DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB AM 390
(Retur til oversigt)Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Vakuum-, skrue- og trykluftbremse (1928). Lavtryksvarmeapparater. Batteriet kan belyse vognen i 20 timer. 2 toiletter.
Bygget af Scandia 1904. Fra 1923 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1936 af Cvk Ar til BMM 358.
Længde:
19,86 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
39,2 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
8 stk.
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Nymølle Skærvefabrik A/S
Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.
Læs mere