Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Det fantes utrolig mye spennende jernbanemateriell i sin tid i Sovjetunionen, og etter hvert er en god del av det blitt samlet på ulike museer rundt om i Russland. Den politiske situasjonen i Europa, med Russlands invasjon i Ukraina, medfører imedlertid at det ikke frister særlig å besøke disse museene nå. Det finnes likevel en mulighet for å kunne oplleve en del e-sovjetisk jernbanemateriell uten å komme i konflikt med hverken sanksjoner eller annet: Latvias jeernbanemuseum holder til i både Riga og Jelgava. I juni hadde jeg gleden av å avlegge museeet i Riga et besøk.

Museet holder til på et nedlagt jernbaneverksted vest for elven Daugava, knappe 10 minutters spasertur fra gamlebyen og like ved det praktfulle, nye nasjonalbiblioteket. Trikken stopper også rett utenfor. Deet inneholder et relativt representativt og velholdt utvalg lok og motorvogner som har vært i bruk i Latvia fra sen sovjettid og fram til begynnelsen av 2000-tallet - til dels også eldre og før-sovjetisk materiell.

Det som oppleves skuffende, er at ikke Rigas egen enorme produksjon av motorvognmateriell, både el og diesel, i sovjettiden er bedre representert på museet. Dette kan skyldes at Latvia selv hadde få enheter da landet fikk friheten i 1991. Forhåpentlig vil dette bedre seg når de enhetene som fortsatt er i drift, blir utrangert om få år.

Den kanskje mest spennende enheten på museet er det eneste bevarte eksemplaret av type VL26, et tidlig og ikke helt vellykket forsøk på å utvikle et kontaktledning-/akkumulatorlok:


Se resten av bildene fra Rige her - med info om materiellet.
 
En video fra lørdagens kørsler kan ses her:
 
3
Faste anlæg - Jægersborg 2022
Af hummel_62. 18/08-22, 13:09
Ligner Herlev og Husum stationer, men vel også fra samme tid  8)
 
Som jeg læser det er der 22 linjer til KH og 4 linjer, der kører syd om, i alt 26 linjer i myldretiden.

I Stationskapaciteten ved København H fra 2013 står: Overordnet viser analysen, at kapaciteten på København H er tilstrækkelig for nuværende efter gennemførelsen af KØR-projektet. Kapaciteten på
ind- og udkørslen af København H bruges op med åbningen af den nye
bane mellem København og Ringsted i 2018 og med timemodellen finansieret af Togfonden DK. Trafikken kan dog rummes når Signalprogrammet er gennemført i 2021.


Og: Scenarium 2: 23 linjer mod København. Det maksimale antal tog som de tilstødende strækninger har kapacitet til.


Ringstedbanen er som bekendt åbnet, signalprogrammet lader vente på sig men forventes dog klar i 2030, og projektet med forenkling af spor-layout bliver først færdig langt efter 2030. Det eneste der er flueben ved er fly-overen ved Ny Ellebjerg.

Er planen realistisk?
 
5
Hermed et par billeder fra Jægersborg anno 2022.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     
 
Citat fra: paw-go-daw Dato 17/08-22, 20:47Der står kun af det er undersøgt med mulig åbning 2024/2025, men kan ikke se hvornår man har besluttet at anlægge perronerne og hvornår arbejdet skal finde sked??
Banedanmarks side er ikke blevet opdateret. Projektet er flyttet til Metroselskabet iflg Finansloven 2022, som i forvejen bygger på stationen. Og der er afsat penge til projektet, så man kan få en tunnel under Øresundsbanen, som den dyreste alternativ. Og det har været udbud på den del - CRSH7.
 
Der står kun af det er undersøgt med mulig åbning 2024/2025, men kan ikke se hvornår man har besluttet at anlægge perronerne og hvornår arbejdet skal finde sked??
 
Citat fra: Petteri Dato 17/08-22, 18:29Når nu Svendborg-banen er kendt for dens utallige signalfejl, så burde man måske have startet der og ikke vente til 2025.

Det ville være sket på bekostning af strkn. 2, 4 og 5 (Rødby-, Køge- og Kalundborgbanerne) som har behov for ERMTS før køreledningsanlægene kan benyttes.

Mon ikke Banedanmark har gennemtænkt det hele således at kabalen af til rådighed værende ressourcer og jernbaneselskabernes rullende materiel går mest muligt op?
 
Når nu Svendborg-banen er kendt for dens utallige signalfejl, så burde man måske have startet der og ikke vente til 2025.
 
10
Rullende materiel - Verschiedene Mx
Af 218 117. 17/08-22, 17:57
Hier noch ein paar Bilder neben bei aus Nakskov (Lolland) in den zurück liegenden Tagen aufgenommen Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sind alle bei einer Eisenbahnverwaltung normalerweise an verschiedenen Orten nur M36 oder wie unschwer zu erkennen ist 1043 also Mx 1043 ist schon lange in Nakskov.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak