Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?
 
Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03
Citat fra: steenth Dato 30/05-24, 15:57Den fleste brugere i dette forum har de fleste kun interesse i jernbaneprojekter og vejprojekter har ikke nogle har den store interesse. Og den slags modeller skal man være meget trafikpolitisk interesseret at gå op i.

For jernbaneprojekter, så modelberegninger kun i begrænset omfang haft betydning. Fx har den nye bane over Vestfyn kunne være med i planerne, fordi den have en positiv samfundsmæssigt økonomisk gevinst sammen med hastighedsopgradering Ringsted-Odense og fjernelse af knaster på S-togsnettet. Problemet er der ikke mange gode jernbaneprojekter på vej inden for statens domæne..

Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbanerprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.

Problemet med Billund er ikke så meget om der er folk nok, som skal dertil (om end man lige skal spise brød til, når det gælder lufthavnens størrelse - der er meget langt op til nr 1).

Problemet er hvor de kommer fra. En jernbane går jo naturnødvendigt i en retning, men Billunds opland er karakteriseret ved at være ret meget 360 grader. Og den planlagte bane var det kun folk fra Vejle og videre mod Fredericia-Odense, der fik en ret direkte forbindelse. En retning, hvor man ikke skal ret langt, før det er lige så hurtigt at benytte Kastrup som lufthavn.

For næsten alle andre vil det være en omvej at skulle omkring Vejle og skifte. Det gælder fra hele Østjylland nord for Vejle, og ikke mindst Århus, som er lufthavnens vigtigste opland (Legolands ved jeg ikke noget om, men det er sikkert ikke så voldsomt forskelligt ud over at den også trækker besøgende længere væk fra end lufthavnen).

Og jo, man kan godt regne på værdien af minutter - det er faktisk det som vejer tungest i de samfundsøkonomiske beregninger. Folk fra fx Århus ville få længere transport end de nuværende lufthavnsbusser, fordi de skulle til Vejle og skifte. Det vil sige en negativ samfundsværdi både på grund af længere transporttid for dem som faktisk ville benytte offentlig transport og på grund af ringe passagertal fordi bilen stadig ville være meget hurtigere.

Forskellen til Kastrup er helt enorm, da den klart har sine to største oplande liggende i Københavnsområdet og i Malmø, og stort set alle andre skal mere eller mindre de to veje fra også. Dermed bliver toget et attraktivt alternativ for hovedparten af passagererne. Så det giver ikke meget mening at sammenligne de to lufthavnsbaner, for andelen af lufthavnens (i forvejen meget færre) passagerer, som ville benytte den, ville være meget lavere.
 
Citat fra: Krabsen Dato 30/05-24, 18:34
Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbaneprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
Det har den, fordi langt de fleste besøgende til både lufthavn og parker vil ankomme i bil - af den simple grund at det er nemmest, hurtigst og mest praktisk.
Og det er helt uanset hvor mange baner der måtte blive anlagt på kryds og tværs af Jylland og Fyn.


Og kan kun ændres ved at forbedre den kollektiv trafik. Selvfølglig vil folk ikke tage en rådden busrute fra Give hvis de kommer fra op nord. Men der er faktisk ret mange der tager fxs. Linje 43 som køres til Vejle. Og man skal forvente endnu flere med et tog via Jelling.
 
Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev af 27. MAJ 2024:
 
"Trafikselskab i Hovedstadsområdet: Et sammenhængende busnet til Letbanen er på plads
Hovedstadens nye letbane, der snart er på skinner langs Ring 3 i Hovedstadsområdet, kommer til at indgå i et sammenhængende busnet på tværs af de omkringliggende kommuner. 13 kommuner og to regioner har sammen med Movia besluttet at tilpasse busnettet og lancere Nyt Ringnet, der skal åbne i december 2025. Nyt Ringnet er et busnet, der hænger sammen med Letbanen og samtidig binder kommunerne sammen på en måde, der både tager højde for rejseveje på tværs og lokale behov.
....."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/et-sammenhaengende-busnet-til-letbanen-er-paa-plads/3158 .

M.v.h.
Niels
 
Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbaneprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
Det har den, fordi langt de fleste besøgende til både lufthavn og parker vil ankomme i bil - af den simple grund at det er nemmest, hurtigst og mest praktisk.
Og det er helt uanset hvor mange baner der måtte blive anlagt på kryds og tværs af Jylland og Fyn.

 
Jeg læste en artikel om Emma Holtens kritik af den møde "samfundsøkonomi" bruges i planlægning af økonomien. Problemet er at de analyser der bliver lavet ofte "glemmer" nogle effekter, der er svære at måle. De effekter hvor der ikke kan fastsættes en hård pris i kroner og øre bliver enten ignoreret eller får en standard værdi påstemplet.

Eksempelvis så kan det være svært at måle effekten af at man laver bedre uddannelser, da man let kan måle på øget indkomst, men at der ud over det også er andre effekter som man får ud af det. Eksempelvis at folk der er bedre uddannede har bedre mulighed for at engagere sig i politiske diskussioner, og at de eksempelvis også har lettere ved at forstå væsentlige problemstillinger, der ofte har nogle perifere overlap med noget de har lært. Hvis befolkningen generelt kan forstå instruktioner der er givet på et højere niveau, vil dette have positive effekter. Eksempelvis indenfor sundhedsvæsenet, hvor dette vil have mange fordele, selvom det ikke direkte kan ses på de økonomiske rapporter.

Ligeledes er der mange fordele ved jernbaner, som man desværre kan "glemme" da de ikke nødvendigvis har en fast pris. Man kan prøve at fastsætte en pris for forskellige ting, men hvad er værdien for at komme et minut hurtigere frem? Det vil jo variere fra person til person, og derved vil dette hurtigt blive en politisk diskussion frem for en videnskabelig beregning.
 
Citat fra: steenth Dato 30/05-24, 15:57Den fleste brugere i dette forum har de fleste kun interesse i jernbaneprojekter og vejprojekter har ikke nogle har den store interesse. Og den slags modeller skal man være meget trafikpolitisk interesseret at gå op i.

For jernbaneprojekter, så modelberegninger kun i begrænset omfang haft betydning. Fx har den nye bane over Vestfyn kunne være med i planerne, fordi den have en positiv samfundsmæssigt økonomisk gevinst sammen med hastighedsopgradering Ringsted-Odense og fjernelse af knaster på S-togsnettet. Problemet er der ikke mange gode jernbaneprojekter på vej inden for statens domæne..

Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbanerprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
 
Den fleste brugere i dette forum har de fleste kun interesse i jernbaneprojekter og vejprojekter har ikke nogle har den store interesse. Og den slags modeller skal man være meget trafikpolitisk interesseret at gå op i.

For jernbaneprojekter, så modelberegninger kun i begrænset omfang haft betydning. Fx har den nye bane over Vestfyn kunne være med i planerne, fordi den have en positiv samfundsmæssigt økonomisk gevinst sammen med hastighedsopgradering Ringsted-Odense og fjernelse af knaster på S-togsnettet. Problemet er der ikke mange gode jernbaneprojekter på vej inden for statens domæne..
 
Korrekt.
 
Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak