DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


2 I kl. kupeer. 4 II kl. kupeer. 6 toiletter. Olielamper. Elektrisk belysning. Vacuumbremse. Skruebremse. Højttryksvarmeapparater.

Bygget af Scandia 1901. Elektriske læselamper fra 1909. Knust 1/11 1919 ved Vigerslevulykken. Udrangeret 1921.

Længde:
15,72 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
10
Taravægt:
25,3 tons
Bogietapafs.:
10,7 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
28
Antal:
60 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak