DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. 2 toiletter.

Bygget af Scandia 1923. Lavtryksvarmeapparater System Pintsch. Hensat 1959 i Dalmose. Omdannet 1960 til CML 2267. Udrangeret 1965 og overdraget til Jernbanemuseet. Istandsat 1983-84 i Aalborg af arbejdsløse som AF 96. Udstillet i Odense 1988. Odense 1992-93. Esbjerg 1994-2000. Udstillet i Odense 2001. Kolding 2007-11. Randers 2012-17. Padborg 2017.

Oml. 1941 fra: DSB AP 832.
Længde:
18,12 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Taravægt:
35 tons
Bogietapafs.:
11,92 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
5 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
Svenska-lok
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak