Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det gjorde man også. Den valgte tekniske løsning fungerede bare ikke særligt stabilt (lige som hel del andre ting). Derfor gik man over til at bruge kun oliefyret til opvarmning. Nu er der installeret en varmeveksler (som motorens kølevand kører igennem) koblet i serie med oliefyret.
 
Metroselskabets pressemeddelelse af 26. april 2024:

"H.M. Kongen åbner ny metro til Sydhavn og Valby
Forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby åbner lørdag den 22. juni. Det markeres med en stor gadefest og en åbningsceremoni, hvor H.M. Kongen deltager og officielt erklærer forlængelsen af M4 åben for passagerer.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/hm-kongen-aabner-ny-metro-til-sydhavn-og-valby/ .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Bengt Larsson Dato I dag 16:46Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.



Tror ikke på at det tyske EBA giver tilladelse til kørsel uden Indusi/ETCS Padborg-Flensborg. Siden 1996 har det været et krav fra EBA at danske tog der kører til og fra Flensborg skal være udstyret med Indusi.
 
I Sverige har Trafikverkets ETCS-fundamentalister givit upp en princip om att alla fordon skall ha installerat ETCS när banan har det.

I Gällivare och resten av Malmbanan mycket långt norrut i Sverige skall ETCS installeras.
I Gällivare ansluter Inlandsbanan och går på samma spår runt 1 km.
Det finns nu beslut på att tillåta tåg utan ETCS gå på utvalda korta sträckor och regleras av bara ljussignaler och skyddsväxlar,
även persontåg. Annars skulle Malmbanans fått läggas ned på en lång sträcka eftersom det ansetts som för dyrt och svårt att installera ETCS på dessa tåg.


Vore det möjligt att låta DSB tåg gå Padborg-Flensburg (10 km) utan Indusi eller ATC eller ETCS, i lägre hastighet och med ljussignaler som lokföraren får följa.
Eller omöjligt?

Omöjligt är för övrigt ofta en omskrivning av Vill inte.

För övrigt är väl ETCS level 2 med ljussignaler detsamma som ETCS med möjlighet för tåg utan ETCS att gå långsamt.
ETCS level 2 har i sig inga ljussignaler.
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 13:25Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.
Forskellen mellem en enkeltsporet bane med kortere dobbeltsporede stykker og så en ægte dobbeltsporet bane er jo, at man kan slippe for bindinger i forbindelse med krydsninger, når man skal planlægge en køreplan. Og man slipper også for ekstra køreplanstillæg til krydsninger. Det ville give mulighed for S-togslignende drift til Ringe med dobbeltspor, hvor en blanding ville gøre det betydeligt mere besværligt.
 
Citat fra: Ottoemil Dato 27/03-24, 20:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Herlev station set mod nord med Herlev Hospital i baggrunden.

Selv om vi er i "nutidsforum", er det fristende med 50 års tilbageblik:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kig mod nord ad Herlev Ringvej med Herlev Hospital under opførelse 1974. Herlev Kommunes Lokalarkiv - Nummer: B2082.

M.v.h.
Niels
 
Hej,

et besøg på Fanø bragte mig i Februar forbi Esbjerg kombi terminal. Der stod fladvogne på den 'gamle' del af terminalen med nogen miltærbiler stående ved siden af, MEN der stod også vogne (fra Transwaggon) og militærbiler på den anden side af Ternevej, som var lukket for biltrafik. Så man har forlænget sporene af kombiterminalen til at krydse Ternevej og så videre mod Medianvej. Ternevej kan lukkes når sporene bruges.

Ullrich
 
Med ERTMS vil "dobbeltspor" og "vigespor" være nøjagtig den samme ting. På såvel strkn. 21 som ved Lindholm og Hjørring.

På strkn. 21 vil der findes muligheder og begrænsninger:

Ser vi på det enkeltsporede stykke Fruens Bøge (Frs) - Højby (Høs) er Odense Letbane ved Hjallese (Hjs) med fuldt overlæg og behandling i Folketinget anlagt så der ikke vil være plads på strkn. 21 til dobbeltspor. (Smart nok for så skal der heller ikke bygges en ny viadukt for Stenløsevej.)

Til gengæld har der tidligere været to eller flere spor mellem Od og Frs som på nær lige omkring togekspeditionsstedet ved Odense Sygehus eller hvad det nu for tiden hedder (Oss) nemt kan genanlægges. Ved det gamle Odense Amts og Bys Sygehus vil dobbeltspor kræve en ny ekstra bro over omfartsvejen og togekspeditionsstedet skal have et andet navn. Syd for Frs findes endnu rester af sporterrænet for tidl. Dalum Papirfabrik og banen til Nørre Broby. Her kan der snildt anlægges dobbeltspor fra Frs til Stenløsevej (og en gammel stationsbygning kan samles ved Den Fynske Landsby).

Syd for Hjs, mellem Hjs og Høs, er der også forholdsvis gode muligheder for at lægge et ekstra spor - formentlig ved at Høs nordlige sporskifte flyttes mod nord.

Ved de ovenstående tiltag vil det enkeltsporede stykke gennem Hjs kunne gøres meget kort og derved tillade en intensere togdrift for eks. Cph. - Hjs med nem overgang til Odense Letbane. Tilsvarende kan stationerne syd for Høs forlænges og muliggøre højere frekvens helt ned til Re.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at omlægge hele strkn. 21 som dobbeltspor - det er jo kun hvor togene skal passere hinanden der bliver behov for to spor på samme sted.
 
Er tog generelt lavet sådan ?
Virker mega underligt for mig, man har olie fyr kørende og køler en motor.

I busser bruger man kun oliefyret til opvarmning under stilstand.
Under kørsel, kan motoren fin holde kabinen varm.
 
Citat fra: Ottoemil Dato  8/04-24, 20:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I krydset mellem Herlev Ringvej og Mileparken/Kantatevej er det vestre spor lagt, og i teltet arbejdes med det østre. Jeg fotograferer mod nord. I baggrunden ses broen over S-banen i Herlev.



Ja så nærmer de sig endelig det centrale Herlev. Her har ligget skærver i månedsvis.
Forleden ankom et læs skinner, så nu sker der snart noget!
Det betyder dog også at trafikken omlægges, bl.a. skal der støbes ved Herlev Bygade og Hjortespringvej.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak