DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Ungarske hjælpefjedre. Tjenestekupé med skruebremse. Dampopvarmning.

Bygget af Scandia 1923. Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10135. Solgt 1968 til NSJV. Færdigrestaureret 1970 i Gentofte. Med i bl.a. Spøgelsestoget og Matador. Rungsted 1992-2001 (hensat). Cvk Kh. 2001-12 (hensat). 2012 til Græsted. I drift 2015-16. Græsted 2012-24.

Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
17,4 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
30 stk.
 
   
Beklædning:
Teak
Pladser 3. kl.:
64
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak