Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
1
Udland - Stadler RS Zero
Af mss. I dag 12:05
Ja et af flere problemer med de nuværende batterier er utvivlsomt vægten. Forhåbentlig kommer der snart en ny og på flere punkter mindre problematisk batterigeneration.
 
2
Udland - Stadler RS Zero
Af Svend. I dag 11:23
Citat fra: GHolm Dato I dag 06:46
Citat fra: mss Dato 19/06-24, 19:53Det bliver spændende at se det nye tog.

Jeg studser dog over vægten, 18t akseltryk er alt for meget på en del sidebaner. Der må de arbejde på et alternativ hvis de skal have disse baner med.

Måske er løsningen på isolerede sidebaner som nærumbanen at få dem omklassificeret til letbane. Så kan batterisporvogne komme i spil i stedet.

Mht. Handicaptoiletterne er det jo standard og har været det længe, men kun såfremt der overhovedet skal være toiletter. I materiel til korte strækninger er det ikke relevant.

Som batteritog begynder at brede sig må man forvente at støde ind i problemer med vægt mange steder. Batteritog er jo netop primært beregnet til brug på regional og sidebaner hvor elektrificering vil være for dyrt. Disse baner er så også ofte de mest begrænsede når det kommer til vægt.

Det gælder f eks Thybanen.
 
5
Udland - Stadler RS Zero
Af GHolm. I dag 06:46
Citat fra: mss Dato 19/06-24, 19:53Det bliver spændende at se det nye tog.

Jeg studser dog over vægten, 18t akseltryk er alt for meget på en del sidebaner. Der må de arbejde på et alternativ hvis de skal have disse baner med.

Måske er løsningen på isolerede sidebaner som nærumbanen at få dem omklassificeret til letbane. Så kan batterisporvogne komme i spil i stedet.

Mht. Handicaptoiletterne er det jo standard og har været det længe, men kun såfremt der overhovedet skal være toiletter. I materiel til korte strækninger er det ikke relevant.

Som batteritog begynder at brede sig må man forvente at støde ind i problemer med vægt mange steder. Batteritog er jo netop primært beregnet til brug på regional og sidebaner hvor elektrificering vil være for dyrt. Disse baner er så også ofte de mest begrænsede når det kommer til vægt.
 
Sådan! På niveau med Merritskov!
 
Danmarks Jernbanemuseums nye magasin i Marslev på Fyn er nu så langt i færdiggørelsesprocessen, at de første seks spor stort set er indflytningsklar. Da depotet i Randers både er det dyreste, men også dét der er størst udfordringer med hærværk og indbrud, samt den snarlige udrulning af ERTMS på strækningen deroppe, bliver Randers det første af de eksterne depoter der fraflyttes og materiellet overføres til Marslev. Dette vil ske i fire transporter i perioden 13.-18. juli, hvor i alt ca. 80 køretøjer flyttes, de ca. 75 på egne hjul. Således afsluttes Jernbanemuseets 40 år lange tilstedeværelse i Randers, de seneste 10 år dog blot som opbevaring. Efter transporterne er gennemført, følger de sidste afslutnings-/oprydningsarbejder inden området afleveres tilbage til udlejer: DSB Ejendomme. Vi er ikke bekendt med udlejers fremtidige planer for området.

På grund af kapacitetsudfordringer på banen henset til vores relativt lave hastighed og de mange sporarbejder, bliver to af kørslerne natkørsler, men det har desværre ikke været muligt at få køreplaner på andre tidspunkter.

Vi gør opmærksom på at vores mulighed for at offentliggøre denne slags køreplaner kræver at dem der ønsker at se transporterne, kun tager ophold på områder, der er offentlig adgang og ikke generer den øvrige toggang. Hverken ved depotet i Randers eller Marslev er der offentlig adgang.

Køreplanen kan ses her.

Hen over efteråret og vinteren etableres de sidste tre spor i Marslev, hvorefter depoterne i Roskilde, Kalundborg og Padborg remise fraflyttes. Dette regner vi med at markere i sommeren 2025 ved en indvielse af det færdige anlæg i Marslev, muligvis i forbindelse med markeringen af museets 50 års jubilæum.

Venlig hilsen
Filip Gram
Danmarks Jernbanemuseum
 
Godaften i forummet.
Så varer det ikke ret længe, før Sydhavnsmetroen åbner. I dag kom jeg forbi et par af stationerne, og der var faktisk sket meget, siden jeg for omkring 2 uger siden sidst var forbi.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Området omkring (ovenpå) Enghave Brygge station, som længe har været ret kaotisk (sådan har jeg oplevet det som cyklist), er nu blevet rigtig pænt, med nye veje, cykelstier, beplantning, bænke etc. Her fotograferer jeg mod sydvest i retning af Alfred Nobels Bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Enghave Brygge station set mod nordøst fra Alfred Nobels Bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Mozarts Plads var der gang i opstilling af telte, scene etc. til festlighederne i morgen. Jeg fotograferer mod sydøst langs Borgmester Christiansens Gade.   

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, set mod nordvest fra Køge-banens perron.

v.h.
Ottoemil
 
Godaften i forummet
Efter at have læst en del om den nye busterminal her i forummet og set lidt om den i nyhederne på TV lykkedes det mig i dag for første gang at opleve terminalen i drift.
Her er et par billeder:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skærmene med afgangstider og perronbenyttlse virker ikke endnu, så der gik en Movia-medarbejder og vejledte passagererne. Kombardo havde også en medarbejder på stedet - han var udstyret med en lille megafon.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Terminalen set fra Dybbølsbro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil
 
Sjovt hvordan Viborg og Silkeborg er fuldstændig glemt i debatten om direkte tog til København.

Jeg kan ikke se problemet med at undersøge muligheden for batteritog som mulighed for direkte tog. Regionaltogene bliver jo også batteritog så de har ikke behov for køreledning. Det er virkelig mange penge for relativt få tog, da strækningen jo er enkeltsporet.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak