DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB R 4800
(Retur til oversigt)Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumledning. Skruebremse. Olielamper.
Bygget af Breslau 1879. Hjemsted Nyborg. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 7.
Oml. 1893 fra: DSB/JF R 9994.
Længde:
7,7 m.
Indretning:
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
8,8 tons
Akselafstand:
3,66 m.
Kupeer:
Pladser 2. kl.:
Antal:
4 stk.
Beklædning:
Træ
Pladser 3. kl.:
DSB trafikinformation
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil