DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB AN 362
(Retur til oversigt)Toilet. Vakuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer (vogn 362-366). Dampvarmeapparater.
Bygget af Scandia 1908. Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1934 af Cvk Ar til BMM 362.
Længde:
16,33 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
30 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere