DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
12 fods postvogn. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Kan sammenkobles med litra DG til dobbeltpostvogne. Batteri 32 volt til postrummets belysning. Elektriske lamper. Dampvarme. Kakkelovn. Toilet.
Bygget af Scandia 1926. Modtaget på Cvk Kh 8/12-26. Elektrisk belysning 65 volt i bremsekupe og batteri 32 volt til postrummets belysning 1930. Trykluftbremse fra 1936 og tara 12,3 tons. Omlitreret 1941 til DO 5608.
Længde:
9 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Akselafstand:
5 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Last:
![](../images/hvidpixel.gif)
Taravægt:
11,3 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn) Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A86/A86_mini.jpg)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mere