Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Nej det har jeg ikke.
 
22
Ja, held og lykke med at læse Linjeboken! Den er ikke særligt pædagogisk udformet, som vores TIB-S er - til gengæld er der meget mere information i den!
 
23
Citat fra: Frank Poulsen Dato 23/02-24, 16:40Jeg har før ment at fra Klampenborg til Rungsted ville være dejligt med et 3. spor, der måske ikke engang havde perron adgang i Skodsborg og Vedbæk. Så ved forsinkelser kunne hurtigtoget overhale det standsende uden at sinke det standsende. Men nu standser alle jo, det var jo også en løsning...

Har du også regnet på, hvad det vil give af ekstra kapaciet - eller bedre regularitet?
 
Jeg har før ment at fra Klampenborg til Rungsted ville være dejligt med et 3. spor, der måske ikke engang havde perron adgang i Skodsborg og Vedbæk. Så ved forsinkelser kunne hurtigtoget overhale det standsende uden at sinke det standsende. Men nu standser alle jo, det var jo også en løsning...
 
25
Hvis afstande mv. mellem de tre hovedspor holdes så store at arbejde, for eks. Politiets arbejde i sporet, næsten altid kan udføres uden indskrænkninger i brugen af de andre spor tror jeg at det på bundlinjen vil kunne betale sig at der næsten altid vil være et "reservespor". Togbusser er samfundsøkonomisk dyre, ikke bare i betaling til vognmændene men også i ekstra tidsforbrug for de rejsende.

Første kandidat til et ekstra spor skal nok være strkn. 21 (Svendborgbanen) som derved kommer op på 2 hovedspor men ellers de eksisterende dobbeltsporede baner ordnet efter faldende trafik.

Ekstra overhalingsspor på stationer er vist ret svære at udnytte i praksis - bort set fra den kommende Nel Øst på strkn. 11 mellem Ig og Klv.
 
26
Faste anlæg - 3-sporede jernbaner?
Af emc. 23/02-24, 15:07
Er der mon andre argumenter end økonomi imod at bygge (/udbygge til) 3-sporede jernbaner - eller i det mindste stationer med 1 overhalingsspor, så problematikken om, at hurtigtog er begrænset af lokaltog, reduceres?
(Jeg søger således ikke svar, der fortæller at det koster ekstra, men mere hvorfor det teknisk set ikke er de ekstra penge værd)
Hvis man har gode bud på hvilke strækninger der kunne bruge 3 spor, så skyd gerne løs :)
 
Hej AnWa,

Vejdirektoratet, som til og med 2011 ejede og havde ansvaret for de sikrede overkørsler ved privatbanerne, indførte i 1990'erne BUES-anlæggene, hvor teknikken var underbragt i hytter som denne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Teknikhytten ved bomsikret ovk. 08 for Billesborgvej ved Egøje station på Østbanen, 02.05.2008 (nm).

Til stor fortrydelse for de gode folk i Vejdirektoratet døbte jeg de i øvrigt pæne hytter "festivallokummer".

Skulle man være interesseret i historien om Vejdirektoratets overkørselsanlæg ved privatbanerne, så har jeg vedhæftet en artikel som pdf (Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.). 

M.v.h.
Niels
 
28
Udland - MTRX
Af Niels Munch. 23/02-24, 12:17
Citat fra: TraSwe Dato 22/02-24, 17:52
Citat fra: Niels Munch Dato 22/02-24, 11:26
Citat fra: TraSwe Dato 22/02-24, 11:14Det er idag meldt ud at MTR overdrager Mälartåg til Transdev 16. Juni 2024.
Derefter har MTR meldt ud at forlader det svenske marked.

Information om salget er bla. Meldt ud internt.

Samt offentliggjort i dag her: https://www.mitti.se/nyheter/malardalstrafik-bryter-med-mtr-6.3.206006.e1cd0fd713 .

Det er intet med et salg at gøre.
Kontrakten er blevet opsagt med MTR og Transdev har fået en med trafikselskabet.

Og for at vi kan holde tungen lige i munden, så indgår Mälartåg i trafikselskabet Mälardalstrafik, som er stiftet af og ejes af af Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro Len og Region Östergötland.

Togmateriellet, Stadler Kiss i Sverige benævnt ER1, er bestilt af og ejes af det fællesejede togmaterielsekslab AB Transitio.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ER1 sæt nummer 003 og 005 passerer Västerås på vej til Stadler's klargøringscenter i Tillberga, 11.10.2018 (nm).

Forud for MTR og indtil december 2021 var SJ operatør for Mälartåg.

M.v.h.
Niels
 
Ifølge en artikel i Dagblaswt så skulle alle destinations skilte være udskiftet i 2025.

32 togsæt bliver renoveret i år og så løbende frem til 2028.
 
Hej!

I Sverige byggs vägskydd vid plankorsningar traditionellt så att den elektriska utrustningen sitter inne i en kur (en låg byggnad där man i princip måste gå på knäna för att få plats, men man kan åtminstone stänga om sig för att hålla väder och vind ute). De nya datoriserade vägskydd som kallas ALEX (Scheidt & Bachmann BUES2000 och EFACEC XELA) får istället utrustningen placerad i ett stort skåp som står på plintar bredvid banan.

Hur är det i resten av Norden? Jag har för mig att tyskarna använder små teknikhus med full ståhöjd inuti, men jag vet inte alls hur man brukar göra i Danmark, Norge eller Finland.

Tacksam för svar.
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak