DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CAR 1044
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt, fra 1956 system GEZ (lysrør). Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. RIC-mærket. Buffetvogn med spisesalon, bar, køkken og 2 toiletter. Pladsnumre. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951.
Bygget af Scandia 1932. Ombygget 1951 fra CA 1020. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. Dynamoanlæg system GEZ 24 Volt fra 1956. RIC-mærket fra 1958. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1284.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
44,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
10 stk.
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.
Læs mere