Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: anho Dato  5/05-24, 23:41Der er allerede ét projekt klar til elementfabrikken efter Femernbælt er færdig: Østlig Ringvej i København. Den skal anlægges under vandet ned langs østsiden af Amager, og så forbinde til Øresundsmotorvejen.

Givet at det tager cirka 5 år at producere elementerne til Femern, kommer det nok til at tage 2-3 år at producere dem til Østlig Ringvej - ruten er lidt under halvt så lang, men fabrikken skal jo også omstilles til at bygge en ny type element.
Nej, hvor smart. Det vil sinke begyndelsen af en evt. Kattegatforbindelse, og derefter kan man propagere for en tredje Lillebæltforbindelse. Trekantområdet redder sin status.

Men i modsætning til hvad du hævder så er det projekt jo ikke klar. Der er startet en forundersøgelse.


 
Citat fra: Ottoemil Dato  4/05-24, 21:09
I Lund kørte jeg en tur med sporvejen til ESS og tilbage, med passende fotostop undervejs, Her er vogn 2 i kurven ved Ideontorget, på vej mod ESS.

Citat fra: eyolf Dato  5/05-24, 23:04Si meg: Er det noe slags veterantogmateriell til høyre for sporvogn nr. 2 (det første sporvognsbildet)? I tilfello: Hva?

Øh, er det ikke bare bygninger tilhørende Lunds universitet?

M.v.h.
Niels
 
Der er allerede ét projekt klar til elementfabrikken efter Femernbælt er færdig: Østlig Ringvej i København. Den skal anlægges under vandet ned langs østsiden af Amager, og så forbinde til Øresundsmotorvejen.

Givet at det tager cirka 5 år at producere elementerne til Femern, kommer det nok til at tage 2-3 år at producere dem til Østlig Ringvej - ruten er lidt under halvt så lang, men fabrikken skal jo også omstilles til at bygge en ny type element.
 
Citat fra: ThomasTT Dato  4/05-24, 10:25Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.
Vi er ikke enige. Jeg tror Kattegatforbindelsen er længere fremme i hovederne på relevante steder end du regner med og det bygger jeg på:

1) Vejle Fjord broen er lagt død, eftersom med Kattegatforbindelen ville den være af minimal betydning.

2) Femern Bælt er færdig 2029; elementfabrikken skal så beskæftiges igen. Altså skal enten Kattegatforbindelen eller Fyn-Als tunnelen forberedes.

Trekantområdet ved at begge disse underminerer deres stilling som netop trekantområde, derfor skal der nu en offensiv igang for at bevare deres status. En tredje Lillebæltforbindelse har ingen værdi sig selv, men den suger midler til sig som ellers kunne være brugt på en Kattegat eller Als-Fyn forbindelse.
CitatDet er som om, du er ligeglad med virkeligheden.
? Altså din mening?
CitatJeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.
En masse larm fra Trekantområdet; men det er jo klart for de fleste at en ny Lillebæltforbindelse blot vill give få minutter tidsbesparelse.
CitatÅrsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?
Du prøver vist at rode Vejle Fjord og Hasselager - Hovedgård sammen.

Vejle Fjord er opgivet medsamt tidligere ekspropriationer.
Til Hasselager - Hovedgård er der mig bekendt ikke eksproprieret noget selvom dit skriv kunne give det indtryk. Altså kan den stadig nå at tilpasses landdelen i Jylland af Kattegatforbindelsen.
 
Si meg: Er det noe slags veterantogmateriell til høyre for sporvogn nr. 2 (det første sporvognsbildet)? I tilfello: Hva?
 
Citat fra: ThomasTT Dato  4/05-24, 10:25Tgsen, jeg er enig i, at der nok skal komme en kattegatforbindelse, men det er i så fjern fremtid, at det ikke længere nødvendigvis ændrer noget ift en vejforbindelse over lillebælt og slet ikke ift en ny baneforbindelse.

Det er som om, du er ligeglad med virkeligheden. Jeg har ganske vist længe ment, at lillebælt skulle kastes ind i timeplanen, men det er ikke længere bare en ide. Det er genstand for en aktuel undersøgelse, og eftersom det næppe er muligt at gennemføre uden tidspesparelser, vil dette logisk også blive en faktor ift en timeplan. Mon ikke det også vil blive debateret herinde, når resultaterne af denne hemmelige undersøgelse kommer.  Hvad forestiller dig selv, at der vil ske? i virkeligheden.

Årsagerne til, at man ikke går tilbage til skanderborg-horsens og nu vejle fjord giver vel næsten sig selv. Det er en helt urimelig situation overfor et lokalområde at rode op i gamle sår og sætte dem i permanent limbo.  Man brugte 10 år og mange millioner på at beslutte vejle fjord, ekspropriere grunde og senere sælge dem tilbage igen. Hvis man så efter nogle års pauser startede processen forfra, altså ekspropriere de grunde, man nu er ved at sælge. Altså, kan nogen virkelig forestille sig det?
Nej det er der ikke nogen der kan forestille sig men det er den nuværende regerings skyld. Hvis de var ikke så kortsigtede vil de have fået Vejlefjordbroen bygget!
 
Citat fra: xal olesen Dato  3/05-24, 12:45Hvor mange Talgo vognstammer er der så i Danmark pt.?

Jvf. Jernbanen 2/2024 kommer Talgo først i forventet drift den 12. februar 2025.

Bemærk "forventet"
2
 
 TAK til Filip for at være "vaks ved havelågen"  8)
 
Citat fra: Ole Dinesen Dato  4/05-24, 20:15
Citat fra: Niels Munch Dato  4/05-24, 17:48Til gengæld kan jeg ikke gætte, hvem der p.t. ejer den orangefarvede trolje af schweizisk Tm III-type, der ses i baggrunden t.v.

Det er den her fætter.

Mange tak, Ole.

M.v.h.
Niels
 
Godaften i forummet

I det gode vejr i går benyttede jeg lejligheden til en tur med Skånetrafiken, som jeg må indrømme at jeg er ret begejstret for.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I den gamle ('overjordiske') del af Malmö C er der gang i fjerntogene. Her ses Snältågets tog til Stockholm med afgang kl. 12.18. Toget bestod af 9 vogne, heraf en spisevogn, og det var en blanding af ret gamle svenske 'storprofil'-vogne og tyske vogne med tydeligt mindre profil. Lokomotivet er 193 255 (Siemens Vectron), og den første vogn efter lokomotivet er litra BC2K nr.  55 74 59-73023-9, bygget af ASJ i 1947, og ombygget i 1977. Anden vogn efter lokomotivet er litra Bmz nr. 61 81 22-90003-7, bygget af Waggon Union i 1974 og ombygget samme sted i 2016. Den tredje vogn, med påskriften Inlandsbanan, er litra BC2 nr. 50 74 59-73672-8, bygget af ASJ i 1942 og ombygget i 1975. Yderst til højre i billedet ses SJs X2000, som er klar til at afgå mod Stockholm C kl. 12.07.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg kørte en tur med Pågatåget til Kävlinge via Lommabanan, som jeg ikke havde kørt ad før. Denne enkeltsporede strækning grener af fra hovedlinien Malmö-Lund i Arlöv. Lommabanans persontrafik blev nedlagt i 1983, men den blev genåbnet med Pågatåg i december 2020. Her ses Pågatåget (X61 045) til Kävlinge ankomme til Lomma.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den fint istandsatte stationsbygning i Lomma er nu kommunekontor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pågatåg (X61 045) afgår fra Kävlinge mod Malmö C via Lomma. I Malmö C har toget først standsning på den underjordiske del af banegården og kører herefter via Citytunneln rundt om Malmö og standser ved stationerne Triangeln, Hyllie, Svågerstorp, Persborg, Rosengård og Östervärn for at ende på Malmö C's 'overjordiske' afdeling. Dette oversigtskort https://www.skanetrafiken.se/globalassets/kartor-2024/linjekartor-2024/skanekarta_tag_a3_dec2023.pdf kan sikkert hjælpe på orienteringen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fra Kävlinge kørte jeg med Pågatåg via Gunnesbo til Lund. Her ses Øresundståget til Østerport i Lund, hvor stationsbygningens tag er under reparation.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I Lund kørte jeg en tur med sporvejen til ESS og tilbage, med passende fotostop undervejs, Her er vogn 2 i kurven ved Ideontorget, på vej mod ESS.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 6 umiddelbart før stoppestedet Ideontorget, på vej mod Lund C.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 6 ved stoppestedet Solbjer, på vej mod ESS.

Fra Lund kørte jeg til Malmö C, Triangeln og Hyllie, og derfra med Øresundståget hjem til Danmark.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Øresundståg til Østerport holder på Triangeln station.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pågatåg afgår fra Hyllie station mod Triangeln og Malmö C.

v.h.
Ottoemil
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
DSB MZ 1407

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak