Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Åbningen af den nye bane over Vestfyn er også udsat til 2029. Det blev annonceret i januar: https://www.vejdirektoratet.dk/node/14318

Simon
 
2
Så når togene begynder at køre igen på søndag kan de i princippet køre til København Syd og det er rent software, der gør, at togene kører fra efter København H? Og så trykker man på en knap den 22. og togene kører til København Syd i ordinær drift?
 
3
I en fornem reportage "Sporvogne i Stettin 2023" gav Keld os et glimrende indtryk af den mangfoldighed af vogntyper, der trafikerer sporvejene i Stettin (Tramwaje Szczecińskie, TS).

Da vor trofaste InnoTrans- og TRAKO-fotograf "OTS" i uge 18/2024 aflagde Stettin et besøg, gik der vist sport i sporvognsjagten, hvilket dog ikke faldt svært; for selv om systemet virker "slidt", kommer der altid en sporvogn.

Vognene i nummerserien 531-542 er enkeltrettede højtgulvsvogne fra Konstal i Chorzów, moderniseret på eget værksted, og af typen 105Ng:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Konstal 105Ng vogntog med nr. 533 og 534 (begge fra 1991 og moderniseret 2015) på Plac Rodła.

Vognene i nummerserien 777-798 er også enkeltrettede Konstal højtgulvsvogne, bygget efter Alstoms indtræden i Konstal i en "mere moderne udgave". Typen kaldes 105N2k/2000:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alstom-Konstal 105N2k/2000 vogntog med nr. 777 og 797 (begge fra 2001, mod. 2015) på al. Wyzwolenia.

Vognene i nummerserien 501-514 er også højtgulvs Konstal 105N-vogne, som man sendte til Modertrans i Poznań for en modernisering, der dog nærmede sig nybygning. De 2 første af typen Moderus-Alfa hedder HF09, resten HF10-AC:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Alfa HF10-AC nr. 503 og 504 (begge fra 2011) på Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Vognene i nummerrækken 101-173 er ex-Berlin ledvogne af typen Tatra KT4Dt:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin KT4Dt-ledvogne nr. 154 og 155 (fra 1986 hhv. 1987, til Stettin 2013) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Vognene i nummerrækken 201-254 er ex-Berlin Tatra-vogne af typen T6A2-M:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin T6A2-M nr. 235 og 236 (begge fra 1988, til Stettin 2010) på al. Wyzwolenia.

100% lavtgulvsvognene "Swing" fra PESA i Bydgoszcz blev leveret i 2 serier: 801-806 benævnt 120Na og 807-828 benævnt 120Na/S2; i det ydre er disse 5-leddede, enkeltrettede vogne ens:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PESA Swing 120Na/S2 nr. 808 (bygget 2013) på Potulicka.

Selv om Moderus-Beta vognene 601-602 og 603-604 tilhører nyeste type hos TS, er kun midterleddet med lavt gulv. Vognene, der kaldes MF15-AC hhv. MF 25-AC, er nybyggede fra Modertrans i Poznań, som har skelet voldsomt til de løsninger, man fandt til Moderus-Alfa:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Beta MF 25-AC nr. 603 (fra 2018) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

En dobbeltrettet variant er også udviklet, Moderus Beta MF 29-AC BD, da man bl.a. vil undlade at anlægge sløjfer på nye endestationer. De tildeles numrene 621-626. Desværre intet foto.

Fælles for de nye Modertrans-vogne er, at de leveres i "byggesæt" og samles af sporvejenes eget værkstedspersonale.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TS' ældste remiseanlæg Golęcin blev grundlagt i 1898. Paraden af driftsvogne er f.v. nr. 782, 502 (bagenden), 249, 531, 789 og 511.

Alle fotos optaget i løbet af uge 18/2024. Tak til OTS for ufortrødent paparazzo-arbejde!

Bedste hilsener
Niels
 
Citat fra: mpp Dato 15/05-24, 17:19Hvis det er trial run i pinsen, hvad var det så de lavede, da de havde metroen lukket i februar? Jeg troede de kørte tests der også?

Det var hele tiden meningen at der skullel laves en kort lukning igen. Man testede sidst men man lod ikke udvidelsen forblvie "koblet på" fordi man ikke var helt færdige end., denne gang kobler man udvidelsen endeligt på og tester lige at alt virker som det skal i samme omgang. Så ved man det virker og personalet for lov til at prøve systemet en ekstra gang.
 
5
Hvis det er trial run i pinsen, hvad var det så de lavede, da de havde metroen lukket i februar? Jeg troede de kørte tests der også?
 
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 13:21Der fremkom et beslutningsgrundlag (som jeg har liggende et eller andet sted) der viste at anlæg af lidt dobbeltspor i nordenden af Lindholm og lidt i sydenden af Hjørring ved at forkorte de enkeltsporede banestykker ville være nok til, for et forholdsvis overkommeligt beløb, at give den ønskede effekt.

Anlæg af dobbeltspor hele vejen til Hirtshals og/eller Skagen ville naturligvis gøre nogle dispositioner nemmere at iværksætte og give større kapacitetsreserve men i Jylland rutter man ikke med pengene og når nu de to kortere dobbeltspor ville være tilstrækkelige, var det sådan det blev besluttet.

Man har måtte droppe hastighedsopgraderinger fra 120 km/t til 160 km/t og det af Aalborg Kommune fuldt finansierede trinbræt ved Vestbjerg pga. manglende kapacitet på strækningen Lindholm-Hjørring.

Dertil er der problemer med at køre godstog i dagtimerne, hvilket dog mest omhandler sporkapaciteten på Hjørring station. Mellem Lindholm og Hjørring kan der allerede i dag køres 5 tog i timen, 3 i den ene retning og 2 i den anden.
 
Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 13:57
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.

Blot for at tilføje en kilde:
https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/strategiske-projekter/coradia-stream/
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/05-24, 22:53I må forvente, at jeg, hvis jeg ellers holder så længe, de næste 10 år i denne tråd vil belemre jer med diverse billeder af de to sydligste af de tre vejoverføringer - og måske også visse billeder fra den nordligste vejoverføring.



Jeg vil sætte pris på at du belemrer os med både billeder og tekst, gerne mere end bare 10 år!
Dine input er værdsat

Henrik
 
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/05-24, 13:20...

For så vidt angår den 3. Limfjordsforbindelses krydsning med Vendsysselbanen (motorvejen føres over jernbanen i en meget spids vinkel), bliver det spændende at se, om der bliver gjort plads til et 2. spor fra starten af.


Unægteligt. Hvis/når der behøves mere kapacitet på Vendsysselbanen vil anlæg af yderligere dobbeltspor i nordenden af Lindholm i retning mod Vestbjerg nok stå som en nærliggende måde at gøre det på. Det meste af omkostningerne vil være uafhængige af om broen skal være for flere spor.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak