Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
61
Det er muligt, men så takker vi få linket
Til disse smukke maskiner.
De kunne noget, som togsæt nu ikke kan.

God arbejdslyst
 
62
Her er nogle billeder fra MY træf i Wittenberge
link
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10812061,10812155#msg-10812155
De er ikke fra mig, da jeg er på arbejde i Danmark  :)
 
Spændende indlæg om takstreform og reorganisering af offentlig transport efter svensk forbillede. At politisk detailstyring er en del af problemet overrasker mig ikke, og bliver næppe anderledes her i landet.

Der er rigeligt at gå i gang med, takstsystemet er jo helt hul i hovedet, og prøv lige at se organiseringen i Danmark sammenlignet med Region Skåne. Det er jo helt vildt.
 
Citat fra: Krabsen Dato 30/05-24, 18:34
Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbaneprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
Det har den, fordi langt de fleste besøgende til både lufthavn og parker vil ankomme i bil - af den simple grund at det er nemmest, hurtigst og mest praktisk.
Og det er helt uanset hvor mange baner der måtte blive anlagt på kryds og tværs af Jylland og Fyn.



Når man ser, hvor mange passagerer der faktisk sidder i busserne der kører direkte til Vejle og Aarhus, så kan man altså kun konkludere, at mange nok ville vælge toget, hvis altså muligheden fandtes.

Jeg ved ikke, om det er det mest praktiske, at man med bil skal bruge ekstra tid på at finde parkering - Ofte langt væk fra indgangen - Contra at man med offentlig transport bliver kørt direkte til indgangen, og ikke skal bekymre sig om at finde hverken ledig parkeringsplads eller bilen efterfølgende. Der er måske en grund til, at man har investeret ordentligt i offentlig transport til alle andre større lufthavne? Så hvorfor ikke gøre det ordentligt i Billund?

Billund lufthavn er desuden et optimalt skiftested, når man skal skifte fra en bus til en anden bus - Placeringen er ideel til de forskellige dele af Jylland. Og tidsmæssigt passer bussernes køreplaner ofte til, at dette er muligt. (Noget jeg ofte selv har benyttet. Men som af mange desværre er en totalt overset mulighed.)
 
Der er meget spændende her! Ikke så meget nyt, men gode opdateringer på igangværende projekter. Jeg har ikke læst alle præsentationerne, men et par interessante ting jeg så, som jeg ikke har set nævnt her på forum før:

  • De nye S-tog får individuelle 2+2 sæder i stedet for bænke, og der kommer til at være områder med borde. Eftersom kapaciteten samtidig skal udvides betydeligt, må det betyde væsentligt flere togmeter i alt end der er i den nuværende flåde.
  • Øresundsmetro skitseres med tre stop i Sverige, med mulighed for senere forlængelse ud i andre dele af Malmö.
  • Aarhus Letbane skal have nye, længere sporvognstog på 54 meter, og de eksisterende Tango-vogne skal flyttes til Odderbanen og Indre Strækning.
  • Helhedsplan for Transport i Hovedstadsområdet kigger både på at lade S-togene overtage regionalsporene i røret, og på en Ekspres-tunnel for S-togene.
  • Forenkling af København H ser ud til at favorisere den tidligere omtalte løsning med Meget Lange Perroner i spor 1 og 2. Denne løsning har 4 perronspor til Ringstedbanen (1, 2, 1a, 2a), 2 perronspor til Øresundsbanen (5 og 6), og 4 til Roskildebanen og Kystbanen (3, 4, 7 og 8) - dog bevares der mulighed for at Øresundsbanens tog kan tilgå spor 4 og 7, så man kan være fleksibel med hvilke perroner der skal tildeles hvilken bane, afhængigt af hvilken der viser sig at have behov for mest plads i fremtiden.
  • Der er 5 udkast til mere eller mindre niveaufri udfletninger i Ringsted.
  • Fynske kommuner ønsker et fynsk S-togssystem, med stoptog i halvtimesdrift fra Odense til både Middelfart og Nyborg.
 
Citat fra: M. Qvist Dato 31/05-24, 23:24For mig ligner det en genopfindelse af S-Bus nettet.
Den oprindelige tanke var jo netop at S-Busserne skulle forbinde "fingrene" i S-Togs nettet med hinanden. At det så kun var ganske få af S-Busserne der rent faktisk fulgte dette koncept er så en anden sag....

5/8 af de nuværende S-busser forbinder da netop radialbanerne på tværs. 200S, 300S, 400S, 500S og 600S kører alle (som køreplanen står i dag) på tværs mellem forskellige fingre.

Jeg kan desuden informere om at det oprindelige "Superbus"-koncept også indeholdt radiale linjer, og altså ikke kun linjer der skulle forbinde fingrene på tværs. De radiale linjer er blevet realiseret som X50S-linjerne, mens ringlinjerne blev til X00S-linjerne.
 
For mig ligner det en genopfindelse af S-Bus nettet.
Den oprindelige tanke var jo netop at S-Busserne skulle forbinde "fingrene" i S-Togs nettet med hinanden. At det så kun var ganske få af S-Busserne der rent faktisk fulgte dette koncept er så en anden sag....
 
Citat fra: dysharmonica Dato 31/05-24, 08:58Dengang, hvor Kattegat-forbindelsen blev overvejet, havde jeg en sejlklub-kamarat, der arbejdede på beregningerne for det - og de vidste meget godt, at ingen model i Danmark kan estimere effekten af et så stort projekt. Ville folk virkelig pendle fra Aarhus til København, hvis rejsen kun er 1 time? Ville de tage et tog eller en bil? De havde bare ingen værktøjer til at beregne det.

Det er mega svært at beregne med sådanne mega projekter - ja!
Men Grøn Mobilitetsmodel/GMM (Tidligere Landstrafikmodellen/LTM) er nu sat i verden for at gøre et forsøg.

I forhold til om folk vil pendle hvis rejsen kun er en time er der nu ret meget evidens for den slags, herunder i Transportvaneundersøgelsen (TU). Den tid vi i gennemsnit bruger på at pendle er i øvrigt nogenlunde konstant, men vi pendler længere og længere fordi vi kan gøre det på samme tid.

Citat fra: dysharmonica Dato 31/05-24, 08:58Et andet eksempel på dette sker i øjeblikket i København, hvor et af medlemmerne af borgerrepræsentationen beder eksperterne om at beregne "forsvindende efterspørgsel" på bilbrug, når gaderne gøres mindre bilvenlige. Nuværende modeller antager, at hvis du lukker en gade for biler, forbliver alle biler, og bare omfordele; Men vi ved fra utallige indgreb i Danmark og udlandet, at det ikke er tilfældet - hvis man gør byen mindre gennemtrængelig for biler, skifter mange til offentlig transport. Men modellerne regner aldrig med dette, hvilket gør trafikpåvirkningerne ved at gøre byen mere venlig over for bløde brugere meget overdrevne.

Det er altså forkert GMM beregner ny efterspørgsel, overførsler mellem transportformer og faktisk også påvirkningen på bilejerskabet som følge af ændringer.
Problemet er nok mere at hvis du kun lukker én vej så giver det ikke rigtig nogen effekt og at man ikke skal tro at metrobyggeri flytter bilister i stort tal.
 
Citat fra: KimC Dato 31/05-24, 14:26
Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Den nye bane over Vestfyn skal også ses opm en kapacitetsudvidelse. Timemodellen forekommer det mig at man har sendt til tælling fra politisk side.

Ja vestfyn skal på ingen måde bygges bare pga timeplanen.
Timeplanen er vel ikke så meget til tælling som bare sparket langt ind i fremtiden. Problemet med jernbanen generelt er nok, at tidshorisonten er for lang til, at det kan interessere ret mange politikere, men altså hvis de på et tidspunkt får lyst til ny asfalt over/under lillebælt og så medtager jernbanen, ja så er man mere eller mindre i mål med timeplanen. Den kommer, mens man er optaget af andre ting.
 
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 13:05
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/05-24, 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen
Det sker på Sjælland til Lokalbanerne - det såkaldte R-net - og det fungerer fint.
Her taler vi om Københavns omegn i Ring 3 og Ring 4 bælterne, hvor mange af ruterne har historie i gamle lokale ruter. Jeg ved at nogen af dem har været justeret, men nu gør man en større indsats for at få det til at spille sammen - men det er jo ikke altid muligt alle steder.
 
Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak