Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10

Det lyder da ikke særlig indviklet - eller har jeg misforstået noget?
[/quote]

Du har ret det lyder ikke særligt indviklet, men det er indviklet :-(  Lad os nu blive ved en MY bare som eksempel:

Lokaltog = 1 stk
Midjydske = 1 stk
Contecrail = nogle stykker
Viking Rail = 1

De to fra Lokaltog og Midtjyske er en del af signalprogrammet, så de udstyres for skatteydernes penge med udstyr der er ejet af Bane Danmark.

Contecrail og VikingRail er begge private virksomheder (og jeg understreger at det efterfølgende ved jeg INTET om) disse maskiner kan præcis som når du og jeg køber en ny bil være behæftet med pant, nogle kan være ejet af et leasingselskab, og andre kan være ejet af privatpersoner.
Det er derfor ikke helt så simpelt "bare" at flytte disse lokomotiver over i et fælles skelskab, for at udruste dem, og siden sende dem retur til de oprindelige ejere.

Når vi så kikker på de lidt større virksomheder som, DB, GC, TXL og HR så har de alle 185 lokomotiver. Disse lokomotiver kan også finansielt være spredt ud over en vifte af forskellige ejere/panthavere. Derudover er disse lokomotiver snart gamle, de ældste er vist fra 2006, så de kan være ombygget/tilpasset forskelligt igennem tiden. Med andre ord at det er måske ikke længere helt de samme lokomotiver og dermed er det ikke sikkert at din tanke er mulig.

Desværre er Jernbanen også her sin egen værste fjende :-(

/Bjørn
 
Citat fra: Per Holm Dato 21/03-23, 21:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/03-23, 19:47Hm, ja men hvis man kan gøre det kompliceret så gør man åbenbart det - og så lidt til.

Hvis "first of class" er pr. ejer gælder det vel bare om at de nuværende ejere stifter et selskab til i fællesskab at eje deres Mx, My osv.?

Det lyder da ikke særlig indviklet - eller har jeg misforstået noget?

Der er jo nok en mere kommerciel grund til at de forskellige virksomheder ikke laver ret mange fælles virksomheder - og det vil nok også være for tydeligt, hvis de kortsluttede myndighedernes krav på denne vis.

Men det vil give mening at "handle" lokomotivtyper, så hver operatør ikke flere forskellige slags.

Et meget groft bud på et eksempel fra veterantogskredse, ville være, at ØSJK og NSVJ der begge har MO og Marcipanbrød byttede rundt, så ØSJK kun havde Marcipanbrød og NSVJ kun MO (der skulle have ETCS). Dette ville formentlig nedsætte omkostningerne med et to cifret mio beløb samlet set. Så kunne de nok handle tilbage på et senere tidspunkt. Men mon ikke det åbentlyst upraktiske bliver løst inden da. Det er jo ikke af ond vilje, at man gør det.

Lasse
 
Citat fra: vestjyden Dato  6/02-23, 08:45
Citat fra: vestjyden Dato  1/01-23, 22:10Og her Arrivas billetter:

Arriva Oneday
Arriva Yourway
Arriva Nordtyskland
Osv.

Priserne kan ses her:

https://arriva.dk/


I Vinterferien/ uge 7 kan der købes Arriva Oneday billetter for 99 kr. Stk.

I påskeugen kan der også købes Arriva Oneday billetter for 99 kr. Stk.
 
4
Rullende materiel - Militærtog
Af Mikkelhk. 22/03-23, 12:35
Der er også et kort drone-videoklip af vognene der holder i Oksbøllejren, i starten af denne video: https://twitter.com/HQARRC/status/1636003705781624832 .
 
6
Udland - Gult er kult!
Af Niels Munch. 22/03-23, 11:17
Hej Eyolf,

Mange tak for et frisk pust fra Budapest, som jeg desværre ikke har besøgt siden juni 1989:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BKV 3-leddet CSMG-1 motorvogn nr. 1313 på linie 2 i Pest med Elisabethbroen og Gellértbjerget med Citadellet i baggrunden, juni 1989 (nm).

Typen kaldes CSMG ("G" for Ganz) og er en 8-akslet to-retningsvogn. Typen er bygget i flere serier/varianter 1964-1978.

Bedste hilsener
Niels
 
 
7
Udland - Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 22/03-23, 10:55
Citat fra: andersj Dato 12/12-22, 21:09CAF skal levere yderligere 20 sporvogne til Budapest

Budapesti Közlekedési Központ (BKK) har bestil 20 Urbos med fem vogne til levering i 2024. Siden 2014 har BKK bestilt hív. 37 og 36 Urbos og dette er nu den tredje ordre.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=404

Budapest kalder sidste option på rammeaftale med CAF

Budapesti Közlekedési Központ (BKK) har 20. marts 2023 kaldt den sidste option under rammeaftalen fra 2014 med CAF. Det drejer sig om 31 URBOS 3, hvoraf de 26 bliver 5-delte på 34 m og 5 bliver 9-delte på 56 m længde.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Budapest CAF tram (CAF).

Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/budapest-exercises-final-tram-option/63784.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

Se om sporvogne i Budapest: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Budapest .

M.v.h.
Niels
 
Hvis der hver gang skal afsættes 10 min ekstra til at rende rundt for at sætte stik i eller trække dem ud foruden reparation når det er lykkedes for et togsæt at køre trods isat kabel kan det i det lange løb godt summe i både arbejdstid og togsættid.

Mon ikke det i længden er billigere at benytte køreledningsanlæget når der er spænding til rådighed?
 
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/03-23, 10:35
Citat fra: larsht Dato 21/03-23, 21:48
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Gør det noget, at S-tog (eller andre tog) trækker strøm fra køreledningerne fremfor fremmednet? Med andre ord, hvad er fordelen ved at slutte toget til fremmednet fremfor køreledninger?

Jeg tænkte nemlig på om det måske er noget med at de ikke har godt af at stå med høj spænding på. ligesom at vores telefon ikke har godt af at sidde længe i opladeren når batteriet er opladt.
 
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/03-23, 10:35
Citat fra: larsht Dato 21/03-23, 21:48
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/03-23, 21:40Jeg har lagt mærke til at når S togene holder parkeret, på de forskellige depoter, Holder de altid med strømaftageren oppe. Men når, fjern og regional togene Holder parkeret, er strømaftageren nede. Og det mener jeg fordi de har fremmednet stik på. Men har S togene ikke det siden de holder med spænding på?
Det er der ikke faciliteter til for nuværende

Gør det noget, at S-tog (eller andre tog) trækker strøm fra køreledningerne fremfor fremmednet? Med andre ord, hvad er fordelen ved at slutte toget til fremmednet fremfor køreledninger?

Det besværliggør kørestrømsafbrydelser. Der er en del tilfælde, hvor der skal slukkes for andet vedligehold.

I sådanne tilfælde, kan man slukke toget helt ned, og afbryde batterierne. Men det er trods alt noget nemmere, blot at sætte et (par) stik i toget.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak