DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3624. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Udrangeret 17/4-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 955. Vognkasse på Helgoland 1973-82. 1985 til DJK (D-mask.). Monteret på undervogn fra CRML 3631. Fredericia 1994. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999. Esbjerg 2001. Holstebro 2002. Ophugget 11/11-04 af Dansk Genbrug på Esbjerg Havn.

Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
59 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak