DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CRM 3643
(Retur til oversigt)Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.
Bygget af Scandia 1929. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3643.
Oml. 1941 fra: DSB FFM 12243.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
59 stk.
Ingeniøren
Blogindlæg: Er softwareopdatering blevet svaret på alle fejl?
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Giant trucks in Swedish mine work around the clock with no drivers
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere