DSB IC2 - Litra MP

Som et tillæg til kontrakten om IC4, bestilte DSB i november 2002 23 IC2-togsæt til en samlet kontraktsum på 800 mio. kr. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ligesom IC4 er IC2 designet af det ansete sportsvognsfirma, Pininfarina, i samarbejde med DSB’s designteam, og toget produceres af den italienske togproducent AnsaldoBreda. IC2 er populært sagt IC4-togets lillesøster, dvs. en afkortet version af IC4 med samme komfortniveau og en høj grad af komponent- og systemfællesskab – bl.a. mekanisk dieseltransmission.
Navnet IC2 blev valgt, fordi et togsæt består af to vogne: en motorvogn MP og en styrevogn FP med lavgulv og flexareal med en samlet længde mellem koblingerne på 48 meter. Det er meningen, at IC2 skal kunne sammenkobles med IC4. I et enkelt togsæt er der 113 siddepladser og en ledig plads til kørestol i flexrummet. Der er klimaanlæg, cateringfaciliteter, internet, elektronisk informations- og pladssystem og i alt to toiletter, heraf et handicaptoilet. Tjenestevægten er 102 tons, og toget er bygget til en topfart på 200 km/t. De to V8-motorer fra Iveco yder hver 560 kW (i alt 1500 hk).
De 23 togsæt skulle oprindelig være leveret i 2004 og 2005, men først i sommeren 2011 kom det første togsæt, MP 5704, til Danmark for at blive testet. Togsættet blev overdraget til DSB i november 2011 og påbegyndte driftssimulering i maj 2012. MP 5704 kørte det første IC2-plantog den 12. november 2012 som regionaltog mellem Kolding og Vejle. Fredag den 21. december 2012 kørte to IC2-togsæt (bl.a. MP 5705) sammenkoblede som plantog for første gang.
Det 23. og sidste togsæt leveredes til DSB i oktober 2013, og ultimo 2014 var 12 togsæt godkendt til passagerdrift. I december konkluderede det uafhængige schweiziske konsulentfirma, Prose, at IC2 er en dårlig investering, men at toget fortsat bør videreudvikles. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ved køreplanen K15’s ikrafttræden planlagdes med 3 regionalomløb på Vestfyn og 1 regionalomløb mellem Fredericia og Kolding. I 2016 opgav DSB endegyldigt at holde IC2 i drift og udrangerede samtlige togsæt.

DSB litra MP

DSB litra MP

DSB litra MP

IC2 motorvogn. Førerrum. ATC. Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse. Klimaanlæg. Scharfenberg kobling.

Længde:
24 m.
Vægt:
102 tons
Effekt:
2x560 kW
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
 
Antal:
23 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB MP 5701MP 5701
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6701. Leveret august 2012. Udrangeret 2016. Overdraget 2017 til Jernbanemuseet. 31/5-17 til Randers.
DSB MP 5702MP 5702
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6702. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20.
DSB MP 5703MP 5703
AnsaldoBreda2004Fast sammenkoblet med DSB FP 6703. Leveret maj 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016.
DSB MP 5704MP 5704
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6704. Leveret november 2011. I drift 2012-16. Udrangeret 2016.
DSB MP 5705MP 5705
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6705. Leveret 2012. I drift 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019.
DSB MP 5706MP 5706
AnsaldoBreda2004Fast sammenkoblet med DSB FP 6706. Leveret februar 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016.
DSB MP 5707MP 5707
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6707. Leveret marts 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019.
DSB MP 5708MP 5708
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6708. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. 2017 til EUC Lillebælt, Fredericia.
DSB MP 5709MP 5709
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6709. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20.
DSB MP 5710MP 5710
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6710. Udrangeret 2016.
DSB MP 5711MP 5711
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6711. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. 2019 til Århus.
DSB MP 5712MP 5712
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6712. Udrangeret 2016. Solgt 2020 til Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20.
DSB MP 5713MP 5713
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6713. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Tinglev 2019. Solgt 2020 til Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20.
DSB MP 5714MP 5714
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6714. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift nov. 2018.
DSB MP 5715MP 5715
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6715. I drift 2015-16. Udrangeret 2016.
DSB MP 5716MP 5716
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6716. Udrangeret 2016.
DSB MP 5717MP 5717
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6717. Udrangeret 2016.
DSB MP 5718MP 5718AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6718. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien.
DSB MP 5719MP 5719
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6719. Udrangeret 2016.
DSB MP 5720MP 5720
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6720. Udrangeret 2016.
DSB MP 5721MP 5721
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6721. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien.
DSB MP 5722MP 5722
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6722. Udrangeret 2016.
DSB MP 5723MP 5723
AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB FP 6723. Udrangeret 2016. Fredericia 2018.

DSB litra FP

DSB litra FP

DSB litra FP

IC2 styrevogn. ATC. Klimaanlæg. Scharfenberg kobling.

Længde:
24 m.
Vægt:
 
Effekt:
-
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
 
Antal:
23 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB FP 6701FP 6701AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5701.
DSB FP 6702FP 6702AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5702.
DSB FP 6703FP 6703AnsaldoBreda2004Fast sammenkoblet med DSB MP 5703.
DSB FP 6704FP 6704AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5704.
DSB FP 6705FP 6705AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5705.
DSB FP 6706FP 6706AnsaldoBreda2004Fast sammenkoblet med DSB MP 5706.
DSB FP 6707FP 6707AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5707.
DSB FP 6708FP 6708AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5708.
DSB FP 6709FP 6709AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5709.
DSB FP 6710FP 6710AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5710.
DSB FP 6711FP 6711AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5711.
DSB FP 6712FP 6712AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5712.
DSB FP 6713FP 6713AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5713.
DSB FP 6714FP 6714AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5714.
DSB FP 6715FP 6715AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5715.
DSB FP 6716FP 6716AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5716.
DSB FP 6717FP 6717AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5717.
DSB FP 6718FP 6718AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5718.
DSB FP 6719FP 6719AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5719.
DSB FP 6720FP 6720AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5720.
DSB FP 6721FP 6721AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5721.
DSB FP 6722FP 6722AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5722.
DSB FP 6723FP 6723AnsaldoBredaFast sammenkoblet med DSB MP 5723.
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB IC2 - Litra MP - historie, data, billeder m.v.






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen