Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/05-24, 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen
 
Citat fra: hummel_62 Dato 31/05-24, 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.
 
Dagens Railway Gazette beretter om to projekter - et i Italien og et i Frankrig, hvor nedlagte baner skal genoplives - den ene allerede om et år (Italien) og den anden om føje år da den angiveligt kræver noget mere sporarbejde før den er klar.

Det er jo glædeligt og forhåbentlig til gavn for de områder de servicerer.
 
Citat fra: tgsen Dato 23/04-24, 16:05Det kan nogen godt få ondt i bagdelen over.
Hvem er nogen?
 
Jeg vil gerne gentage det faktum, at "socialøkonomi"-påvirkningsberegninger altid kun er tilnærmelser. Og ja – vi kan nemmere beregne dem på tidsbesparelser for en biltur end at modellere den slags netværkseffekter en ny jernbanelinje giver.

Dengang, hvor Kattegat-forbindelsen blev overvejet, havde jeg en sejlklub-kamarat, der arbejdede på beregningerne for det - og de vidste meget godt, at ingen model i Danmark kan estimere effekten af et så stort projekt. Ville folk virkelig pendle fra Aarhus til København, hvis rejsen kun er 1 time? Ville de tage et tog eller en bil? De havde bare ingen værktøjer til at beregne det.

Et andet eksempel på dette sker i øjeblikket i København, hvor et af medlemmerne af borgerrepræsentationen beder eksperterne om at beregne "forsvindende efterspørgsel" på bilbrug, når gaderne gøres mindre bilvenlige. Nuværende modeller antager, at hvis du lukker en gade for biler, forbliver alle biler, og bare omfordele; Men vi ved fra utallige indgreb i Danmark og udlandet, at det ikke er tilfældet - hvis man gør byen mindre gennemtrængelig for biler, skifter mange til offentlig transport. Men modellerne regner aldrig med dette, hvilket gør trafikpåvirkningerne ved at gøre byen mere venlig over for bløde brugere meget overdrevne.

Det skuffende ved denne nyhed er, at S i den sidste regering (før Corona) lovede, at de ville ændre beregningen af den sociale konsekvens for at tage bredere samfunds- og klimapåvirkninger i betragtning. Det skete ikke, da vi havde en rød regering, og vi ser, at i det øjeblik de blå kom tæt på magten, ændrer vi modellen for at gøre det endnu værre.
 
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
 
Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Det gælder om at minimere den samlede mængde tid der vil gå til spilde ved uproduktiv rejsetid (produktiv rejsetid betyder mindre) og i det regnestykke vil ekstra skift, lidt afhængigt af hvordan skiftestationerne indrettes, tælle meget. Derfor vil det ikke nødvendigvis være en god idé at springe stationer over uden at havde regnet på hvor stor ekstra spildtid man samlet påfører de rejsende.
 
Citat fra: Gladedk Dato 30/05-24, 18:53Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?
 
Billund Lufthavn selv ville og vil gerne have en bane over til Horsens, som de også har lavet lobbyarbejde for: https://banentilbillund.dk

Det er ikke Legoland der skal trække en masse passagerer i togene, men Lego som arbejdsplads. Der er rigtig mange Lego-ansatte der bor i Aarhus og tager bilen ned til Billund hver dag. En hurtig togforbindelse Aarhus-Billund kunne også være det endelige søm i ligkisten til Tirstrup Lufthavn der suger skattekroner ud af kommunekassen i Aarhus år efter år.


Tilbage til samfundsøkonomi:
Det er jo kendt at afledte effekter som byudvikling ikke regnes med i de samfundsøkonomiske beregninger og derfor har kollektive trafikprojekter ofte en dårlig samfundsøkonomi, medmindre de reducerer rejsetiden voldsomt eller for et meget stort antal passagerer.
Der skal man så politisk være i stand til at kigge ud over disse tal og se en større sammenhæng.

Ved veje er det et problem at det kun er statslige projekter hvor der er krav om udregning af samfundsøkonomi. Dvs. vi nu bruger enorme summer på projekter på statsvejnettet der stort set ingen gevinster har på samfundsøkonomien, mens kommunerne må skære ind til benet ved deres trafikale løsninger pga. manglende økonomi. Tænk hvor stor en rejsetidsgevinst alle trafikanter inkl. cyklister og fodgængere ville få hvis alle lysreguleringer var intelligente og trafikstyret - i dag bruger man milliarder på at spare et minuts rejsetid på statsvejene, mens kommunerne bygger en masse nye uintelligente lyskryds hvert år som forlænger rejsetiden når man er kommet af statsvejene.
Men det paradoksale er også at kommunerne i høj grad sætter hastighederne ned i bymæssig bebyggelse, især på veje der før havde en hastighedsgrænse på over 50 km/t. Så kommunerne forlænger rejsetiden, selvom det teoretisk er meget dyrt ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv - men husk, kommunerne skal ikke lave disse beregninger.
 
Godaften i forummet!
I dag kørte jeg langs letbanebyggeriets nordlige del, og her er et par billeder.
Især i området Lyngby-Lundtofte er der sket noget, siden jeg sidst var på de kanter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mellem remisen og strækningen er der nu både spor- og køreledningsforbindelse. Nordre Ringvej set mod nord ud for det kommende stoppested Rødovre Nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Herlev Hospital blev der læsset skinner af. Jeg fotograferer mod syd langs Herlev Ringvej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Gladsaxe Rådhus, set mod sydvest langs Gladsaxe Ringvej, hvor der tidligere var en rundkørsel.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Klampenborgvej i Lyngby set mod sydvest ved Nærumbanens bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I kurven Klampenborgvej/Lundtoftegårdsvej arbejdes der med sporlægning. Jeg fotograferer mod nordøst.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Anker Engelunds Vej set mod vest fra Lundtoftegårdsvej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Rævehøjvej set mod syd.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den kommende endestation Lundtofte set mod syd.     

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporvogn 102 ved remisen.

v.h.
Ottoemil
 
Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9] 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak