udgift der vil noget.
 
7
Generelt - Rejsepas 2024
Af Ncard00. I dag 18:45
Citat fra: Petteri Dato I dag 18:27
Citat fra: Ncard00 Dato I dag 11:34Er der nogen som ved om der kommer rejsepas i 2024, og i så fald, hvornår de bliver sat til salg?

Salget starter 4.juni kl 10 - rejseperiode 29/6-11/8.

Har du et link til denne information? :)
 
8
Generelt - Rejsepas 2024
Af Petteri. I dag 18:27
Citat fra: Ncard00 Dato I dag 11:34Er der nogen som ved om der kommer rejsepas i 2024, og i så fald, hvornår de bliver sat til salg?

Salget starter 4.juni kl 10 - rejseperiode 29/6-11/8.
 
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det gjorde man også. Den valgte tekniske løsning fungerede bare ikke særligt stabilt (lige som hel del andre ting). Derfor gik man over til at bruge kun oliefyret til opvarmning. Nu er der installeret en varmeveksler (som motorens kølevand kører igennem) koblet i serie med oliefyret.
 
Metroselskabets pressemeddelelse af 26. april 2024:

"H.M. Kongen åbner ny metro til Sydhavn og Valby
Forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby åbner lørdag den 22. juni. Det markeres med en stor gadefest og en åbningsceremoni, hvor H.M. Kongen deltager og officielt erklærer forlængelsen af M4 åben for passagerer.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/hm-kongen-aabner-ny-metro-til-sydhavn-og-valby/ .

M.v.h.
Niels
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak