Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
Citat fra: hummel_62 Dato I dag 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)


Mon ikke det forhold er klappet af med Vejdirektoratet?

Ellers kan det på kort sigt klares med kosteskafter med tøjklemmer og på længere sigt skal det nok vise sig at der findes noget SR-mellemblok, nedtaget andetsteds fra, der som man plejer midlertidigt kan klaskes op.
 
Problemet er jo i og for sig at arbejdspladserne er spredt mere løst ude i forstæderne. Der er det sværere at få offentlig transport til at give mening, fordi rejsemønstrene er langt mere diffuse i stedet for at koncentrere sig om enkelte linjer. Og endnu sværere bliver det selvfølgelig når man bruger regnemodeller der er disponeret for at overvurdere vejprojekter og undervurdere den offentlige transport.

Hvis man skal pendle fra Buddinge til Glostrup, så vil letbanen jo uden tvivl blive en kæmpe forbedring, og en glimrende transportmulighed. Hvis man skal fra Bagsværd til Glostrup, så kan man også bruge letbane og S-tog - det er bare et enkelt skift, så stadig en god forbindelse. Men hvis man skal fra Bagsværd til Albertslund, så har man to skift, plus potentiel gåafstand i begge ender... så begynder det at blive lidt mere besværligt, og så foretrækker mange nok bilen.

Nu planlægger man jo så også BRT på Ring 2.5 og 4... hvilket vil give København i alt fire ringlinjer (cityringen tæller ikke, da den ikke kan bruges til at skifte mellem forskellige radiale linjer). Det er faktisk utroligt meget i forhold til mange andre storbyer, selv dem der er meget større end København. Men måske burde man tænke i hurtigere transportformer?

Og som sædvanligt er kystbane-fingeren jo ikke koblet op på én eneste af de tre nye ringlinjer...
 
Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)
 
Citat fra: steenth Dato I dag 12:16... Derudover der også en del problemer med linjeblokken imellem Holme-Olstrup og Næstved. Resultatet at Lille Syd ligger i bunden i punktlighed.


Det er måske medvirkende til at strkn. 2 (Ringsted) - (Mogenstrup) planlægges fremskyndet til allerede om 2½ år?
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 07:17Det er klart at trafikmønsteret afspejler det banen er bygget til - trafik mod city. Det der kunne være interessant var, hvis man også kunne få kortlagt den trafik der IKKE kører med tog. Det er jo den trafik man skal have fat i og der analyserer hvorfor man ikke vælger off. trafik.
Jeg indrømmer at jeg (som mange andre) ser det fra egen situation (da jeg var erhvervsaktiv). Da arbejdspladsen lå i Allerød (Blovstrød faktisk) og jeg boede i Gribskov kommune, tog jeg faktisk off. trafik på arbejde. Hvis bare jeg kom ud af døren senest 17:00 kunne jeg også komme helt hjem.
Senere flyttede arbejdspladsen til Ballerup og senere igen Brøndby. Der var det slut med off. trafik.

Og problemet med den nuværende ringbane er at den heller ikke er egnet til indpendling. Den går alt væsentligt gennem tætte boligkvarterer med forholdsvis få arbejdspladser. Hvis det handler om skift fra den ene finger til den anden, så ligger den for langt inde til den i mange tilfælde rigtig giver nogen gevinst i forhold til at tage turen ind over byen.

Der ligger Letbanen i ring 3 meget bedre, både i forhold til arbejdspladser og i forhold til skift. Spørgsmålet er så bare om den er højklasset/hurtig nok.

Og så er det helt generelle problem at fingerplanen ikke rigtig blev fulgt. Dvs at mange af arbejdspladserne i oplandet endte på en bar mark i stedet for i nærheden af de lokale stationer på fingrene - Novo i Bagsværd er sådan set et godt eksempel. Den ligger meget bedre for motorvejen end for banen. Og det problem bliver ikke løst ved at sende flere tog rundt af en ringbane næsten helt inde i byen.
 
Citat fra: Niels Bak Dato I dag 12:06Sagen med Alstom er vel at de ikke er gået i stå - det går bare alt for laaangsomt og ujævnt. De strækninger, der er færdige fungerer jo efter alt at dømme godt nok - efter en del indkøringsproblemer.
Det gør de ikke. Der er stadig større fejl de nye sikringsanlæg. Der kommer en opdatering i slutningen af august, som skulle rydde op i mange af de fejl. Om de når i bund i kendte fejl ved man ikke. For det sætter tid at validere ændringer. Der er flere synlige problemer. Bl.a. overkørsler og at få tog meldt ind i det nye signalsystem med systemgrænsen. Specielt når det er grænsen ved Vigerslev. Det kan medfører aflysninger og omlægning af tog via Roskilde for en del tog. Der gjort lidt der. Bl.a. har problem med radiodækning på stedet, som er blevet løst kort efter det nye signalsystem blev taget på strækningen. Derudover der også en del problemer med linjeblokken imellem Holme-Olstrup og Næstved. Resultatet at Lille Syd ligger i bunden i punktlighed.
 
Øhh, er du helt sikker på det?. Så vidt jeg er orienteret er Lindholm-Hjørring enkeltsporet, og der er kun planlagt et lille (700m) stykke dobbeltspor syd for Hjørring station.
MVH
 
Citat fra: Filip Gram Dato I dag 11:01
Citat fra: AndreasM Dato I dag 09:55
Citat fra: peter christensen Dato I dag 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.
Ville det være praktisk muligt at lade Thales fortsætte med de strækninger i Østdanmark der endnu ikke er udrustet? Det ville give en hel masse ekstra trasitionszoner (som pt. kun er planlagt til én, ved Lillebælt), men kunne det ikke være en vej frem, hvis Alstom går helt i stå med at få tilfredsstillende drift på deres nuværende strækninger?
Sagen med Alstom er vel at de ikke er gået i stå - det går bare alt for laaangsomt og ujævnt. De strækninger, der er færdige fungerer jo efter alt at dømme godt nok - efter en del indkøringsproblemer.

Problemet er selvfølgelig, at det de mangler - og det de nu udsætter - er de mest komplicerede strækninger, incl. Kbh H, røret,  Ringsted, den firesporede strækning mellem Høje Taastrup og Roskilde m.fl. Men hvis mønsteret holder, så KAN Alstom godt - det tager bare en krig for dem at udvikle.
 
Citat fra: 1993matias Dato I dag 09:37Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering?


Dobbeltspor til Hjørring er jo for længst besluttet og iværksat. Det fornødne stykke dobbeltspor Lindholm - Brønderslev blev idriftsat for et par år siden og det fornødne stykke dobbeltspor Brønderslev - Hjørring vil være færdigt om et par år.

Elektrificering til Hirtshals og Skagen bliver vist ikke nødvendig alt den stund at der kommer batteritog og den meget begrænsede godstrafik vil nok kunne klares med diesel eller dual mode. Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.
 
Citat fra: AndreasM Dato I dag 09:55
Citat fra: peter christensen Dato I dag 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.
Ville det være praktisk muligt at lade Thales fortsætte med de strækninger i Østdanmark der endnu ikke er udrustet? Det ville give en hel masse ekstra trasitionszoner (som pt. kun er planlagt til én, ved Lillebælt), men kunne det ikke være en vej frem, hvis Alstom går helt i stå med at få tilfredsstillende drift på deres nuværende strækninger?
 
Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak