Schiøtz lok
Schiøtz lok blev bygget af Krauss i 1915. Byggenummer 7036.
785 mm. B-koblet damplokomotiv leveret til Entreprenørfirmaet Rasmussen & Schiøtz, København. Type XXVII cg. Stephenson styring. Kedeltryk 12 atm. Tjenestevægt 8 tons.
1915-17: Anlæg af Køge-Ringsted Banen for Rasmussen & Schiøtz.
1918: Dokudgravning, Refshaleøen i København for Rasmussen & Schiøtz.
1918-20: Ukendt arbejde i Århus for Rasmussen & Schiøtz
1922-24: Anlæg af Maribo-Torrig Jernbane for Rasmussen & Schiøtz.
1924-38: Ude af brug i Hedehusene for Rasmussen & Schiøtz.
1938: Anlæg af Vandstrandvejen mellem Charlottenlund og Klampenborg for Rasmussen & Schiøtz.
1938-40: Udlånt gruskørsel på Hedehusene Skærvefabrik A/S for Rasmussen & Schiøtz.
1940-48: Kalveboddæmningen, København for Rasmussen & Schiøtz.
1948-61: Grustransporter for Hedehusene Skærvefabrik A/S.
1958: Hensat.
1961: Solgt til Poul Adamsen m.f. og foræret til Teknisk Museum. 1961 til Valby Gasværk remise.
1964: Til Teknisk Museum, Helsingør. Helsingør 1964-2018.
Link til Krauss & Cie, München, Tyskland
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
Læs mere