DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CSM 3070
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.
Bygget af Scandia 1905. Udrangeret 16/3-51. Bogier til CP 2828. Vognkasse i Skanderborg 1950, senere opsat i Esbjerg.
Oml. 1941 fra: DSB CSM 79.
Længde:
15,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
25,7 tons
Bogietapafs.:
10,7 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
20 stk.
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
Rangerlokomotiv litra ML
I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.
Læs mere