DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse i 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet.

Bygget af Scandia 1909. Omdannet 1960 til CML 2274.

Oml. 1941 fra: DSB AT 239.
Længde:
16,31 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
29,5 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
32
Antal:
20 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 

Frederiksberg gasværk
Frederiksberg gasværk

Frederiksberg gasværk fik leveret kul fra Det Danske Kulkompagni A/S i Københavns Frihavn, og selskabets kulvogne kørte i pendulfart mellem Frihavnen og Frederiksberg for at forsyne gasværket med stadig mere kul. I begyndelsen havde værket blot et sidespor mellem Frederiksberg og Vanløse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak