Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 10:46
Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Med en ny bane over galten er hovedgård mindre relevant. Samtidig kan man jo for en brøkdel af beløbet lave et overhalingsspor fx skanderborg-Stilling/hørning. Jeg tror kun, at den bliver bygget, hvis den er afgørende for en timeplan, og det behøver den ikke værre. Jeg vil også foretrække, at den ikke bliver til noget, så længe der bliver bygget noget alternativt som fx skanderborg-tilst langs motorvejen, der kan hive en timeplan i land.
 
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels

hvad er engelske tilstande? Massiv passagerfremgang
 
Citat fra: anho Dato 18/04-24, 23:07Og hvad angår Vejle Fjord, så nævnte den nuværende regering blot at der ikke længere er et parlamentarisk flertal for den. Dette skyldes formentlig at Venstre gerne vil aflyse den helt, og Socialdemokratiet gerne vil have den bygget - så man noterer bare at den ikke bliver til noget med det nuværende folketing. Et kompromis der ikke stiller nogen af parterne tilfredse.

Vejle fjord er endegyldigt droppet. Man er begyndt at sælge eksproprierede grunde igen. Den slags går man ikke tilbage til. Forbindelsen er også ligegyldig ift en evt timeplan, idet der jo vist allerede næste år kommer en screening af en ny lillebæltsforbindelse, der kan opnå det samme og meget mere. En langt bedre løsning.
 
Citat fra: andersj Dato 27/04-24, 19:47
Citat fra: Per Holm Dato 27/04-24, 19:34Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.

Alle de 1.600 statslige arbejdspladser i Odense flytter sammen i "WoodHub" byggeriet på Lerchesgade ved Odense Banegård i 2025 - https://bygst.dk/byggeri/projekter/woodhub-lerchesgade/

Man må nok formode at det mest af alt bliver boliger ved det nuværende OUH og dermed er der ikke ret mange der skal pendle til området ude fra oplandet, hvilket betyder at trinbrættet får en mindre relevans. Lokale rejsende mellem bydelen og midtbyen er bedre stillet med bybusser der standser tættere på både der hvor folk skal af og på og kan køre hyppigere end toget.

I tillæg så er Odense kommune ved at arbejde på at få lavet busbaner på Sdr. Boulevard så busserne kommer hurtigere frem.

https://fyens.dk/trafik/p-pladser-fjernes-paa-central-gade-saadan-skal-beboerne-goere-i-stedet
 
Citat fra: Peter Dato 22/04-24, 16:54Jeg skriver Kystbanen. Hvornår er den nået til Aarhus?
Det er fordi at Snälltågets planer for tog til Aarhus fra 2027 muligvis involverer at starte og slutte turene i Helsingør frem for København H.
 
Citat fra: Per Holm Dato 27/04-24, 19:34Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.

Alle de 1.600 statslige arbejdspladser i Odense flytter sammen i "WoodHub" byggeriet på Lerchesgade ved Odense Banegård i 2025 - https://bygst.dk/byggeri/projekter/woodhub-lerchesgade/

Man må nok formode at det mest af alt bliver boliger ved det nuværende OUH og dermed er der ikke ret mange der skal pendle til området ude fra oplandet, hvilket betyder at trinbrættet får en mindre relevans. Lokale rejsende mellem bydelen og midtbyen er bedre stillet med bybusser der standser tættere på både der hvor folk skal af og på og kan køre hyppigere end toget.
 
Sygehusets bygninger skal vel blive stående hvor de er nu, blot vil de finde andre anvendelser og foreløbig er der vist ingen grund til at antallet af pendlere til området skulle formindskes.

Hvis ikke det private erhvervsliv rykker ind, skal der nok være nogle statslige arbejdspladser der søger bedre plads.
 
Citat fra: steenth Dato 27/04-24, 12:16
Citat fra: esni Dato 27/04-24, 10:23Er der i standarderne beskrevet noget om hvordan man kobler systemer sammen, hvis de hører under forskellige 'trafiktårne'?
Jeg skriver 'trafiktårne', for der må også skulle ske et handover når tog kører imellem dansk-øst og dansk-vest, som jo har hver sit overordnede center i de to trafiktårne
Ja. Men også inden for hvert område er der flere radio blok centre, som dækker bestemt område. Så det bruges allerede nu, når der skiftes område.

Tak for et svar der giver bedre forståelse af de ny systemer og de principper de bygger på.

De giver endda muligvis også mere viden om dem
 
Hvad er planerne for Odense Sygehus Trinbræt når OUH flyttes? Så flyttes det store kundegrundlag (formentlig til letbanen ved Hjallese). Dyrskuepladsen trækker næppe mange mennesker til når der ikke er koncerter eller lignende omkring den.
Jeg ved ikke om det ville gøre en forskel i køreplanen hvis den nedlægges, hvorved togene kører Odense-Fruens Bøge uden stop.
 
10
Udland - Snälltåget
Af TraSwe. 27/04-24, 17:50



T25 i Sverige er nu offentliggjort fra Trafikverket's side og her kan man se at Snälltåget for næste år har søgt:

15 ture til Østrig i vinterhalvåret og 6 ture på sommeren.

Udover nattoget til Hamburg / Berlin / Dresden er der også søgt om 2 daglige afgange i hver retning mellem Malmö-København S-Odense-Kolding-Flensburg-Hamburg.

Kl 09:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 14:40
Kl 09:45 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 15:06
Kl 16:10 fra Malmö - ank Hamburg Hbf 21:32
Kl 16:27 fra Hamburg Hbf - ank Malmö 21:40

Det skal blive interessant at se om det bliver til noget.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak