Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
1
Udland - Görlitz (7 foto).
Af D 826. I dag 12:52
I starten af april var jeg en lille uge i Sachsen. Jeg kom bl.a. et lille smut forbi Görlitz. Stationen har en større perronhal, dog mørk og trøst at se på. Det er tydeligt at se, at der har været noget mere liv end der er i dag, hvor der kører diverse togsæt i ½ eller time drift. De fleste er Desiro togsæt. Området mellem Dredsen, Görlitz, Zittau og Liberec bliver betjent i selskabet Trilex, kun med Desiro tog. Her et par foto fra banegården.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Toget over grænsen til Polen, var denne polske SA134-021. Görlitz april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Trilex 642 315 Görlitz. Disse betjente bl.a. Dredsen. Görlitz april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ODEG 642 911 i trafik mellem Cottbus og Zittau. Görlitz april 2024 (kh).

Görlitz har også et lille metersporet sporvogns net. Der er 2 linjer og godt 10 km spor. Vognparken bestod udelukkende af Tatra KT4D vogne. I følge opslag på stationen skulle der være bestilt nye sporvogne til byen. Her lidt foto fra besøget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2306 ved Bahnhof april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2316 og 2319 ved Bahnhof april (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 2311 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 2310 og 2312 ved stoppestedet Hospitalstrasse april 2024 (kh).

Ved stoppestedet Hospitalstrasse kunne man drikke øl, nyde en cigar og kigge på sporvogne.

Hilsner Keld
 
Burde vi ikke have en gruppe, for sjove ideer?

Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.

Nå hyg jer.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Thomas123 Dato 23/04-24, 20:03Jeg elsker at folk hader DSB. Som om Arriva har givet en god nok service. Samtlige lokalbaner og DSB yder bedre.
Lige præcis det. Man får ikke det "Konkurrence" ved franchising systemet. Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 08:44..... og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.

Well, Rügen har "Rasender Roland" (24,1 km, 750 mm sporvidde) og på fastlandet findes "der Molli" (15,4 km, 900 mm sporvidde) som de eneste smalsporbaner i M-V, der har egentlig trafik.

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 08:44
Citat fra: nj_kruse Dato I dag 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..
 
Citat fra: nj_kruse Dato I dag 07:51
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
Desværre ikke. Det ville have gjort projekt meget billigere. For det er klippegrund, som gør at man på Færøerne bygger undersøiske tunneler til en rimelig pris. De har omkring jul åbent 11 km tunnel til Sandoy og de vil også det sidste stykke til Suðuroy. Det netop de projekter der oppe, som har inspireret på Bornholm. Og geologien mellem Skåne og Bornholm gør, at et projekt er oppe i en meget høj pris. Og afstanden mellem fastland og ø er også oppe på 40 km.. Det gør det ikke lettere at få det gennemført.
 
Citat fra: nj_kruse Dato I dag 07:51
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
 
Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
 
Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

M.v.h.
Niels

Fint! Så er det på plads.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Svenska-lok
DSB MA 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak