Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: TroelsH Dato I dag 18:32Når vi en dag får en ny regering, så kan det være at de vil droppe grænse delen igen eller i det mindste sørge for at pas kan kontrolleres mens toget kører.
Netop det problem skal nok ikke løses på Christiansborg, men længere østpå...

Der er desværre formentlig større sandsynlighed for skærpelse af grænsekontrollen end det modsatte.
 
2
Udland - Sporvogner i Poznan
Af tgsen. I dag 18:57
Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 23:25(For dere dansker må det være av interesse å vite at Tallinn etymologisk er en kontraksjon av Tanski Linn som betyr "den danske byen").
-ski er slavisk. Det er Tallinn ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tallinn
"The name Tallinn(a) is Estonian. It has been widely considered a historical derivation of Taani-linna, meaning "Danish-castle" (Latin: Castrum Danorum), conceivably because the Danish invaders built the castle in place of the Estonian stronghold after the 1219 battle of Lyndanisse."

 
Citat fra: hummel_62 Dato 14/04-24, 13:53
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 19:29
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   
Enig, mem hørte en trafik minister siger, først flere passagerer så bedre offentlige transport.

Ved ikke hvor han fik det fra

Som de fleste ved, så er det omendt. Bedre service giver flere passagerer. Selvom at klima, trængsel og parkering også begynder at spille ind.

Årh H -> Silk bør dobbelspores, elles og bygges til 200 km/t og forberes til føreløse tog. At grave den ned i Silkeborg er spild af penge. De er bedre brugt på dobbelsporet, som vil betyde at flere stationer kan anlægges i byerne imellem.

S-tog bliver det ikke, men en mellemting mellem s-tog og regional, kan man godt opnå omkring Århus, men det er lidt fanget af sækbanegården. Så skal man overveje at bore en tunnel nord på.
 
Jeg tænker at man skal komme i gang med et eller andet (Aalborg) Århus-Hamborg, og 2 timers drift er bedre end ingen drift, timedrift bedre. Det skal ikke samtidig fungere som regional tog, men intercity.

Når vi en dag får en ny regering, så kan det være at de vil droppe grænse delen igen eller i det mindste sørge for at pas kan kontrolleres mens toget kører.
 
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 14:15Davidsen? Fleet??

Danielsen....
Det må være stavekontrollen.....
 
Tog til/fra og ved Slagelse Station.


Tog ved Ringsted og Sorø Station.


Video fra det gamle jernbaneområde i Puttgarden.


Tog på Slagelse Station. 27. maj 2024
 
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato I dag 16:20Man kunne jo også undersøge om ikke Midtjyske Jernbane (der snart får fire Desiro tog i overskud) ikke kunne overtage - eksempelvis Thybanen, så der frigives materiel og personale til GoCollectives resterende produktion...

Var der ikke noget med at de fire Desiro tog allerede er lovet væk til Lokaltog, som jo snart skal aflevere tre Desiro tilbage til Nordjyske Jernbaner?
 
Største trussel mod GoCollective er vel, vist TRM vælger at bestille optionen, så GoCollective får yderligere to års tabsgivende kørsel :-)

Man kunne jo også undersøge om ikke Midtjyske Jernbane (der snart får fire Desiro tog i overskud) ikke kunne overtage - eksempelvis Thybanen, så der frigives materiel og personale til GoCollectives resterende produktion...

Det er svært at se, hvad en DSB overtagelse skulle gøre godt for - det vil formentlig være så dyrt, at GoCollective går nedenom og hjem, og så er man ikke rigtig kommet nogle vegne...

/Lasse
 
Emnet har før været taget op herinde... Men denne melding kan jeg ikke forstå... Set på DSB facebook side:

Lyn-, IC- og regionaltog kan ikke køre mellem København S og Køge Nord/Ringsted
Et tog holder med fejl på Køge Nord hvilket betyder, at togene ikke kan køre på Banen København S-Køge Nord-Ringsted i begge retninger. Vi henviser til S-tog mellem København og Køge.
Vi indsætter Togbusser på banen mellem Køge og Næstved og mellem Ringsted og Køge Nord.
IC- og Lyntog vil køre ad ændret rute mellem København H og Ringsted, men dog køre omend med forsinkelser.
Læs mere og hold dig orienteret via linket her: https://ow.ly/IPNR50SlGbB

En ting er at man ikke kan køre på ny bane (Jeg antager fejlen på toget gør man heller ikke kan køre i nabospor, det er så hvad det er, det kan jeg godt forestille mig en eller anden situation med.

Men hvorfor kan man ikke køre Næstved - Køge fordi der holder et tog på Køge Nord? Er det så toget eller signalprogrammer der fejler tænker jeg... Jeg undres hvert fald. Og ja personale skal vende osv. Men altså, det bør man have nogle planer for hvis du spørger mig. Men ja alt er nemt set udefra. ved det godt.
 
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato I dag 01:57Tidligere har pendlere øst for Storebælt med rejsekort kombi også kunnet rejse gratis via (men ikke fra/til) en nabozone til deres gyldighedsområde, hvilket dog ser ud til at være blevet afskaffet.
Den regel er stadig nævnt i oversigten over hvordan prisen udregnes. Så den regel med nabozoner er ikke fjernet. Derudover skal man på kombi-kort have zone 1 sammen med zone 2 på pendlerkort pga denne regel.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak